Nässelutslag!

A

Anelly

Ska detta ämnet vara här i denna tråden?
Min häst får lätt nässelutslag! Nån mer som har samma "problem"
Jag vet inte var det är han pillar i sig som han inte tål... :(
Vad ska jag göra?
Jag har provat att smörja in de kliande utslagen med aloevera gele för att lindra klådan.... Vill inte gärna ge honom cortison mm,med alla dess biverkningar...
Finns det nån ört eller något som är klådstillande?

Sv: Nässelutslag!

Hur är kvalitén på foder och strö är min första tanke? Har ju varit lite av ett problemår när det gäller hö och halm, speciellt i södra delarna av Sverige har jag hört att det är stora problem med halmen i år.

Mögel är en stor bov till nässelutslag. som tidigare skrivits.

Det går inte att bota nässelutslag "utifrån" med salvor eller dylikt, Bara dämpa symtomen. (cortisonsalva)
Jag har själv problem med nässelutslag (på mig själv alltså) och det är bara medikament som jag stoppar i mig (antihistamin & cortison)som kan "bota", antar att det är samma på häst.

En kompis vars häst fick nässelutslag upprepade gånger fick äta probimin (mjölksyrabakterier) för att stabiliera magen. Hjälpte faktiskt där.

Tycker du ska rådfråga en veterinär om det inte lägger sig inom kort.

Hur är kvalitén på foder och strö är min första tanke? Har ju varit lite av ett problemår när det gäller hö och halm, speciellt i södra delarna av Sverige har jag hört att det är stora problem med halmen i år.

Eftersom jag är himla noga med allt kring mina djur,och speciellt min häst så får han fint hö och står på ok halm! Den är gyllengul ock luktar absolut inte unket.
Men jag hörde oxå att de kan få nässelutslag av möglig halm tex..
Är tacksam för ditt svar,alla svar!
Japp,det är inte lätt att hitta fint hö och halm,det är sant!
Min häst brukar få nässelutslag typ på våren,men det har alltid gett med sig efter ett tag! Och han är inte allmänpåverkad mer än att det kliar förstås.. Och det är ju illa nog :(
Men jag menar,han äter som vanligt,dricker och är pigg som en galning när vi är ute,så....

Mögel är en stor bov till nässelutslag. som tidigare skrivits.

Det går inte att bota nässelutslag "utifrån" med salvor eller dylikt, Bara dämpa symtomen. (cortisonsalva)
Jag har själv problem med nässelutslag (på mig själv alltså) och det är bara medikament som jag stoppar i mig (antihistamin & cortison)som kan "bota", antar att det är samma på häst.

En kompis vars häst fick nässelutslag upprepade gånger fick äta probimin (mjölksyrabakterier) för att stabiliera magen. Hjälpte faktiskt där.

Tycker du ska rådfråga en veterinär om det inte lägger sig inom kort.

Jag tänkte att jag kanske kunde lindra nässelutslagen genom att smörja med aloevera gelen...
Japp,jag ringer veterinär på måndag!

Min häst fick nässelutslag i somras när jag provade ett nytt flugmedel..
Menar att det kanske inte alltid alltid beror på det de äter?

Ok, ja, då måste det ju vara nått annat han reagerar på. Konstigt :confused: Hoppas veterinären kommer på nåt!

Funderar på om det kan vara höet?? Protein??

Jag har svårt att tro att det är protein, men å andra sidan blir ju många hästar lösa i magen av en hög kvot, och min häst har lätt för att få mugg på sommaren, troligen av proteinet, så värr att kolla upp. Har du en analys?

Läste i nån tråd om en tjej som har en gammal travare,som oftast brukar få nässelutslag på våren och hösten...
Men att hon ga foderjäst!
Jag ger min häst foderjäst,för päls och hovars skull,men tänkte att jag skulle göra ett uppehåll för ett par veckor sen,och det var då han fick nässelutslag!!!
Nu har jag börjat med foderjäst igen,och tro det eller ej men utslagen försvann!!!! Helt otroligt!
Ett sammanträffande eller vad.... Jag fattar ingenting,men är skitglad att de försvann såklart! :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 564
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka