Näringsbehov hos äldre häst

godishanna

Trådstartare
Hur mycket ökar egentligen näringsbehovet hos en 20+ häst? Underhållsbehovet + 10%? 20%? Har hört att de tar upp protein och fosfor sämre samt behöver c-vit då de tillverkar mindre själv men inte hittat någon källa.
Någon som vet?

Det går inte att säga generellt, utan man får helt enkelt använda bra fodermedel och ge dem så mycket de behöver för att hålla ett bra hull och att de orkar med det arbete man begär att de ska utföra. Vissa behöver inget extra alls, andra behöver massor - och gärna då "färdigtuggat", dvs uppblötta pellets som de bara behöver svälja...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
26
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka