nässelutslag som kommer och går.........

P

ponnymama

Hämtade hem en underbar ponny som vi ska på foder för ca 3 veckor sedan. Allt frid och fröjd i 10 dagar. Efter 10 dagar så kom vi ut en kväll till stallet och såg att han var full av nässelutslag. Kontaktade ägare och veterinär, som tyckte vi skulle avvakta. Tog bort allt gammalt hö i hagen, först bättre sedan kom de tillbaka, bytte hage bättre någon dag sedan tillbaka, tog bort allt förutom hö, lite bättre sedan kom de tillbaka, badade honom om ev något av flugmedlet han fått första dagarna skulle vart kvar, samma visa igen, lite bättre sedan kom det tbx. Ingen feber och opåverkad f ö. Veterinären tycker vi ska avvakta , de enda de kan göra är att ge kortison men så länge vi inte vet vad han reagerar på så är risken stor att det kommer tbx
Vi försökte försiktigt gå till vårat hö och höll samma foderstat och strö som ägaren haft. Vet faktiskt inte riktigt vad det kan vara, oftast är det som mest på morgonen och för det mesta är det i princip borta på eftermiddagen Hästen är som sagt pigg och opåverkad för övrigt. Nån som har varit med om något liknande? Funderar så på vad det kan vara han reagerar på. Tilläggas kan att han aldrig haft nässelutslag tidigare.
:confused::confused::confused:

Sv: nässelutslag som kommer och går.........

puffar, någon som har erfarenhet av nässelutslag som orsakats av inte helt uppenbara saker? :confused:

Min förra häst fick det av en massa saker, vissa flugsprayer, flytande b-vitamin, dv foder och naturligtvis av ev en okänd mängd saker i hagen. Lyckades inte finna exakt vad i hagen som var det vanligaste orsaken, men när en del av hagen stängdes av minskade det... Men det kom tillbaka då och då.
Hon fick det också av avmsakningsmedel och pencilin...

Tusen tack för ditt svar. vad gjorde du åt bulorna/nässelutslagen? Lät du de vara tills de avtog, cortison eller någon hus kur?

Kan du inte få nåt antihistamin av veterinär? Cortison är ju lite overkill tycker jag.

Kan du inte få nåt antihistamin av veterinär? Cortison är ju lite overkill tycker jag.

Anthistamin fungerar inte så bra på hästar,tyvärr, därför är den enda medinska behandlingen cortison, och det tycker jag oxå känns overkill

Har precis hört en liknande historia. Denna familj hade fått hem en ny ponny. Efter någon vecka hade ponnyn fullt med nässelutslag.... Diverse saker/ mat försökte elimineras från ponnyns omgivning utan att utslagen försvann. Efter ett tag började de sätta på den ett täcke och vips så var utslagen borta...
Testa med att sätta på den ett flugtäcke och se vad som händer...

// Qbaby

Anthistamin fungerar inte så bra på hästar,tyvärr, därför är den enda medinska behandlingen cortison, och det tycker jag oxå känns overkill

Cetirizin tas upp bra av hästarnas tarmsystem,stillar dock inte ev. klåda men kan hjälpa till riktigt bra vid allergier.

Som vanligt så svarar hästar olika men enl.tester som gjorts så behövs bara en mindre mängd för att hästen skall få hjälp.

Cetirizin tas upp bra av hästarnas tarmsystem,stillar dock inte ev. klåda men kan hjälpa till riktigt bra vid allergier.

Som vanligt så svarar hästar olika men enl.tester som gjorts så behövs bara en mindre mängd för att hästen skall få hjälp.

Tusen tack för information:)

Har precis hört en liknande historia. Denna familj hade fått hem en ny ponny. Efter någon vecka hade ponnyn fullt med nässelutslag.... Diverse saker/ mat försökte elimineras från ponnyns omgivning utan att utslagen försvann. Efter ett tag började de sätta på den ett täcke och vips så var utslagen borta...
Testa med att sätta på den ett flugtäcke och se vad som händer...

// Qbaby

imorgon blir det ett nytt flug el eksem täcke:) Tänkte börja med det:)

hej ser att det är en gammal tråd, men hoppas jag får svar ändå: Hur gick det med ponnyn? Jag har köpt en häst som uppvisar exakt samma symptom, dvs nässelutslag som kommer och går, mest på morgonen. Har försökt att utesluta olika foder, strö osv men hittar inget mönster.

Och jag hänger på och frågar då det är en häst i stallet som har utslag men enbart på ena sidan av kroppen O_o

Och jag hänger på och frågar då det är en häst i stallet som har utslag men enbart på ena sidan av kroppen O_o

Där hade jag misstänkt ströet direkt, majoriteten hästar ligger alltid på samma sida när de ligger rak långa.
Hade utslag på flera hästar en gång 2 av dem hade just bara på en sida + under magen, just då stod de på torv och så snart jag bytte pall så försvann det så troligen hade det kommit med något i torvbalarna som de reagerade på.

Där hade jag misstänkt ströet direkt, majoriteten hästar ligger alltid på samma sida när de ligger rak långa.
Hade utslag på flera hästar en gång 2 av dem hade just bara på en sida + under magen, just då stod de på torv och så snart jag bytte pall så försvann det så troligen hade det kommit med något i torvbalarna som de reagerade på.

Jaså!! Ja, det ska jag förmedla till hästägaren så får vi se om hon kan relatera till nåt speciellt!
I mina öron låter det ju logiskt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar