Näringsinnehåll i Sojamjöl?

M

Milou75

Skulle köpa sojamjöl till min häst för att öka upp kvoten då mitt hö ligger något lågt. Hittade ingen beskrivning av näringsinnehållet - vilket ju gör det svårt / omöjligt att göra en korrekt uträkning av hur mycket jag skall ge för att komma upp i önskad kvot (smpr/MJ).

Någon som vet hur näringsinnehållet ser ut???

Tacksam för din hjälp!

Sv: Näringsinnehåll i Sojamjöl?

Köpte du det på granngården ska de stå till tjänst med värderna, om du ber om dem.

Annars har jag siffrorna
11,7 MJ
390 g SRP
3g Ca
7g P
2,9g Mg

För att räkna ut önskad mängd, är det lättare med siffror på höanalys, vilken mängd hö du tänkt dig och vilken kvot du vill ha på din häst. En universalformel finns tyvärr inte då variablerna är så många.

Du är en klippa Palett!!!
Nej jag köpte inte eftersom det inte stod något på säcken.

Vad har du gett för sojamjöl på granngården? Tittade själv i en annan foderbutik... där kostade 40kg 169kr...

Vi pratar väl om sojamjöl och inte om krafts protein??? Måste bara dubbelkolla ;)

Jupp, soja och inte K Protein.
Jag brukar uppdatera mitt foderstatsprogram varje höst, vilket jag inte gjort ännu i år. Men förra året (ung så års) var kostnaden 5,50 kilot = 40 kilo, 220 kronor :eek: mkt dyrare då ju.

Ger inte själv soja, utan KP.

Min proteintabell, dock är priserna från förra hösten:

........................soja.......musli.......protein....lusern
kr/säck................166........195........360........120
kg/ säck...............30.........20..........30..........25
g SRP/kg..............385........100........330........105
kr/ kg SRP............14,4.......97,5........36,4......45,7
få i sig 300g
SRP, ge kg foder....0,8.........3...........0,9........2,9
kostar kr..............4,4.........29,25......10,8......13,92

Senast ändrad av en moderator:

wow jag blir impad!!! Vilken koll!

Hade den sojan du köpte förra året något märke???
Den jag tittade på var från Skene Valskvarn och liksom - omärkt...

Det är ju dock billigaste alternativet vad jag förstår av din tabell...

Får jag fråga varför du fodrar med K protein och inte med soja i år?? Bara av ren nyfikenhet alltså...

Köpte inget förra året heller. :D Behövdes inte då, men i år så.

Köper KP pga att det finns restriktioner hur mkt soja man får ge. Finns nog bra diskussioner om det här på buke om du söker.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
706
Senast: Sesca
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 906
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 583
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka