Zindy91

Trådstartare
Min häst har vid ett fåtal tillfällen fått näsblod. Första gången för ca tre år sedan, andra gången ca ett år senare och nu idag. Det blöder inte mycket och som idag såg jag bara att det hade varit lite blod som jag torkade bort och så kom det inget mer ( tog in henne från hagen). Någon som har erfarenhet av detta? Min tränare säger att vissa hästar är sådana mn borde man kolla upp det med vet?

Sv: näsblod?

Jag vet bara en häst som haft så, en sköthäst som flyttade till ridskola. De lät henne vila några dagar, men två veckor senare blödde hon igen, vet tillkallades som konstaterade att lungorna var blodfyllda och hon avlivades. Men hon hade blodat ner hela boxen... Jag kan säga att jag skulle kontakta vet direkt om min häst blödde där. Fast vet ju inte varför hon blödde, det här hörde jag efteråt, så sanningshalten är jag inte 100 på! Det år jag skötte och red henne hade hon inga problem. Hoppas det är nåt helt ofarligt med din häst!

Beror på ett brustit eller spruket blodkärl någonstans från näsborrarna eller lungorna eller där i mellan.

Oftast är det efter en ansträngning och kan vara ifrån någon droppe till en massa blod.

Jag hittade min häst med näsblod i hagen. Hon hade inte ansträngts alls, utan stod i hagen och sov. Torkade ur näsan och kollade så långt jag kunde. Vad jag tror var det ett sprucket blodkärl. Hon är lite känslig för värme, så kanske..?

Hon blöder inte alls vid ansträngning, hade hon gjort det hade jag ringt och rådfrågat en veterinär.

Hästar blöder näsblod av samma orsak som människor, och oftast är det endast pga ett kärl spruckit i näsan. Lätt hänt om de gnuggar sig mot något lite för våldsamt ed. Vissa hästar har tunnare kärl än andra.

Om det blöder en väldigt liten mängd ur näsan en gång om året hade jag inte varit orolig.

Har det bara hänt på sommaren?

Min förra valack var milt pollenallergisk och känslig mot insekter. Han hade näsblod lite då och då på sommaren, vi fick svaret på varför när jag såg honom stå och klia näsan mot ett träd, där en avbruten gren stack ut.. Han tryckte upp den jäklars så långt i snoken..O_o

Mvh Domino_s

Jag har erfaranhet av lungblödare, och jag kan ju säga att det forsar i princip blod då. Det händer efter hård ansträngning. Jag tycker inte du borde oroa dig så mycket! ;)

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka