Näringsförlust med SMHN?

MonteRose

Trådstartare
Nån som funderat på det?

Jag har nämligen observerat att det ligger en massa frön och blad kvar på boxbädden efter att min häst stått och slitit i sig sitt hö från SMHN.

Och det är väl just i fröna och bladen om den mesta näringen finns?

Sv: Näringsförlust med SMHN?

Inte hos oss, beror kanske på vad för struktur man har på grovfodret?

Hos oss så blir det helt dammsuget, både i nät och på marken/bädden

Sen är det ju inte bara i blad eller frön som näringen finns.
Själv tycker jag alltid vårt ensilage har jättelite bladbladning i sig men
ändå är vårt silage nästan för bra..

Ok!

Jag har hö och det måste ju vara sprödare än ensilage.

Nä, tänkte bara att här sitter jag med mina analyser till höger och vänster och mixtrar med mikromineraler och så har jag i alla fall ingen aning om vad hästen egentligen får i sig.

Är det uppenbara brister på något?

Om inte så kommer det ju inte att bli någon akut brist ifall det diffar lite/att du är oroad över att det blir kvar i nätet.

Nåt jag har lärt mig genom åren är att en analys är skitbra att följa, men det är fortfarande bara ett medelvärde på skörden så ingenting kan bli exakt utan man får se den som en vägvisare som kan visa ifall det uppstår ett överskott eller att man kan se att det kommer att bli direkta brister.
Resten får man fodra med ögat för helt säkra kan vi aldrig vara på exakt per kg av näringsintag, det finns ingen heller som lämnar garanti på det :)

Jag analyserar alltid för jag vill precis som andra veta om det pekar mot under eller överskott på något och så att man får ett hum om hur man ska lägga upp hästens foderstat på ett vettigt sätt, men jag följer den inte slaviskt om jag inte har stark anledning att göra det, att hästen riskerar att bli dunderfet eller lida akuta näringsbrister av bara grovfodret.
Jag är för analys - men faktum är att hästarna klarade sig bra utan analys för ett antal år sedan också. På 90-talet visste jag ingen som analyserade sitt grovfoder. Däremot så överöstes hästarna i alla möjliga kraftfoderblandningar, byttor och diverse varje dag "utifallatt" som vi tack och lov är på väg bort från idag.

För övrigt brukar väl hö slinga igenom bra mycket lättare?

Senast ändrad:

Energi och protein oroar jag mig inte över, det kan jag ju se med ögat. Det är mineralerna som jag nojar över eftersom hästen är IR, haft fång och har ett överskott av järn.

Kanske är det så att hö är lättare att dra ur nätet men grabben är ganska brutal när han svingar nätet. Jag kanske ska lägga nåt under nätet som samlar upp spillet så han lättare kommer åt det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar