Nät över hönsgård

Stinaelin

Trådstartare
Vad har ni för nät över hönsgården?

Jag måste näta in, dels för att hönsen flyger över staketet och dels för att hålla vilda fåglar ute.

Jag har förstått att fruktträdsnät inte är att rekommendera. Men vad använder man, och var köper jag det? Hjälp!

Jag har det här nätet.
http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm
Smidigt nät som är lätt att bygga stora sjok av med hjälp av 3 mm eltråd. Nackdelen är att det bara tål 300 kg så vintertid måste det antingen ner eller så får man slå av snön om det snöar och är vindstilla. Blåser det så nätet rör sig så faller snön igenom. Fördelen är att om det går sönder är det lätt att laga med lite mer nät och eltråd.

Nu frågar du om næt, men det har jag bara øver den lilla kycklinggården før att vara sæker på att inga kråkor eller skator kommer och knycker dom nær dom ær små. Till stora gården har jag køpt en berguvsatrapp (bulvan kallas det också) med rørliga vingar. Dessutom ger jag dom aldrig mer mat utomhus æn vad dom kan kæka upp med en gång. Det vanliga fodret står inne i hønshuset. Dærfør ær det inte lockande før fåglar att komma dit och jag ser aldrig till någon i hønsgården. Sen kan jordbruksverket ha sina regler och direktiv, dom struntar i en liten hobbyflock som min på ett torp i en liten by.

Att hålla hönsen inne är oftast en bisak när det gäller taknät. Huvuduppgiften är att hålla höken ute.

Angående det här med nätad hönsgård utifrån jordbruksverkets perspektiv så säger en person på annat forum att h*n haft den här konversationen.
Har varit I kontakt med Jordbruksverket och följande svar har jag fått:
Fråga: Är lite villrådig vad som menas i klartext "ska vara inhägnade"....
Är "inhägnade" det samma som "inhägnad tomt", dvs staket runt tomten?
Eller är "inhägnade" det samma som instängda i Voljären?
Frågan är således: Kan mina 5 hönor (hobbyhöns) gå fria på tomten (som är inhägnad med staket) och foder
och vatten ges under tak i hönshuset?
Svar: Det är en bra fråga. Med inhägnade menas att det finns staket runt tomten.
Dina höns kan vara ute.
Följ utveckling på vår hemsida och ta hand om dina höns så att de inte blir sjuka. Om det skulle uppkomma symtom på dina höns, ta kontakt med veterinären

Jag har använt bärnät och ensilagenät. Det första var bättre på så sätt att snön föll igenom, men skört o höll bara en säsong. Ensilagenätet är sjukt tåligt o starkt, håller mot allt, men så också snö varpå det vid ett tillfälle nästan sabbade hela gården då tyngden blev så stor att väggarna gav vika. :p men man kan ju hålla efter bättre. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 034
Senast: MissFideli
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 084
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 959
Senast: Squie
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar