National Zenith xx 802, Napoleon 625 och Jovail 369

Zuzzi

Trådstartare
Varit i kontakt med en Natioanl Zenith avkomma?
Känner en dam med honom som pappa (u.halvblod) och det är en riktigt snygg dam men enorma kapaciteter inom dressyr!
Har sett 2 andra avkommor på bild men ingen som har mer erfarenhet av denna hingsts avkommor?

Har fått höra att Napoleons avkommor är hårda i skallen och att Jovials avkommor också ska ha blivit väldigt knepiga och hårda om dom inte fick rätt behandling :confused:

"Med rätt ridning blev dom oftas kanonhästar som många tävlades upp i svår klass men med fel blev dom hårda hästar med mycket knepigt för sig, ilskna och rent av ohanterbara."

Har faktiskt lite svårt att tro på det.
Men blev lite nyfiken eftersom ett halvblodssto som jag rider har honom som farfar och hon har rent av varit knäpp i sina yngre dar.

Sv: National Zenith xx 802, Napoleon 625 och Jovail 369

Jag har två hästar efter National Zenith och även avkommor efter den ena. Mina är ett sto som jag har i avel och en hingst som jag har som ridhäst och sällskap till mina hingstföl. Sedan har stoet ett hingstföl i år efter Lambourghini som är både vacker att titta på och rör sig bra.
Min hingst är svart och 167 cm hög av fullblodstyp trots en halvblod mamma (e. Rote Boldt) han har bra gång och är av modern typ och väldigt vacker. Inte heller hoppförmågan är det några större fel. En mycket personlig häst som är väldigt snäll men kan vara lite hastig ibland.
Stoet är mörkbrunt och 162 cm ue. Ceylon och är lätt i typen även hon vacker. Henne använder jag främst för fälttävlansavel men hittills är det bara hoppryttare som köpt hennes föl. Även hon är väldigt snäll men kan presic som fullblod "spöka" till det då och då.
Årets föl kommer att bli mörkbrun eller svart med mycket vitt. Han är lätt att hantera och väldigt lätt lärd, men har mycket spring i benen.

Förr medan National Zenith fortfarande levde så sa man att han gav svåra hästar men med kapasitet. Även att tävlingsryttarna väntade på att det skulle komma hästar med honom i andra ledet för att de skulle vara lite mer hanterbara. Det verkar som om det stämmer för det har varit väldigt lätt att sälja hennes föl.

Min erfarenhet är att Jovial-avkommor kan vara knepiga och hårda i huvudet om man behandlar dom fel (det är kanske jag som skrivit det du läst ;) ). Med fel menar jag att man försöker tvinga dom med våld istället för att försöka få dom med sig. Jag har sett Jovial-avkommor och ättlingar försöka slå tillbaka om man slår dem, istället för att kuvas som många andra hästar.

Jag har själv en sondotter till Jovial som är e Ceylon och jag har sett tendenser till ovanstående beteende. Men dessa hästar är ofta intelligenta, lättlärda och snabba i huvudet, så behandlar man dem bara väl får man en häst som är väldigt rolig att handskas med :)

Däremot skulle jag akta mig för hästar med Jovial mer än en gång i de första tre-fyra leden!

Görel skrev:
Min erfarenhet är att Jovial-avkommor kan vara knepiga och hårda i huvudet om man behandlar dom fel (det är kanske jag som skrivit det du läst ;) ). Med fel menar jag att man försöker tvinga dom med våld istället för att försöka få dom med sig. Jag har sett Jovial-avkommor och ättlingar försöka slå tillbaka om man slår dem, istället för att kuvas som många andra hästar.

Jag har själv en sondotter till Jovial som är e Ceylon och jag har sett tendenser till ovanstående beteende. Men dessa hästar är ofta intelligenta, lättlärda och snabba i huvudet, så behandlar man dem bara väl får man en häst som är väldigt rolig att handskas med :)

Däremot skulle jag akta mig för hästar med Jovial mer än en gång i de första tre-fyra leden!

Nej det är inte från dej jag har hört det ;)

Okej, tack då vet jag hur det ligger till :)
Hästen jag rider på ridskolan hon har nog inte blivit bra behandlad som yngre och hon hade allt möjligt för sig, skenade och skenade både i paddock och ute.
Är man hård emot henne är hon hård tillbaka!
Men en otroligt trevlig dam bara man gör rätt :love:

Jag har en e. Napoleon, har varit i kontakt med flera - inga problem med skallen där i alla fall. Gemensamt är nog att alla är väldigt coola och orädda/nyfikna.

Senast ändrad:

jag har en efter national zenith, Key boy

En klubbkamrat till mig hade ett sto efter National Zenith xx - Ideal Water. Mörkbrun (nästan svart), ädel dam med enorm hoppkapacitet (vann i stort sett varenda tävling de startade i...), smidig, vändbar och känslig. Bra gång hade hon oxå, men var lite väl framåt för att kunna visa upp den optimalt:angel:.

Har ett sto e.Napoleon. Hon är den snällaste häst jag någonsin träffat (under 35 års hästliv), samt helt orädd och cool, och väldigt
energisk vid ridning. Livsfarlig att hoppa med, dock, då hon är jättepigg och full av självförtroende, men helt i avsaknad av avståndsbedömning.

Jag hade en häst efter National zenit-tammerfors!!
Han var riktigt snygg, jättelik sin pappa! han var väldigt speciell...!på ett trevligt sätt och mkt klok!
Däremot sa hans uppfödare att alla hans släktingar han hade haft hade varit jätteelaka!!! Det var bara min som blev snäll:) och främst intelligent!

Jag hade ett sto e Asterix ue Jovial. man kan ju tänka att med den blandningen borde det ha blivit en tossig häst men hon var faktiskt riktigt charmant. hon hade integritet men var väldigt trevlig att hantera. inte alls stissig men hade som sagt karaktär och ute kunde hon vräka på som ett ånglok.

och trots hoppanlag blev hon dressyrhäst. det fanns perioder när det behövdes lirkas men när man väl fick till teamworket gick hon som en klocka.
jag tyckte det var fint det där någon skrev - att behandlar man Jovialhästarna bra så blir dom fina - det var precis så med mitt sto.

Kan skriva under på detta! Har en dam med dubbelt Jovial i 5:e led.. Nåde den som behandlar henne orättvist eller försöker tvinga henne till något :devil:! I annat fall en mkt charmerande dam som kan få de flesta att smälta :love:...

Hälsningar Monika

Jag har nu tagit risken och tillverkat ett föl med dubbelt Boheme xx (för den som inte vet, far till Jovial och den temperamentet kom ifrån), en gång i fjärde led och en gång i sjätte;)
Han är intelligent och lättlärd men har också mycket egen vilja och försöker tills man gränsar honom. Han är inte omöjlig på något sätt och jag tror att han blir jätterolig när han blir stor, men ibland är det lite jobbigt att ha både mor och son som funkar på samma sätt;)

Jag har fött upp två National Zenith avkommor. De föddes 91 och 92 och jag sålde dem senare (tyvärr). Valacken tävlade jag till LA dressyr och 130 hoppning (plac i 120) och stoet tävlades LB/LB. Otroligt snälla och lätta att hantera, dock ganska stora och rejäla i modellen, deras mor var e Castello.

Enligt min dressyrtränare hade valacken kapacitet för svår dressyr. Det var dock inget jag satsade på, har alltid tyckt mer om hoppning.

Drömmen vore ett svart sto med National Zenith i andra led... säg till om du får något sådant Masse! Hon ska vara av större modell också, minst 165. :d

Fast att skylla på Jovial är väl lite långsökt - även om han ligger dubbelt i 5e led. Känner till många ston, utan ett unds av Jovial i sig, som skulle slå tillbaka om man slog dem....vem vill bli orättvist behandlad?:crazy: Kanske en och annan valack då eller ett lågrangat sto.

Jovial var så nära ett fullblod man kan komma utan att vara ett fullblod. Möjlgtvis var han lite känsligare än många av dåtidens hästar men många på min barndoms ridskola hade Jovial tät i stammarna och det var inget fel på de hästarna.
Många hästar idag arbetas mindre, och får mer energi över för att hitta på dumheter, än förr. Trist att skylla temperamentet på en enstaka hingst flera generationer bort - men det är väl enklare än att ransaka sig själv?
Kanske är man inte en så skicklig ryttare som man tror, eller så ger man inte sin häst så mycket stimulas den behöver o s v?

Vi hade Jovialare och senare Ceylonavkommor på ridskolorna där jag växte upp och de var alla i stort sett så som jag beskrivit dem, ston som valacker. Och jag träffade riktigt elaka hästar av båda sorterna. Sen kan man diskutera hur bra ridskolorna var eller om det bidrog till att så gott som samtliga hade Drabant på mödernet.

Ulla H har en valack som är efter National Zentih xx, ue Ceylon. Mycket trevlig häst :)

Jag har inte någonstans skrivit att jag önskar ett annat temperament på henne eller är missnöjd över det?? Tvärt om, skulle inte byta bort det om det så gick.. Skulle snarare säga att jag tillägnar inte "skyller" det på bl a Jovial... Jag kan nämna hela raddan så att han inte blir ensam "utpekad" Cortus-Maraton-Hertigen-Krevad-Lansiär...

Nu tycker jag du tolkar in VÄL mkt i mitt inlägg utan att känna vare sig mig eller häst! Jag har inte heller någon som helst anledning att rannsaka mig själv.. hur du kan få det till det??

Har jag skrivit att jag har problem med henne, eller att jag slår, behandlar henne illa, kräver för mkt, eller inte stimulerar henne tillräckligt?? Eller vill du helt enkelt få det till att jag inte har tillräckligt med självinsikt?

Det enda jag kommenterat över huvud taget är att jag känner igen min dam i Görels beskrivning utav Jovialavkommor :).

Vad sägs om ett sto e Looping- National Zenith** ?(mamma helsyster med Blue Talk** 917 som själv vann Msv B dressyr efter löpkarriär. Stoet har lämnat minst 2 st avkommor innan som gått 140-hoppning) 5 år nu, hade föl förra året, visserligen brun, men ett riktigt A-barn, liksom hennes avkomma e. Silvermoon :p
Inriden och klar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka