Nätdrivet elaggregat

unki

Trådstartare
Hur mycket kostar det att ha ett nätdrivet elaggregat på dygnet runt? Per månad?
Min stallägare har kommit på att vi inte kan ha hästarna ute dygnet runt för det kostar för mycket att ha elen på dygnet runt. Är det verkligen rimligt? Kan det kosta så mkt?:confused:

Sv: Nätdrivet elaggregat

Hur mycket kostar det att ha ett nätdrivet elaggregat på dygnet runt? Per månad?
Min stallägare har kommit på att vi inte kan ha hästarna ute dygnet runt för det kostar för mycket att ha elen på dygnet runt. Är det verkligen rimligt? Kan det kosta så mkt?:confused:

Det var nog ungefär det dummaste jag hört! :eek:

Om stallägaren inte har råd att ha hästarna ute för att elen till aggregatet kostar för mkt undrar jag hur denna har råd att köpa hö till de extra utfodringar hästarna behöver när de står i stallet:grin:

Ja, jag misstänker ju att hon sa så för att hon inte vill att hästarna ska gå ute, men jag tycker bara att det var så himla dumt. Vad är det jag betalar för egentligen? :crazy:

De flesta elaggregat drar runt 10 Watt (en vanlig glödlampa är på 40 eller 60). Det är 24 timmar på ett dygn, 365 dygn på ett år vilket innebär 8760 timmar på ett år. 10 Watt gånger 8760 innebär 87600 Wh som är 87,6 kWh. Varje kWh el kostar mellan 1,50 och 2 kronor.

Det innebär att om elaggregatet är på året om så kostar det ungefär 150 kronor. Det är en mycket billig försäkring för att inte ha hästar på rymmen!!!

Varför en del har fått för sig att elstängselaggregat drar mycket ström är för mig en gåta. De kanske missade matte och fysiklektionerna i grundskolan?

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på det. Köp en elmätare (finns på Clas Ohlson b.l.a) och sätt i vägguttaget och stickproppen från aggregatet i den. Ha den i under ett dygn och se hur mkt ström det går och multiplicera med elpriset.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka