Näringsvärde i visset gräs?

Q

qrumelur

Hur är det med näringsvärdet i "gamm-fönna", alltså visset gräs?
Funderar på att släppa på hästarna på en halvt uppvuxen vall som det kommer att vara visset gräs på när jag släpper på.

Hur är det med näringsvärdet i sånt? Vad händer med gräs när det vissnar?

Sv: Näringsvärde i visset gräs?

Det blir näringsfattigare och osmakligare. Jag vet inte hur näringsfattigt, men kollar man Hippocampus exempel så har ett förvuxet bete ca 11 i protein..inte så bra med andra ord. Men å andra sidan kan hästar kompencera ett lågt näringsinnehåll i gräset genom att beta mer. Har man hästar som inte kräver speciellt mycket, dvs digivande ston, unghästar mm, så kan det funka. Fast frågan är om dom uppskattar visset gräs ?

Uppskattar och uppskattar! ;)

I våras när de kom hem knaprade de i sig "gamm-fönna" från i fjol med god aptit! :D
Men vad händer med MJ då?

Jag har ingen ambition om att de ska fodras med detta som foder. Jag funderar över hur det blir med helheten till det andra fodret.
Dvs. kanske jag måste dra in på något om de käkar gamm-fönna så att de inte blir fetare. :o

Energin ändras inte speciellt mycket (enligt Hippocampus). Det ligger stadigt på ca 2,3 -2,0 i alla stadier ända till förvuxet bete.

När gräset blommat över sjunker proteininnehållet kraftigt, och energiinnehållet mindre. Visset överblommat gräs bör kunna jämställas med gräsfröhalm näringsmässigt. Tänk dock på att kolla om det kommer nytt spätt gräs i botten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit