T

Texas

Japp, nässlor! Är det någon mer som använder sig av nässlor, isåfall till vad?:idea:

Sv: Nässlor?

Nässelsoppa, går också att använda som spenat. En god vän lägger alltid ner förvällda nässlor i pannkakssmeten. har också läst om de som torkar nässlor och häller ut lite över morgonfilen.

Nya skot och de späda topparna (före blommning) är jättegoda i soppa eller som ersättning för spenat.

Torkade är de bra att ge till hästarna vintertid, smula ner i bröddegen eller vad man nu kan komma på:)

Nässlor är en kanonbra järnkälla, som dessutom innehåller c-vitamin och annat nyttigt. Ett klart underskattat ogräs(precis som kirskål)

Slå av dem om de blir för gamla och träiga och skörda skotten!

/Migo
som samlar på sig massvis med nässlor.

Soppan, såklart ^^

Sedan även som te. Nässlorna innehåller ju bla antihistamin och påstås därför hjälpa i viss mån mot en del allergier. Har några bekanta som dricker nässelte under hela pollensäsongen; de slipper reaktioner på pollen och det utan att ta medeciner mot pollen som vanligtvis har jobbiga biverkningar...

Själv använder jag det på myggbett! (Ungefär här brukar folk stirra lite snett på mig... x3) Ta en nässla eller två och slå lätt över de värst kliande myggbetten. Svider till en aning en stund, men sedan kliar inte myggbetten mer. Helt underbart då ajg är sån att myggbett driver mig till vansinne annars.
Funderar på om det har ngt samband med antihistaminet, eller om nerverna helt enkelt får överslag *haha*

En fundering, när jag torkar nässlor till te, tar jag bort stjälken? Samma i pesto? Tänker att använder jag färska nässlor i peston, bränns dom inte då? Jepp, jag är nybörjare på det här :).

Soppa är ju det givna svaret. Sen använder jag dem ungefär som vilken bladgrönsak som helst, fast inte rå. Palak paneer på nässlor istället för spenat, tex. Eller stekta, som man steker spenat eller mangold, tex till stek makrill.

En fundering, när jag torkar nässlor till te, tar jag bort stjälken? Samma i pesto? Tänker att använder jag färska nässlor i peston, bränns dom inte då? Jepp, jag är nybörjare på det här :).
Stjälken går inte att äta, om den funkar i te har jag ingen aning om. Men tvivlar på att te blir så bra - nässlor smakar ju knappt något speciellt? Bara milt och nötaktigt.

Nej då de bränns inte. Du kokar ju det. Dvs du värmer alltihop.

Jag har nässlor som utfyllnad i soppa och wok - överallt där jag vill ha mer grönt. Och förstås som egen ingrediens - nässelsoppa. Den godaste soppan som finns på våren.

Precis som ovan - jag odlar fjärilar. Tyvärr är det väldigt ont om nässelfjäril här trots mycket nässlor.

Använder nässlor till lite allt möjligt. Soppor, te och som krydda.
Någon häst har ibland fått torkade.
Nässlor är både gott och nyttigt och finns i mängder. Allra bäst är de när de är små.

Gör dock inte nässellikör. Det ser äckligt ut, luktar äckligt och smakar helt vidrigt :yuck:

Svärfar lyckades dock hälla i sig eländet O_o Han tyckte det smakade helt ok :eek:
Jag kryddade snaps med nässlor ett år! Det var faktiskt ganska bra, man får dock (som vanligt när det gäller att krydda snaps) se till att det inte ligger i för länge för om det ligger i för länge blir det lite beskt så där som te som fått dra.

Jag kryddade snaps med nässlor ett år! Det var faktiskt ganska bra, man får dock (som vanligt när det gäller att krydda snaps) se till att det inte ligger i för länge för om det ligger i för länge blir det lite beskt så där som te som fått dra.

Det kan också ha varit en dålig idé att finhacka nässlorna och mer eller mindre ha mer nässlor än sprit :angel: samt låta det hela stå i typ ett halvår :rofl: :rofl:

Det var inte ett av min mans bättre experiment :p :D

Det kan också ha varit en dålig idé att finhacka nässlorna och mer eller mindre ha mer nässlor än sprit :angel: samt låta det hela stå i typ ett halvår :rofl::rofl:

Det var inte ett av min mans bättre experiment :p:D
OK, mitt tips är att nästa gång INTE hacka nässlorna och låta det stå kortare tid :D
Vet inte hur lång tid jag ska rekommendera för likör dock för då behövs ju lite mer smak men för snaps är min rekommendation att hålla sig till tre veckor.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
490
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Fritid Funderar på att åka till Stockholm i början av augusti. Eftersom det är pride 3 augusti med begränsad framkomlighet i stan så fick jag...
2
Svar
20
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka