Näsblod på en lungblödare?

lady_vip

Trådstartare
Min kompis häst blödde idag näsblod efter ridturen, han är 22 år och togs från travet eftersom han var lungblödare, men aldrig blött näsblod de 13 år han varit i hennes ägo.

Hästen är i god kondition, rids 4-5 dagar i veckan, frisk och kry för övrigt. Det blödde ganska mycket, från en näsborre, relativt tjockt blod, men slutade såklart och hästen verkade opåverkad.

Vad tror ni? Utredning på honom trots hans gamla diagnos?

Sv: Näsblod på en lungblödare?

Man kan inte direkt medicinera en lungblödare (om jag inte är helt ouppdaterad), men man ska ta det som ett tecken på att man ansträngt hästen för hårt. En gång lungblödare, alltis lungblödare.
Så vad man ska göra är att rida den lugnare, speciellt nu när det blossat upp igen.

Är det troligt att det är lungblödningen trots att han bara blödde från en näsborre?

Hur hårt rids han? Beroende på hur hårt han rids tycker jag 4-5 ggr i veckan är lite mycket för en 22 årig lungblödare.

Om hästen helt plötsligt utan anledning (som ökad ansträning etc) får en blödning hade jag absolut kollat upp det.

Tycker du? Han skogsrids och har som sagt aldrig blött under alla år hon har haft honom. En väldigt pigg och glad häst som snarare blir piggare för varje år.

Ja det tycker jag definitivt : )
Med den historiken och om den aldrig haft problem men nu fått näsblod med den historiken, hade jag definitivt kollat upp det om jag var mån om hästens väl och ve.

Jag skulle höra med veterinär, han blödde bara ur ena näsborren- det kan ju vara pga av tumör eller dyligt. Om den inte blött på 13 år och nu plötsligt blöder igen så tycker jag att man ska höra med veterinär iallafall...

Tycker du? Han skogsrids och har som sagt aldrig blött under alla år hon har haft honom. En väldigt pigg och glad häst som snarare blir piggare för varje år.

Som jag skrev "beroende på hur hårt han rids". Om det bara är frågan om skogsturer utan att köra järnet är det inget problem tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
33 34 35
Svar
697
· Visningar
50 459
Senast: Amanda_F
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 540
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Alla säger olika... Jag har väl galopp å travfolk runt mig... Galoppen verkar vara "boxvila", travet "rör på hästen!!!"...
2
Svar
24
· Visningar
5 728
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka