Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill fortfarande ha svar.
Anser du att digivande ston inte har något tuggbehov?
Vettiga hästmänniskor vet ju faktiskt att grovfoder ska utgöra största delen av foderstaten och OM det behövs extra mineraler osv så ger man kraftfoder utöver det. Men dom flesta hästar klarar sig bra på enbart grovfoder, om det har rätt värden.
Fri tillgång på salt och foder kalk är ett givet.
.
Varför skulle de ha fri tillgång på foderkalk?
Havre och hö går inte att jämföra. Havre är inte ett grovfoder, så vitt jag vet.
Det finns digivande ston som klarar sig gott på bara grovfoder, om det har bra värden.
Men först och främst skulle jag se till så stoet fick GROVFODER i fri tillgång, och utöver det kraftfoder OM det behövs. Det är inte bra alls att dra ner på grovfodret och slänga på massa kilon kraftfoder.
Dom måste få sitt tuggbehov tillgodosett ,det kan inte havre göra.
Historien är som sådana att min kära mor har tagit föl på sitt sto. Hon gör så gott hon kan men litar inte riktigt på mina utfodringsråd. Hon vill nu se länkar på att hennes föl på 5 månader inte kan ta till sig fodret han får (förutom mjölk), för hon tycker inte han behöver mer protein. Medans jag då ser att den lille saken är 5 cm högre bak än fram, hans mor är insjunken bakom manken. Mao tydliga tecken på proteinbrist.
Men jag hittar själv inget matrial på detta?
Är det någon som har lust att hjälpa mig?
Båda är vid gott hull, fölis är faktiskt riktigt tjock, så det är inte så att hästarna ger jätte syn av att vara för lite utfodrade eller så. Men kan man "lite mer" så ser man det ju ändå.
Han äter ju rätt rejält av mammas grubbmat, soja och lusern. Och hon menar att det räcker i proteinväg till honom. Medans jag menar att hon måste fodra på märren mer för att hon i sin tur ska ha mer protein till fölis.
Gärna tips på andra länkar om det är något ni tycker är sådär ruskigt viktigt när det kommer till föl. Tyvärr lyssnar hon bara lite lagom på det jag säger.
Från ett tidigar tråd......månge delar av sweden är kalk fättig och ett digivning sto kan behöve det, båda för sig själv och fölet.
Häst har 14-15kg av det total att tugga på, det krävs lika mycket tuggenda på havre som med hö.
Men det kan man ju inte lägga fram som ett allmänt råd. Skåne tex är INTE kalkfattigt och här finns det massor av hästar.
Hallo, säjer samma till dig som till Lyth.......lägg främ ett fåderstat till TS som hennes mamma kan tugga på.
Fylla I:
hö ......?
kraftfoder.....?
mineral ......?
Vet du om TS bor i Skåna? det vet inte jag.
Att lägga främ fritillgång komma inte att skada hästen, det är inte säkert hästen komma att rör kalken, men det bör finnas till ifall hästen vill har det.
Vet du om TS bor i Skåna? det vet inte jag.
Att lägga främ fritillgång komma inte att skada hästen, det är inte säkert hästen komma att rör kalken, men det bör finnas till ifall hästen vill har det.
Hallo, säjer samma till dig som till Lyth.......lägg främ ett fåderstat till TS som hennes mamma kan tugga på.
Fylla I:
hö ......?
kraftfoder.....?
mineral ......?
Vad är det för ett konstigt svar på mitt inlägg? Ska jag tolka det som att du håller med mig och att då ditt påstående om att tuggande av havre är lika bra som att tugga grovfoder är fel?
Det blir knasiga diskussioner om man inte bemöter innehållet i ett inlägg.