Nättäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare becaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 6 451
B

becaan

Jag tänkte bara ställa en dum fråga ;) Nättäcken, vad är deras funktion, är de mot flugor eller leder de bort svätt på något sätt ?:confused: Tacksam för svar :D

Sv: Nättäcke

jag använder nätäcken med fleecerygg som svett täcke under sommaren. super svala och transporterar fortfarande bort fukt samt håller ohyra på avstånd.

Jag ser ingen funktion öht, möjligen med ett annat täcke över. Enbart nättäcke gör att hästen torkar saktare, inte fortare. Flugtäcken finns bättre.

Jag använder nättäcke sommartid vid transport när inget täcke behövs för värmens skull, de skyddar mot insekter utan att bli varmt.

Den huvudsakliga användningen från början var väl att lägga under varmare täcken för att ge ett luftlager som gjorde att hästen torkade snabbare. Men nu finns det så bra svettäcken att den funktionen knappast är särskilt användbar längre.

fleece endast över ryggen och när runt om JA DE BLIR SVALT. använder mig av eskadrons och pfiff och de fungerar för mig och jag är SUPER nöjd. de är knappst tjockt fleece de använder till sommartäcken.

Håller med the_connemara, det lite äldre gardet kommer ihåg nättäcken som man lade under annat täcke för att förbättra cirkulationen under täcket och därmed minska hästens torktid (mot om man bara la täcke på).

Det var innan funktionsmaterialens tid.

fleece endast över ryggen och när runt om JA DE BLIR SVALT. använder mig av eskadrons och pfiff och de fungerar för mig och jag är SUPER nöjd. de är knappst tjockt fleece de använder till sommartäcken.

fleece är VÄRMANDE. rent material och funktionsmässigt. finns ingen väg runt det tyvärr, har svårt att se vad det gör på hästen i sommarvärme. Helt absurt.

Lovisaleonora: precis! Nättäcken användes under ett annat täcke, för att öka luftlagret under täcket och därmed möjliggöra att luft cirkulerade. ett nättäcke endast får inte den funktionen utan hästen torkar snarare långsammare.

Jag har Amigo nättäcke som leder emot svett enormt bra! Duschade hästen och halsen var fortfarande blöt men under täcket var hästen helt torr!

Jag har Weatherbeeta (stavning?), också sånt täcke. DET ÄR SVALT! :D

har du använt ett sånt själv? regelbundet så du kan utvärdera? när JAG tar av MINA täcken är hästarna torra och svala.

har du använt ett sånt själv? regelbundet så du kan utvärdera? när JAG tar av MINA täcken är hästarna torra och svala.

nej jag använder inte fleecetäcken i sommarvärme, för hästen blir svalare av att få reglera sin egen värme än att täcka den med värmande material när det är varmt.

däremot har jag använt fleecetäcken och alla tänkbara täcken i 30 år, samt har koll på hur hästen reglerar sin temperatur rent allmänt : )

varför ska man ha ett värmande täcke i sommarvärme? jag förstår inte resonemanget?

Jag använder nättäcke sommartid vid transport när inget täcke behövs för värmens skull, de skyddar mot insekter utan att bli varmt.

Den huvudsakliga användningen från början var väl att lägga under varmare täcken för att ge ett luftlager som gjorde att hästen torkade snabbare. Men nu finns det så bra svettäcken att den funktionen knappast är särskilt användbar längre.

Haha det påminde mig om när jag var liten och hade dom gammaldags stilen nättäcken under vanliga om hästen var blöt, minnnen minnen...tror tom. att jag har ett liggandes nånstan.

Nu om tiden är det väl mest nättäcken som är till för flugor som används?

Jag försöker täcka så lite som möjligt så har ingen personlig erfarenhet av flugtäcken, bara exemtäcken.

Det är kul att se hur saker ändras faktiskt!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 326
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 003
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka