Nått jag saknat?

C

Contezza

Har gjort en kalkyl för den häst jag skall köpa när jag nu hittar den.
Det är både foder kalkyl samt reserande priser.
Jag undrar om det är nått som fattas för mig.

Det fasta i månaden är dessa:
Stallhyran 1500:-
Foder 400:-
Försäkring 833:-
Banken 1200:-
Ej fasta Skoning 600:-
Övrigt dvs vacc mm 500:-
Detta blir då 5033:-/mån.

Är ganska mycket tycker jag....
Visst foderkostnaden kan jag minska på för hästen skulle gå på både korn och hestekraft.Kan då byta till havre eller vanlig kraft.
Hö ingår i stallhyran.
Tänkte även ge den b & e vitamin,vitlök,betfor samt linfrö olja.
Det dyraste i månaden där är vitlöken (förutom kraftfodrena då)

Tycker ni det är för mycket tillskotter jag vill ge min häst?
Är det nått ni tycker jag skall ändra på?
Är jätte tacksam för svar.

Sv: Nått jag saknat?

Hur fick du ut en så hög summa på försäkringen ?? Samma med vaccinationen vilket bara görs 1 gång om året...Fodret...hur vet du att det blir 400:- ?? Jag fattar inte din kalkyl...förklara mera. Tillskotten kan du vänta och planera med tills du fixat höanalys, kanske du får en överaskning över att du inte behöver ge något alls...;)

Det låter mycket, Banken antar jag är banklånet? Det gör ju en hel del. Men annars är väl din uträkning rimlig.

Bra är ju att ha med div träningar i budgeten eller ridhusavgifter om det inte ingår i stallhyran.
Sen är det ju alltid lite svårt att beräkna vad veterinärräkningar kan gå på, men förrutom vacc borde du kanske tänka på att de flesta hästar behöver lite tandvård.

Sen är det ju all utrustning :o och andra arterialler.

Kraftfoderkostnaden kan variera väldigt beroende på vad man väljer för foderslag och om man använder diverse tillskott men 400:- tycker jag låter rimligt om du har en normalfödd häst. Har ni bra hö kan ju den kostanden minska betydligt.

Lycka till med hästen!

Jag räknade på om man försäkrar en häst på 10000 så blir väl kosnaden så eller har jag räknat fel?
Vet inte hur man precis räknar en försäkring för jag har ej försäkrat en häst förut...
Hö som dom får är proteinhö...
Det övringa är ej bara till vacc hade jag tänkt utan som sagt avmaskning eller nått annat..
Det finns ej ett ridhus här utan bara en paddock...

Fodret fick jag ut ungefär 400 kr för jag delade och gångrade mycket...
tex hästen äter 2 kg korn om dagen dvs 60 kg på 30 dagar.
En kornpåse är 25 kg här och kostar nu 74 kr.
74+74 är 148 kr och då fattas det 10 kg oxå...
så man får köpa en till säck och då blir det ca 29,60 till..
Dvs kornet går på 177,60 i månaden.

Jag har redan köpt en hel del grejer till hsäten redan..
Det ända jag nte har är en sadel och ett vintertäcke samt lite mer saker men annars har jag det mesta...
Sadeln vill jag ha med när jag köper hästen..

Vad är det för typ av häst?

Försäkringen tror jag att du har räknat aldelles för hög om det är en månads kostnad.
Speciellt om livbeloppet bara ligger på 10 000 kr, jag betalar 140 kr mån i försäkring.

Proteinhö, vad är det för något ?? Om du väntar tills hästen kommer hem, tar en analys på höet så ser du ju ganska omgående vad som behövs eller inte. Du kanske inte behöver ge hästen just 2 kg korn/dag...det kan du ju inte veta förräns du har några värden på ditt hö. Ang försäkring, min häst var A1 försäkrad i Sveland för 15000:-, kostade mig 169:-/mån. Finns andra försäkringar också, På Agrias sida kan du själv knappa in information och få prisexempel. MEN ring runt till olika bolag och hör efter....

Contezza skrev:
Har gjort en kalkyl för den häst jag skall köpa när jag nu hittar den.
Det är både foder kalkyl samt reserande priser.
Jag undrar om det är nått som fattas för mig.

Det fasta i månaden är dessa:
Foder 400:-Försäkring 833:-
Ej fasta Skoning 600:-Övrigt dvs vacc mm 500:-
Detta blir då 5033:-/mån.

Är ganska mycket tycker jag....
Visst foderkostnaden kan jag minska på för hästen skulle gå på både korn och hestekraft.Kan då byta till havre eller vanlig kraft.
Hö ingår i stallhyran.
Tänkte även ge den b & e vitamin,vitlök,betfor samt linfrö olja.
Det dyraste i månaden där är vitlöken (förutom kraftfodrena då)

Tycker ni det är för mycket tillskotter jag vill ge min häst?
Är det nått ni tycker jag skall ändra på?
Är jätte tacksam för svar.

Hur kan du räkna ut vissa kostnader när du inte ens vet vad det är för häst du ska köpa.
Hovslagar priser skiljer sig om hästen är oskodd,fram skodd eller skodd runt om.
Du vet inte vad hästen kommer att behöva för kraft foder.
försäkringen du räknat ut är för hög.
finns det ingen bonde du kan köpa korn av så du kan få det billigare?

Korn köper vi från foderbolaget..
Hästen kommer att få stå på ett stall vars min förra foderhäst stod så jag vet hur höet är..
Alla hästar som står där nu går på b-vitaminer och några på vitlök.
Dom flesta får korn och havre.
Proteinhö har högre halt protein än höselage tror jag och det är torrare...innhåller mycker mindre vatten..
Skoningen räknade jag runt 600 för vi har olika hovslagare här och ingen av dom tar över 600 kr för verning och skoning...

Försäkring måste du räkna på premien du skall betala, inte på beloppet du försäkrar i. Beroende på hästras blir premien olika för de flesta bolag bara där, sen tillkommer ju val av utökad vet-vård, totalt försäkringsbelopp och inte minst val av försäkringstyp.

Utrustning och investeringar i denna bör budgeteras. De var för övrigt de allra dyraste första året jag ägde häst - TROTS att jag aldrig kunde tro att det skulle bli så ... Likaså utbildningspengar, och kanske avgift för ridklubb och ridhuskort etc.

Och en BUFFERT är ju alltid bra att ha. Alltså ett sparande tills den dag något händer, eftersom försäkringar har självrisker, allt inte ersätts osv.

Allt grovfoder upp till ts 84% är ju ensilage...sen är det hö. Det finns inget som heter proteinhö. endera har ni hemskt bra proteinvärde i erat grovfoder helt enkelt. Vitlök och B vitamin kan du skippa, B-vitaminbrist brukar inte hästar ha...dock mår en del bra när de fäller/sätter....men brist har hitills inte förekommit på en häst. För mig låter det som att någon gissat sig till att grovfodret har högt proteinvärde...för OM det var analyserat så kanske du inte behövt egentligen fråga om kraftfoderkostnaderna...inte för att du inte får fråga...så menade jag inte: MEN den biten hade du ju redan vetat eller hur ?

Senast ändrad:

Mynta2 skrev:
Hur fick du ut en så hög summa på försäkringen ??

Det är väl en inte så konstig hög summa? Ett svenska halvblod försäkrat för 65000 hamnar ungefär där.

Ingår det strö till boxen? Ridhusavgifter? Träningar? kostnader för lån av transport?

Min beräkning hamnar på minst 4,5' i månaden och då klarar vi oss utan lån. Sedan är det bara oändligt uppåt :-)

/pewa

Jo, det är jättekonstigt eftersom hon räknade på 10000:-...läste du inte vad hon skrev ? ;)

Ja, på 10000 kr är det högt :-). I ursprungsinlägget stog det dock inget försäkringspris...

/pewa

Jag har min häst försäkrad i A1 50000 (ikl obegr vetvård + liv) och 20000 A2 = 70000 totalt. Jag betalar runt 800 kr i månaden. Hästen är ett Danskt halvblod.

Jag tror att du har räknat lite högt på försäkringen och skoningen. Att det skulle kosta 600 kr i månaden när hovslagaren tar 600 för skoning runt om innebär ju att du skulle sko var 4:de vecka vilket verkar lite ofta. Var 7:e - 8:e vecka verkar mer rimligt = ca 300 - 350 kr per månad.

Dock tycker jag det är bättre att du räknar högt för det tillkommer alltid massa mystiska saker som av någon förunderlig anledning kostar pengar. Har du dessutom tänkt börja tävla så innebär ju det ofta träningar också. Jag spenderar väl si så där 1000 kr/mån i träningar och 1000 kr/mån i tävlingskostnader (anmälningsavg, startavg, bensin, pälsglans (oumbärligt :-) osv) under tävlingssäsong (som bara blir längre och längre).

Mvh//LG

Mvh//LG

Svarar igen, och försöker hjälpa dig med info jag letat upp.

Svar: Här kan du endera spara pengar eller så kan det kosta mycket mer. Anledningen är denna: Tar du en höanalys så ser du på en gång vad som fattas/inte fattas. Har du jättebra grovfoder så kanske inte ens kraftfoder behövs...har du otur har ni ett uselt hö och då kan det kosta pengar.

Svar: En helt vanlig A1 hos Agria på summan du uppgivit (10000:- ) kostar för ett halvblod (antar hästen inte är unghäst): 199:-/mån. Billigare försäkringsbolag finns...

Ej fasta Skoning 600:-
Svar: SHF rekommendation för helskoning är 840:-, skoning var 8:e vecka blir 420:-/mån. Variationer av priserna kan förekomma. Du kan å andra sidan räknat helt rätt. För 1200:- är alls inte ovanligt på en del ställen för en helskoning. MEN sedan kan du även kolla om hästen verkligen behöver skor ? eller du kanske bara kan halvsko...många hästar klarar ypperligt med bara skor fram...många klarar även barfotagång. Skor är inget nödvändigt ont.

Svar: Vaccination influensa: 275:-, Botulism: 250:-, stelkramp: kommer ej i håg. MEN detta förekommer ju 1 ggr/år (förutom stelkrampen som brukar vara vart tredje år. Här kan även priserna variera lite. Dessa priser är från en privatklinik, och dom är dyrare än SJV. Utöver dessa siffror tillkommer ju veterinärens inställelseavgift samt resekostnad. MEN finns det fler i stallet med samma vaccinationstid så blir ju detta billigare.Sedan har du avmaskning. Här kan du spara pengar genom att ta träckprov istället för att på ren slentrian gå och köpa masksprutor. Finns det ingen mask, ja då behövs ju ingen avmaskning = man kan spara många sköna slantar.

Mynta2 skrev:
Svar: Här kan du endera spara pengar eller så kan det kosta mycket mer. Anledningen är denna: Tar du en höanalys så ser du på en gång vad som fattas/inte fattas. Har du jättebra grovfoder så kanske inte ens kraftfoder behövs...har du otur har ni ett uselt hö och då kan det kosta pengar.
Efter att ha pratat med stallägaren idag så anser jag att kraftfoder frågan kommer att säknas..
Jag räknade foder frågan från min foderhäst men hon var stor som ett hus och äter jätte mycket...(smal)
Så min häst kommer nog bara få 2 kg korn om dagen...
Dom har nu börjat med löshö...

Svar: En helt vanlig A1 hos Agria på summan du uppgivit (10000:- ) kostar för ett halvblod (antar hästen inte är unghäst): 199:-/mån. Billigare försäkringsbolag finns...
Jag räknade helt fel där eftersom jag trodde man betalade summan 10000 per år..så den säkns juh rejält...

Svar: Vaccination influensa: 275:-, Botulism: 250:-, stelkramp: kommer ej i håg. MEN detta förekommer ju 1 ggr/år (förutom stelkrampen som brukar vara vart tredje år. Här kan även priserna variera lite. Dessa priser är från en privatklinik, och dom är dyrare än SJV. Utöver dessa siffror tillkommer ju veterinärens inställelseavgift samt resekostnad. MEN finns det fler i stallet med samma vaccinationstid så blir ju detta billigare.Sedan har du avmaskning. Här kan du spara pengar genom att ta träckprov istället för att på ren slentrian gå och köpa masksprutor. Finns det ingen mask, ja då behövs ju ingen avmaskning = man kan spara många sköna slantar.
slentrian vad är det?

LillaGeisha skrev:
Jag har min häst försäkrad i A1 50000 (ikl obegr vetvård + liv) och 20000 A2 = 70000 totalt. Jag betalar runt 800 kr i månaden. Hästen är ett Danskt halvblod.
Mvh//LG

Jag har ett Irish Cob-sto som är A1 30000 + utökad vet. + avel 30000 och jag betalar endast strax under 400:- / månad för henne

Slentrian...att man gör det av gamal vana utan att egentligen ha koll på om det är det bästa eller ej. Tex om man gjort en sak år efter år och bara fortsätter med det av gamal vana så kan man kalla det slentrian. Fast jag hävdar ändå envist att en höanalys ger dig mer rättvis bedömning av kraftfodret. Varför inte gå i hop alla i stallet och analysera ? Då kostar det inte speciellt mycket.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama