Näringsvärde i (foder)halm

S

sundance

Brukar näringsvärdet i halm variera mycket? Eller finns det tabellsiffror man kan använda?

Jag har hittills hört ett förslag; där det står 5 eller 6 MJ/kg foder och inget protein.

Skiljer det halmsorter emellan? För vissa hästar duger det även med annat än havrehalm...

Sv: Näringsvärde i (foder)halm

Jag använder Hippocampus, de verkar räkna med ca 5.7 MJ per kg för halm, inget protein. Jag skulle inte gissa att det skiljer speciellt mycket mellan halmsorter, det borde skilja mer mellan olika partier beroende på hur sen skördat det är. Men jag har inte kollat utan gissar bara.

Mellan 5 och 6 mj brukar det vara, i princip inget protein, möjligen om det sitter lite ax kvar, men det kan du försumma. Du kna ändå aldrig räkna så exakt på grammet.

När jag fodrar med halm så brukar jag analysra den, det skiljer på värdena....

Jag tror inte variationerna är så stora på ren halm!
Har man mycket kvickrot i halmen kanske det blir annorlunda och även smakligare? Någon som har analyserat halm med kvickrot i?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 202
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 019
Senast: Mustang
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar