Rosenblad

Trådstartare
Vad finns det för olika orsaker bakom detta?

Vad är det första man ska göra om man upptäcker att en häst blöder näsblod?

Kan det inte vara så att hästen blöder näsblod pga. att blodkärl i näsborren har brustit exempelvis pga. kraftig ansträngning? Har för mig att detta oftast är ofarligt men att det finns ett allvarligare tillstånd också. Någon som vet mer exakt?

/Lina

Den vanligaste orsaken jag känner till är lungblödning. Det orsakas vid kraftiga ansträngningar, t.ex. travare kan få det ibland men jag har hört att det är betydligt vanligare bland glaopphästar..

hej som det redan nämts så är det mest valiga att de ytliga blodkärlen går sönder tex vid ansträngning.eller lugnblödning.
Om hästen börjar blöda så ska man först titta hur mycket hästen blöder.om det är lite =avvakta.Om hästen blöder mycket= ta tempen och ring vet.

Vår lättstressade islänning började blöda lite ur näsan (väldigt lite) när han var kraftigt nervös en gång. Vi var på en veterinärstation och vi var alla spända inför diagnosen + att han inte hade sin bästis med sig. Usch vad synd det var om honom... :(

mitt vbl blödde näsblod ett par ggr förra året.. vid olika tillfällen, tex i boxen, i hagen, efter ridnig osv.
veterinärerna på kliniken (åkte in pga hälta) trodde inte de va nåt farligt, dom sa att om vi ville så kunde dom gå in me kamera genom näsan och ner till lungorna, men hältan blev så dyr så vi avstod. vet alltså inte varför hon blödde näsblod.. hon har inte startat på travet heller, vilket kan vara orsak till att vissa vbl blöder näsblod...

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 358
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En blodsregel införs från och med 1 januari 2025 där det förtydligas hur en häst som blöder i samband med tävling ska hanteras. Samtliga...
Svar
0
· Visningar
57
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 918
Senast: MayGrace
·
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
338
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka