Näring i vass?

Sv: Näring i vass?

ja den ser ut så! :)

fast den jag menar växer inte enbart i rent vattenlinjen utan utan i "tuvor" på lite våtare hagmarker/ängar också.
Fast det kanske den gör? :)

Blåsäv kan t o m växa i inlandet även om den är vanligast längs kusterna. HH

Jag vet vad du menar för växt men tror inte att det är vass. Vanlig vass äter hästarna på vår grannö i skärgården med glädje. De har ännu inte blivit galna och deras ägare säger att det är jättenyttigt. Men tror som sagt inte att det är sådan vass du menar. Det är som rör och har som vitt skumgummi i väl?

Ja det är som ett rör med vitt "skumgummi" i som du beskriver.

Till alla:
Det växer både nere vid sjön och där det brukar vara extra fuktigt vissa tider. Det är många som har svarat men eftersom det är en hel del olika svar så är jag lite undrande fortfarande. Just om näringsinnehållet då. Jag vet inte riktigt hur man gör för att få in en bild här men jag kanske kan leta rätt på någon på nätet.
Det är inte bladvass för det hittade jag en bild på. Det är som någon sa lite som gräslök.

det ser typ ut som gräslök om det är det jag tänker på! Fast blanka strån och inte så matt som gräslök är. Och så är det ju tjockt vitt "skum" inuti som man kan dra ur om man delar stråt på mitten :)
Med små "blommor" eller vad man ska kalla det (fröansamlingar?) på toppen av vissa strån. Tror även att gräslöken har liknande form på sina "blommor"

Ber om ursäkt för ett flummigt och rörigt inlägg! :o

Ja precis och nu har jag tagit reda på vad den heter och den heter Säv eller Kolvass kallas den också. Det är inte tuvtåtel som någon skrivit. Blåsäv kan säkert vara en nära släkting för det är ganska likt men verkar trivas mest vid havet eller bräckt vatten och hos mig är det sötvatten och lite sumpmark som nu är torr så hästarna kan gå där. Frågan är om jag kan räkna med att de får i sig tillräckligt med näring och om det är nyttigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
672
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka