NÄSBLOD på häst

3

333

har en bekant som berättade om att en häst i stallet äter väldigt dåligt och dricker lite..verkar sällan hungrig och är något håglös så att säga.. Den är omusklad och tar sig inte..

då den ansträngs och rids så får den näsblod:confused: den behöver tydligen inte ens gå särskillt hårt.. varför kan detta ske???

vad hade du gjort om du haft häst i samma stall?

Sv: NÄSBLOD på häst

Det kan vara något så simpelt som ytligablodkärl men kan också vara något allvarligt som tumörer. Om dom blöder ur båda borrarna kan det var lungblödning men då borde hästen behöva antränga sig en del för att få det. Det vore väl ytterst lämpligt att gå ner och kolla näsan, munhålan och halsen på denna häst! Och allmäntillståndet...

hur ska hon framföra det till ägaren?.. ägaren är inte alls bekymrad över "lite blod"

Jag hade en passhäst på travet som var lungblödare. Inte kul kan jag säga. Han kunde knappt tränas än mindre tävlas vid vissa väderlekar osv.

Vi gav honom extra c vitamin men jag tror knappast det hjälpte. Jag var inte så gammal då.

Jag hade försökt övertala ägaren om en genomgång på hästen eftersom den trots allt blöder utan större ansträngningar och plus för att den inte äter och dricker så bra.

Man kan ge fosfor för att hindra blödningarna samt att man inte ska låta tävlingsindivider dricka vatten ett par timmar innan de presterar hårt. Inte intressant i detta fall dock.. Vad man ska säga till ägaren vet jag inte. Framföra fakta och kanske gå ihop flera stycken och berätta det lungt och fint? Vet inte om denna person endast är okunnig men om det är någon som inte är "orolig för lite blod" så känns det snarare som denna person är lite dum och då är det ju svårare... Behöver ju inte vara nått, men det är faktiskt ens skyldighet som hästägare att kolla upp om så är fallet! / Från en som lugnt kan andas ut efter att ha kollat upp sin häst efter ett fåtal mkt små blödningar.

jag har fått ta bort 2 hästar genom åren pga. lung/hjärtsjukdommar som börjat med näsblod. om det är återkommande näsblod borde det absolut kollas upp. både lungsjukdommar och hjärtfel ger oftast näsblod som ett första symtom enligt dom veterinärer som beh. mina.

mina erfarenheter av näsblod är inte dom bästa :(

Hur vet du att personen i fråga inte gjort en utredning på sin häst ?har du frågat det ?

nej jag har ej frågat ägaren men en tjej i stallet berättade om hästen och "fallet" .. JAg är ej själv "kund" i detta stall så jag vill inte lägga mig i å ta upp det med någon främmande person jag ej känner..

-Ehhh din häst har tydligen näsblod å äter å dricker dåligt har jag hört...ehh du får kolla upp det eehh:crazy:

vad jag förstod det på henne så är ej hästen kollad och då jag sa att jag kan fråga på "buke" så sa hon att det vore en bra ide så att hon kanske kan lägga fram det lite snällt till hästägaren sen..

tydligen pratas det om hästen i stallet men ingen vet riktigt hur de ska lägga fram oron de känner ang hästen för ägaren.. De bryr sig om hästen å det gör säkert ägaren oxå men de vet inte vad det kan vara för krux med den lilla hästapållen;)

HEJ jag har förstått att du pratar om min häst.
1 :dn äter och dricker fullt normalt
endast pga dåligt hö äter hon inte upp höet (ibland)
hon får 2 kg kraft foder som innehåller alla proteiner vitaminer osv (pratat med foderrådgivare) (hestekraft fodras hon med)
2:ästen är fullblo/ halvblod och är 14 år gammal och har all rätt i världen att vara lite svår i hull fast hon endast varit det de senaste halvåret,igen pga av lite dåligt hö imellanåt!
3: Jag har kollat upp näsblodet flera gånger med vetrinär som helatiden säger att det är pga av tuna blodkärl.
4:Hästen får näsblod 1 gång varannan månad kanske och får detfaktiskt oftare när hon har stått ett tag. tex i vintras under vintervilan.
Hon tränas reg hopp o dress (för mkt välkänd och duktig dressyr ryttare och tränare,
Hopptränare Mats lilja.
Hästen har inga problem med kondition och eller välmående!
Jag har 12 års hästerfarenhet både som privatryttare och för företag.
5: Hästarna i vårt stall mår bra om du vill veta också de mår inte dåligt av att gå ute hela dagarna och bara få mat tre gånger om dagen.
Hade vi haft möjlighet hade vi självklart fodrat dem oftare men eftersom att de inte mår dåigt av det och det inte finns möjlighet så går det inte!
Om det lugnar dig så har jag också köpt lucerne till henne eftersom att jag vil ha lite mer hull på henne.
Men jag ger henne dockej 10 liter eftersom att jag inte vill att hon ska få kolik!
//Hästens ägare

HEJ jag har förstått att du pratar om min häst. hej på dig-mkt möjligt..1 :dn äter och dricker fullt normalt
endast pga dåligt hö äter hon inte upp höet (ibland)
hon får 2 kg kraft foder som innehåller alla proteiner vitaminer osv (pratat med foderrådgivare) (hestekraft fodras hon med)så bra för er-dig å dig häst alltså
2:ästen är fullblo/ halvblod och är 14 år gammal och har all rätt i världen att vara lite svår i hull fast hon endast varit det de senaste halvåret,igen pga av lite dåligt hö imellanåt!ja trist med den dåliga skörden3: Jag har kollat upp näsblodet flera gånger med vetrinär som helatiden säger att det är pga av tuna blodkärl.ok, så trist för pållen..
4:Hästen får näsblod 1 gång varannan månad kanske och får detfaktiskt oftare när hon har stått ett tag. tex i vintras under vintervilan.jahhaaHon tränas reg hopp o dress (för mkt välkänd och duktig dressyr ryttare och tränare,
Hopptränare Mats lilja.så kul hopp hopp:bump:
Hästen har inga problem med kondition och eller välmående!
Jag har 12 års hästerfarenhet både som privatryttare och för företag.ja hästar är underbart att hålla på med, har själv typ 25 år;) gammal kärring e jag5: Hästarna i vårt stall mår bra om du vill veta också de mår inte dåligt av att gå ute hela dagarna och bara få mat tre gånger om dagen.hmm tre ggr? F.v säger att de fått mat morgon å kväll- det är bara två ggr???:confused: Hade vi haft möjlighet hade vi självklart fodrat dem oftare men eftersom att de inte mår dåigt av det och det inte finns möjlighet så går det inte!hur menar du att de ej mår dåligt- talar du generellt om alla hästarna eller bara din egen eller min:confused: :confused: Om det lugnar dig så har jag också köpt lucerne till henne eftersom att jag vil ha lite mer hull på henne hurray för det alltså så skoj att du oxå gillar lucern.. Jag har inte oroat mig för din hästs hull:confused: Jag fick bara frågan om varför din häst kan tänkas ha näsblod, jag visste ej varför så jag la upp en tråd här helt enkeltMen jag ger henne dockej 10 liter eftersom att jag inte vill att hon ska få kolik! hur mycket får din donna då? nä trist me kolik.. håller jag med om.. inte kul alls blä blä//Hästens ägare

inget illa alls menat till dig.. alla har väl rätt att undra- frågar man ej så lär man ej:bump: :bump: :bump:

hum .. ok
nej för det lät precis som att du visste i vilket tillstånd min häst var i genom att se den i 5 min på 10 m avstånd :S
Lite irriterad eftersom att jag framstår som en häst plågare.
tycker väldigt synd om fodervärden i de andra fallen också eftersom att hon inte vill hästen något illa och verkligen tycker om din häst!
Det är lätt att bli blind, om hon nu givit mängden foder du angivit henne och häsen går ner i vikt väldigt sakta
så märker man ofta det inte fören det är för sent om man säger (innan någon annan märker det, som inte ser hästen varje dag) och nu i detta fallet du som vet hur den såg ut innan också.
Jag tycker det är fel av dig som lägger ut henne som någon som förstör din häst! Hon har fått honom väldigt fin faktiskt och var mycket intresserad av honom innan hon blev "anklagad".
Klart man tappar gnistan! Jag tycker inte för att vara elak eller så, att du överdriver det hela hästen kan inte få några men ännu eftersom att ni båda kom på det i tid (han ser inte mager ut eller hängig på något vis som skulle vara skadligt) Jag rekomenderar att ge honom självklart mycket hö men inte så mycket lucerne, Han tyckte inte om det heller och reagerade sj'lv på att det blev för mycket mat över en natt (vilket var tur) genom att inte äta upp det ..
Jag tycker att ni ska ge ca 3 l uppblött lucerne (blandad i maten) han får så pass mycket hö nu att han ska kunna tillgodose sig på den näringen och proteinen (han tycker inte höet är äckligt)
Fodervärden är en mycket bra hästmänniska och har inte gjort fel enligt mig! Du kan vara lugn får han mat nu så mår han ju bra och kommer snabbt att vara på bättringsvägar.
ps. du får gärna komma och prata med mig om hur du tycker att våra hästar mår, så kan jag förklara hur det ligger till på de olika visen!( om du är orolig) ds.
MVH/ hästägaren

hum .. ok
nej för det lät precis som att du visste i vilket tillstånd min häst var i genom att se den i 5 min på 10 m avstånd :Snäpp inte bedömt din häst på vstånd alls faktiskt men blir jag tillfrågad så e de klart att jag vill kolla upp va de kan vara
Lite irriterad eftersom att jag framstår som en häst plågare.har inte uppfattat att någon här svarat at"den jäkeln f.an ej ska ha häst" typ... de har bara svarat vad de trott.. Å jag la ingen anklagelse i det när jag startade tråden
tycker väldigt synd om fodervärden i de andra fallen också eftersom att hon inte vill hästen något illa och verkligen tycker om din häst!har AAAALDRIG sagt att hom medvetet gett honom för lite mat eller påannat vis medvetet misskött honom. Har sagt till f.v att nu börjar han bli smal-kolla över fodergivan, nu behöver han snart nya skor- har du beställt tid.. Har ej velat vara över henne som en hök utan gett henne utrymme själv att se och förstå..
Det är lätt att bli blind, om hon nu givit mängden foder du angivit henne och häsen går ner i vikt väldigt sakta
så märker man ofta det inte fören det är för sent om man säger (innan någon annan märker det, som inte ser hästen varje dag) och nu i detta fallet du som vet hur den såg ut innan också.ja lätt att bli hemmablind så att säga men jag sa för en månad sedan att han började bli smal och det sa vet oxå, att vara f.v innebär oftast att man tar fulla ansvaret för hästen och lämnar den isamma skick som när man lånade den.. gärna i bättre men absolut inte i sämre,,
Jag tycker det är fel av dig som lägger ut henne som någon som förstör din häst! Har inte utmålat henne alls! Jag har vänt mig till forumet för att fråga något- det är det detta är till för och jag nämner inga namn alls!Hon har fått honom väldigt fin faktiskt och var mycket intresserad av honom innan hon blev "anklagad".Anklagad:confused: :confused: .. för vad?
Klart man tappar gnistan! hon tappade gnistan för att han var till salu och hon valde att ej köpa honom av helt förståliga skälJag tycker inte för att vara elak eller så, att du överdriver det hela hästen kan inte få några men ännu eftersom att ni båda kom på det i tid (han ser inte mager ut eller hängig på något vis som skulle vara skadligt) inte vad et och vet sagt men tack för att du försöker lugna mig lite:bow: Jag rekomenderar att ge honom självklart mycket hö men inte så mycket lucerne, Han tyckte inte om det heller och reagerade sj'lv på att det blev för mycket mat över en natt (vilket var tur) genom att inte äta upp det ..
Jag tycker att ni ska ge ca 3 l uppblött lucerne (blandad i maten) han får så pass mycket hö nu att han ska kunna tillgodose sig på den näringen och proteinen (han tycker inte höet är äckligt)nej men kvaliten var nog ej bra men svårt att säga utan analys..
Fodervärden är en mycket bra hästmänniska och har inte gjort fel enligt mig!Jag gillar oxå henne skarpt, jätte go tjej som gör sitt yttersta och gör allt med välmening, det är det som gör det hela svårare.. vill ej vara arg på henne för att han nu är i osäljbartskick så att äga men jag är förbannat frustrerad Du kan vara lugn får han mat nu så mår han ju bra och kommer snabbt att vara på bättringsvägar.
ps. du får gärna komma och prata med mig om hur du tycker att våra hästar mår, snällt av dig, ja det är skönt att prata ut faktiskt men känns lite skumt då jag inte känner någon av er..så kan jag förklara hur det ligger till på de olika visen!( om du är orolig)orolig är jag väl ej direkt på det sättet men ni har en helt annan hästhållning än vad jag är van vid.. ds.
MVH/ hästägarenMVH från en annan hästägare;)
vi ses å höres.. lycka till med hästen din

Tack för att vi kom fram till detta dilemma! Blir glad när man fick veta vad felet på hästen var =)

333- Jag tycker inte du beter dig som en vuxen i många fall, att du bara ha mage till att "hänga ut" detta stall & stallfolk på detta sätt. De är bra människor som gör allt för sina hästar. Men om du nu tycker att hästen blivit så fel behandlad, varför tar du då inte hem honom, så han får sitt bästa? & du kan aldrig hindra någon annan att lägga ut bilder på honom, du kan bara hindra folk från att kopiera dina bilder och publicera dem, om jag så vill och känner för de kan ja fota hästen och lägga ut en bild, för så hemsk smal är han inte. Han är inte av den grovare typen men absolut inte så smal som du lagt ut här på nätet. & som lollo skriver så är han en posetiv och frammåt häst som absolut inte tappat gnistan i ögat.

hej lejon,

ja folket i stallet är mkt trevliga och tar väl hand om sina hästar. nej jag kan inte förjuda f.v att lägga ut bild. nej inte extremt smal, har nu en undervikt på ca 80-110 kilo.ja han är mkt positiv å framåt..

denna tråd handlar om en häst som en person i stallet var orolig för och frågade mig om varför den kan tänkas ha näsblod..

jag har pratat med den aktuella hästägaren och vi har rett ut missförståndet men ditt inlägg uppskattas säkert i viket fall som helst..

ursäkta till hästägaren igen om du läser detta och fortfarande känner dig kränkt och illa talad om:(

trodde allt var utrett:confused: ..

har ni provat att ge hästen extra b-vitamin för näsblodet? prova brukar fungera om det inte är något annat fel. ge dubbel dos.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
686
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2