Natten från helvetet.

lady_vip

Trådstartare
Igår kväll uppmärksammade jag att min elapparat stod och larmade när jag och Pv skulle gå och lägga oss vid 00-tiden, vilket den inte hade gjort på min hundrunda vid 22-slaget.

Efter olyckan med en avlivad häst så kände jag att det vore bäst att kolla, apparaten larmar antingen när tråden är av eller när det ligger för mycket sly och gräs över den, det brukar vara det sistnämda också åker trimmern fram, men jag tog ändå bilen och stack upp och kollade.

När jag kör på 70-vägen som följer en liten bit av bortre delen av hagen och kommer fram ser jag stängseldelar och stolpar ligga över hela vägen...
NÅGON HAR KÖRT NER STAKETET!!

Kör in bilen i gattet som blev och in i full fart och leta hästar till fots, 4 halvblodsmärrar, varav 2 dräktiga.
Ringer polisen för att försöka varna, motorvägen ligger bara en kilometer härifrån, de fattar ingenting och tycker att jag måste ju fånga hästarna. -Men jag vet ju inte var de är!!!!!

Söker igenom hagen, inga hästar och bara tittar ut i mörkret i skogen andra sidan vägen och tänker att "hur hittar man en häst i totalt mörker..?"

Ringer min kompis som slänger sig i bilen för att hjälpa till, även min familj har redan börjat köra runt och leta.

Går för att titta till islänningarna som går i en avdelad del av hagen, ser alla panikslagna hovspår på vägen dit, detta har gått undan! Till min lättnad är staketet mellan halvbloden och islänningarna i sönder och ja, där står dem, alla fyra, panikslagna skakandes.

Lagar staketet till islänningarna lite provisoriskt för natten och jag och min kompis går upp och visiterar alla, de verkar okej och jag kan bara hoppas att båda fölen är kvar i magen, för det är inte mina ston.

Har precis kollat till dem på morgonen och alla är lugna och de går ihop och betar, men jag kan bara inte släppa vad som hade kunnat hända.

VEM gör något sådant och pajjar ett staket så mycket och sedan bara lämnar det så??? HUR kan man missa 4 halvblod i full rulle som flyr i panik??? VARFÖR ringer man inte polisen eller bara knackar på i närmsta hus och påtalar att staketet är sönder???

Hade jag inte varit orolig och åkt upp hade kanske nyfikenheten för hästarna tagit över och de hade gått ut där på morgonkvisten...

Nu ska jag polisanmäla detta och även ringa mina grannar och fråga om de sett något konstigt. Bilen lär knappast vara hel med tanke på att den hade kvaddat 3 ekstolpar...

Sv: Natten från helvetet.

Svartet på vem som gör det är enkel:

En idiot som inte tänker längre än näsan räcker, alt den som körde var full och därför bara körde vidare.

Well...kan man köra på en människa och smita från en sådan olycka, så då är det nog inte så svårt att dra från ett trasigt hagstängsel heller...
Vem vet; föraren kanske var onykter och ville inte bli påkommen etc etc.
Det är förjävligt...:devil:

Well...kan man köra på en människa och smita från en sådan olycka, så då är det nog inte så svårt att dra från ett trasigt hagstängsel heller...
Vem vet; föraren kanske var onykter och ville inte bli påkommen etc etc.
Det är förjävligt...:devil:

Vi tror vattenplaning eller fyllekörning. Men som sagt, det lär ju synas på bilen, därför tänker jag polisanmäla det hela.

Känns som att jag måste göra något, polisen kommer säkert bara att ta emot anmälan och sedan släppa det. Jag förstår ju att det är en liten grej för dem, men hade hästarna kommit ut på motorvägen kunde det gått illa för många...

jag råkade ut för samma sak, 5 stolpar nere, MEN metallstolpar. Det låg bildelar överallt:devil: somliga straffar gud genast.

Har varit uppe och kollat nu och det verkar inte alls vara en olycka utan högst genomtänkt.

Min hage ligger nämligen bredvid en industritomt där det finns bla ett åkeri och Skanska har lite grejer och bodar och sånt. Dessa människorna har kört genom mitt staket, kört ca 30 meter fram till gränsen där det är ett stengärde, sedan har de klättrat över Skanskas plank och kastat över vad de ville ha. Hittade bla en 2-faskabel där de har stått (gräset nertrampat, tydliga hjulspår)...
På köpet har de skrämt halvt ihjäl hästarna som då har skenat igenom ett annat staket och hållt sig där.

Har ringt polisen flera gånger som inte svarar och nu till slut ska de höra av sig till mig. Även ringt Skanskas bevakning och berättat för dem.

Så nu kan jag varken laga staket eller göra nånting åt det, väntar på Polisens samtal.

nä fyfan ;o ååh ibland äre så jobbigt segt att poliserna inte gör mer..för en själv kan det ju liksom vara det viktigaste men inte för poliserna, ja jag förstår väll att det kan ha viktigare saker för sig men ändå, jobbigt iaf;) och heeeelt rätt att polisamnäla det tkr jag! :D verkligen tur att det gick så bra som det gjorde ändå!! :crazy:

Ring tidningarna och berätta ! ! !
Allmänheten ser mer än man tror.

Ibland blir man så jävla förbannad på människor. Bra att du polisanmäler! Dåligt från polisen att de inte svarar dock.

Tur i oturen att hästarna verkar ha klarat sig bra i alla fall.

Snacka om fräckt att meja ner ett staket med djur i för att komma till bättre att sno av Skanska.

Vad sa Skanska om det hela?
Går det på någon typ av försäkring när det händer sådanna saker?
Blir väll iof inte så stora summor nu.

Stackare måste vara olustigt att ha hagen just där nu. Ett litet reportage i en lokaltidning skulle kanske passa. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve