Sv: Nasrullah

Åh tack! :love:

Lite OT här men Nasrullah är en av de fullblod jag absolut vill se i stammen om jag använder ett fullblod i quarteraveln!

Åh vad kul, jag har sett många bilder på honom men aldrig film:idea:

Vilken häst! Han har alltid på bilderna sett ut att likna min valack i typen (som hade honom på pappans sida) och nu ser jag att han gjorde det i rörelse också:love: Undra på att det finns bra hopphästar med gamle Nasrullah i stammen:bow:

Wrangler: även ridhästar!!

Det där är min typ av fullblod:love: Åh vad jag saknar min valack nu:cry:

Senast ändrad av en moderator:

Verkar varit en häst med riktigt många bra kvalitéer och förärvning då eftersom han har gett så mkt bra i så många olika grenar!

(fast, hunterhästar o quarters är iof också ridhästar ;):D)

När jag var i mina formativa år, så man gärna honom i härstamningen fast han hade rykte om sig att ge "aktiva" avkommer.

Verkar varit en häst med riktigt många bra kvalitéer och förärvning då eftersom han har gett så mkt bra i så många olika grenar!

(fast, hunterhästar o quarters är iof också ridhästar ;):D)

Jo men jag tror det var en häst med många kvalitéer:bow:

Ja och lite hårda hörde jag, det sas att han var ganska tuff själv. Men jag gillar såna :o

Ja och lite hårda hörde jag, det sas att han var ganska tuff själv. Men jag gillar såna :o

Har också hört det men frågan är om det inte har "försvunnit" i dagens hästar. Beror ju på vad man korsar med också menar jag. Många av de hunters (quarter då) jag bara avgudar i USA nu har som sagt honom bak igenom men är mycket trevliga och rid/träningsbara så att säga (för det är ett av mina stora kriterier, en vänlig och lättränad häst utöver talangen)

Men man ser ju verkligen hans gnista och power i filmen :D:love:

Har också hört det men frågan är om det inte har "försvunnit" i dagens hästar. Beror ju på vad man korsar med också menar jag. Många av de hunters (quarter då) jag bara avgudar i USA nu har som sagt honom bak igenom men är mycket trevliga och rid/träningsbara så att säga (för det är ett av mina stora kriterier, en vänlig och lättränad häst utöver talangen)

Men man ser ju verkligen hans gnista och power i filmen :D:love:

Ja han är underbar:love:

Visst har det spätts ut genom åren!

Fast ang tuff häst så en en tuff häst som jag gillar har den där trevliga sidan men också en enorm inre styrka liksom, svårt att förklara, (nån sa om min att han var "sej själv nog"....) en enorm självmedvetenhet.:idea: (självgod kallade en annan kompis honom:angel:) En av dom där gamla engelsmännen på Täby förr förklarade att såna måste man ha med sej inte mot och det låg mycket i:idea: Även om det kanske gäller alla hästar:laugh:

Min hade honom som farfars farfar precis som Nassemans, genom Never say die. Det är långt tillbaka redan där. Men jag tror vissa har ärvt ner vissa egenskaper starkare än andra. :idea: Nasrullah hade något som inte alla Nearcoavkommor har, tror jag.

Fast jag tycker inte Nasrullah är såååå vanlig? Däremot hans pappa Nearco är det inflation i.

Kanske inte, men om man tittar både på mor och farssidan tycker jag att det borde vara gott om det.:grin:

Ska tänka på det nästa gång jag tittar på stammar.:)

Jo fast han har ju efterlevande som har utmärkt sig också så att säga :) Vissa mer än andra. Så jag kollar inte BARA efter just honom o hans pappa.

Ingen aning statistiskt men ingen annan av mina har haft det i alla fall, däremot som sagt blir man förvånad om inte Nearco finns åtminstone en gång fortfarande, (Northern Dancer är väl nästan på samma inflationsnivå snart fast då kommer ju Nearco på köpet:angel:)

Min som hade Nasrullah hade dessutom på rätt nära håll tre andra Nearco-avkommor också inom inte alltför många generationer dvs de som kommer upp på pedigree.com :eek: Dvs fyra Nearcoavkommor inom 5 gen. Snacka om inflation.:o

Jag tycker jag har kollat upp en hel massa fullblod o jag har letat specifikt efter vissa hästar som tex Nasrullah, men inte hittat dom i så väldans många. Dock ligger han (mfl som jag kollat efter) bakom just dom jag har gillat och som har gjort bra resultat inom det jag har tittat på.

Kanske är just så att han ligger bakom mycket som är bra? Mycket annat kanske man inte ens tittar så noga på stammen på? Jag har ingen aning, är inte insatt i fullblodsaveln som sådan men just i det jag är intresserad av inom quarteraveln har han funnits bakom det bra så att säga och det är därför jag har lagt hans namn på minnet.

Ja jag erkänner att jag glömde en sak när jag tänkte nyss, Bold Ruler är ju väldigt vanlig och där har vi ju Nasrullah:idea: så ja, jag tänkte inte, rättare sagt:o

Wrangler: Det jag har fått höra är att han har funnits i bra hopphästar (riktigt internationellt bra alltså) och jag fastnade för det förstås eftersom min val var väldigt lik honom som sagt, samt hade en helt underbar aktion att bli lyrisk över, och en hoppteknik och förmåga som var utövet det vanliga. Det lovordades av mina hopptränare som var på elitnivå och gärna hade tävlat honom om jag inte varit så snål med honom:o

En annan som ofta finns i riktigt bra hopphästar med fullblod i är Native Dancer.:idea:

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 662
Senast: Enya
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 202
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
34 35 36
Svar
704
· Visningar
22 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka