Nästa problem...

B

Båbbe

Jag kanske är lite korkad, men vilket nummer är mitt medlems nummer? Det finns 2 st nr på baksidan av mina tidningar. Det ena är SE0000XXXXXX och det andra består av 5 siffror och står ovanför ordet "lokal". Det är dessutom olika nummer år 2003 och 2004. Får jag ett nytt nummer 2005? :confused:

Varför finns det ingen faktaguide på SIFs sidor om HUR man fyller i en anmälan korrekt? :confused:

Sv: Nästa problem...

Ditt medlemsnummer är samma år för år om du betala in och förlänger ditt medlemskap i SIF i tid (så inte det blir ett avbrott).
Använder mitt medlemsnummer som exempel:
På baksidan av "islandshäten" står det: SE0000108759 och mitt medlemsnr är: 108759!
När jag gick med i SIF (1998) fick jag hem ett kort där mitt medlemsnummer stod och det har jag sparat (men jag tror SIF dragit in på den tjänsten).
(så har jag fyllt i mitt nummer så många gånger så jag kan det utantill).
Vi ses förhoppningsvis på Husbyöhn!

på Stormurs hemsida finns ett exempel på en korrekt ifylld anmälningsblanett!

/Malin

Senast ändrad:

Freyr skrev:
Ditt medlemsnummer är samma år för år om du betala in och förlänger ditt medlemskap i SIF i tid (så inte det blir ett avbrott).
Använder mitt medlemsnummer som exempel:
På baksidan av "islandshäten" står det: SE0000108759 och mitt medlemsnr är: 108759!
När jag gick med i SIF (1998) fick jag hem ett kort där mitt medlemsnummer stod och det har jag sparat (men jag tror SIF dragit in på den tjänsten).
(så har jag fyllt i mitt nummer så många gånger så jag kan det utantill).
Vi ses förhoppningsvis på Husbyöhn!

på Stormurs hemsida finns ett exempel på en korrekt ifylld anmälningsblanett!

/Malin

Nä nåt kort fick jag aldrig... OK så man ska inte skriva ut SE och 0000 då?

Hihi jag använder Stormurs blankett flitigt just nu! :D Men det är ändå svårt när man aldrig gjort det förut... Vad skriver man tex på "Färg och tecken"? Min häst är brun med svart man och svans samt har en vit stjärn, men det rymms ju inte att skriva i den lilla rutan... :confused: :D Jarpur med stjärn kanske? Eller "brun, stjärn"? Eller nåt annat?

Märks det att jag hatar att fylla i blanketter kanske?! :D :angel:

Alla bruna hästar har svart man och svans, så det behöver du iaf inte skriva. :D

Lycka till med tävlandet. :)

/Erica

nej, som sagt drog nog SIF in på tjänsten med medlemskort.
SE0000 skall inte vara med, ditt medlemsnummer är siffrorna efter de fyra nollorna.
Som Cheeserica sade så har bruna hästar alltd svart man och savns. Skriv den färg som det står i hans pass. "brun, stj." t.ex.

/Malin

Alla bruna hästar har svart man och svans, så det behöver du iaf inte skriva.

Nej vet du vad, var har du fått det ifrån? Jag har en brun häst, visserligen mörkbrun sådan men man och svans har samma färg. Sen har vi lillplutt, brun och mot fuxbrun med brun man och svans. :angel:

Boj, dina hästar är ju MUTERADE, de är nog hälften kamel tror jag. :D

Eller så är det bara ett tecken på att dina hästar fått vara ute mycket i det vackra vädret! :idea: (Kom inte och förvirra några stackars hästägare här nu genom att skoja om såna här viktiga saker :devil: )

/Erica

fast det isländska ordet brúnn(brun på svenska) används ju på mörkbruna hästar, medan de bruna med svart man och svans kallas jarpur på island, det kan man väl använda i sverige också om man vill?

Brúnn betyder Svart (både brúnn och svartur används). Den svenska brun är Jarpur/jarp/jörp på isländska.

/Malin

Båbbe skrev:
Varför finns det ingen faktaguide på SIFs sidor om HUR man fyller i en anmälan korrekt? :confused:

saxat från SIFs hemsida:

8. Hur Du anmäler dig till tävling!

På nästkommande sidor följer tävlingspropositionerna med de basuppgifter som behövs för att anmäla sig till en tävling.
Följande generella regler gäller för alla officiella SIF-tävlingar:

· tävlingen följer FIPO och det svenska tävlingsreglementet om ej annat anges

· ryttaren skall vara medlem i SIF och medlemsavgiften för i år MÅSTE vara betald

· hästen skall vara registrerad i SIF

· hästen skall vara vaccinerad mot hästinfluensa (A2)

· ryttaren ska ha löst tävlingslicens (går att lösa på tävlingsplatsen)

Anmäl dig i tid! Använd årets anmälningsblankett!

När du anmäler dig till en tävling måste du göra det inom utsatt tid. Det kan verka enkelt, men läs ändå följande text så att du är säker på att det blir rätt.

För att anmälan ska räknas som giltig krävs att den både är postad och betald i tid! Poststämpel räknas. I mittuppslaget hittar du en anmälningsblankett. Kopiera så att du har originalet kvar om du vill anmäla dig till fler tävlingar senare. Du kan också hämta blanketten från SIFs hemsida: www.icelandichorse.se. Efteranmälan kan göras mot dubbel anmälnings-avgift, om efteranmälningar godtas enligt tävlingspropositionen.

Blanketten måste vara fullständigt ifylld, annars är anmälan ej giltig. Medlemsnummer i SIF måste anges. Detta finns på tidningsetiketten för seniorer och juniorer. Miniorer och familje-medlemmar kan få besked om sitt medlemsnummer via sin lokalförening eller SIFs kansli.

Ryttaren, eller målsman om ryttaren ej är myndig, måste underteckna anmälan.

Om avgift skall återbetalas krävs sjuk- eller veterinärintyg. Föreningen äger rätt att ta ut en administrativ avgift (SIF behåller 20%).

Exempel

Om sista anmälningsdag är den 1 juni, så måste din skriftliga anmälan vara lämnad på posten så att en poststämpel tydligt utvisar senast den 1 juni.

Även betalningen skall ske senast den 1 juni. Det innebär att om du betalar via postgiro/bankgiro så måste du posta betalningen i god tid (ca 5 dgr innan) så att inbetalningskortet blir bokfört av Postgirot senast 1 juni. Det är alltid postgirots/bankgirots bokföringsdag som räknas.

/Malin

Brúnn på isländska=brun på svenska, enligt ordboken :cool:
När jag jobba på island kallade mina arbetsgivare de vanliga mörkbruna hästarna för brúnn, bara de riktigt kolsvart kallades för svartur. Men kanske använder alla på island inte ordet likadant?
Men i våra mörkbruna hästars pass står det faktiskt "brúnn" på isländska och "black" på engelska, det är lite konstigt eftersom orden inte betyder samma sak :confused:

en stund senare...

Blev så nyfiken av diskussionen att jag bestämde mig för att kolla upp det närmare, blev tyvärr bara ännu mer förvirrad :crazy:
Det enda jag fortfarande är säker på är att det isländska ordet brúnn verkligen, direkt översatt, betyder brun på svenska. MEN, det verkar som om det används lite annorlunda inom hästvärlden... :confused:

Kollade upp färgnumret i våra pållars pass: båda har 2500. Enligt en tabell på www.icelandichorse.dk är denna färg "brúnn" på isländska, "black" på engelska och "svart" på svenska. I det här har alltså du helt rätt Freyr.

Problemet är att mina isländska vänner och även uppfödare av båda hästarna fortfarande hävdar att hästarna absolut inte kan kallas för "svart" på svenska. :smirk:

Och hur gör man med en häst som verkligen är kolsvart och på island kallas för "svartur"? Den kan väl i så fall inte kallas för "svart" i sverige, den har ju en mycket mörkare färg än våra "svarta" hästar.

Total förvirring :confused: :confused: :confused:
Finns här någon som är bra på både isländska språket och hur det funkar i sverige?

Jag har för mej att det är så att svartbruna hästar heter brúnn och kolsvarta (rapp) heter svartur. Det skall i alla fall vara den korrekta nomiklaturen för isländska färger.
Den äka BRUNA hästen (som Båbbes är ett utmärkt exempel på) är brun (i varierande nyanser) med svart man och svans samt svarta ben och benämns jarpur.

/Malin

Lilla_My skrev:
Brúnn på isländska=brun på svenska, enligt ordboken :cool:
När jag jobba på island kallade mina arbetsgivare de vanliga mörkbruna hästarna för brúnn, bara de riktigt kolsvart kallades för svartur. Men kanske använder alla på island inte ordet likadant?
Men i våra mörkbruna hästars pass står det faktiskt "brúnn" på isländska och "black" på engelska, det är lite konstigt eftersom orden inte betyder samma sak :confused:
Brúnn => brun gäller vanliga färger, dvs på hus osv. Hästfärgerna har sin egen färglista...

Freyr skrev:
Jag har för mej att det är så att svartbruna hästar heter brúnn och kolsvarta (rapp) heter svartur.
Sen det där med "svartbrun" kan nog diskuteras... :smirk: I mina hästfärggenetikkretsar så existerar inte svartbruna hästar, utan antingen är de svarta eller så är de bruna. Däremot finns det en himla massa nyanser av alla olika grundfärger.

Brúnn betyder svart när det gäller hästfärger, men den nyansen brukar kallas "bleksvart" på svenska (som ljusbrun eller ljusfux). Svartur är den mörkare nyansen, men rent genetiskt är de lika.

Lilla_My skrev:
Enligt en tabell på www.icelandichorse.dk är denna färg "brúnn" på isländska, "black" på engelska och "svart" på svenska.
I det här fallet stämde informationen, men som jag skrivit tidigare så lita inte på att färginformationen på den där sidan stämmer. Den kryllar av fel och påhittade namn på nyanser! :crazy: Exempelvis Glóbrúnn anges betyda bleksvart, när det i själva verket är gulsvart. Leirljós (= isabell) översätts i en variant till albino, vilket inte ens existerar hos häst (har felaktigt använts för hästar med dubbla gulanlag). Isabell silverskimmel - det här är nonsens! Osv...
Silverkedjans sida finns betydligt mer pålitlig information! :idea:

/Erica

Har läst det där på SIFs hemsida, men tycker det är lite otillräckligt vad gäller hur man ska fylla i själva blanketten... :smirk:

Nu har jag anmält mig iaf. F1 i vänster varv och T2 i höger varv. Jag skrev "brun, stjärn" som färgbeskrivning. För de som inte vet hur min häst ser ut så har han äkta "nordsvensk-färg"! ;)

Liknande trådar

M
Islandshäst Vet inte om jag lägger tråden rätt? Finns det nån distans gren el tävling för enbart islandshästar? :confused: Nåt som de lokala...
Svar
13
· Visningar
1 708
Senast: EnWisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka