Nåt att ge för att hjälpa magen?

annaa

Trådstartare
Min ponny blir lös i magen från och till. (troligen av hösilaget). Har provat att ge en 10 dagars kur med proequ (eller hur det nu stavas), men det hjälpte inte alls utan gav motsatt effekt, alltså han blev bara ännu mer lös i magen.

Vet att krafft säljer nåt dyrt mag-tarm pulver och det har även dykt upp från andra leverantörer såg jag på granngården. Nån som vill tipsa om nån av dessa?

Eller finns det nåt foder man kan ge som kan underlätta för magen?

Sv: Nåt att ge för att hjälpa magen?

Många hästar blir gärna lösa i magen så här års när vi har milda vintrar.

De äter ofta fruset gräs och de som går i gräsfria hagar hittar ett å annat strå och rötter som de drar upp varpå det kommer in mycket jord och sand i systemet som ger lösa magar.

Har man väldigt blött höslige och sött betfor till redan en känslig mage så blir det diareér.

Psysillumfrö, bakjäst och tillskott av halm brukar kunna stabilisera magen.
Får de mediciner som även påverkar magen är det ytterligare än orsak.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 153
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 803
Senast: svea
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 639
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med fodret till mitt sto. Har en halvkass analys som ser ut såhär, i TS. TS halten ligger på 70 protein 65...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka