Näring i gräset mm.

E

Egonson

Vad innehåller gräset vid den här tiden på året?
Bor i Hallands län..

Våra hästar går fortfarande ute dygnet runt och betar i en stor hage, får inget hö än för där är faktiskt ovanligt mkt gräs i hagen och dom är i finfint hull. En av dem är tom lite tjock :o :D Nej inte bukig utan jämnt mullig.

MEN, får dom tillräckligt med protein av gräset som finns nu?
Tror inte gräset växer något längre (isf lite bara) eftersom det var ganska kallt typ förra veckan.

Tror ni dom behöver ha nåt hö upptill?

Hur gör ni med era hästar nu?

Sv: Näring i gräset mm.

Frågan är ju om hästarna äter höet ni skulle ge? Det är bara att prova!Gräser innehåller inte så mycket näring nu längre, det är mest bukfylla.

Jag skulle försöka få i dem ett par kilo lurern om dagen iaf. Men det är jag det, och bet är baserat på min häst som behöver 2-3 kilo hippo alfa på sommarbetet.

Min lilla häst är installad nu tack vara hennes valackkompisar som river ner staketet och rymmer. Så hon knaprar i sig det gräs som finns ute och ungefär 1 kg hö. Till natten äter hon 6 kilo hö (det är allt hon får i sig) och 3.5 liter alfa plus lusern (introducerar lusernet nu) och på morgonen får hon 1 kilo havre.

vi har stallat in våra hästar nu, bor också i halland (falkenberg). jag fick nog lite tidigare så min häst har stått inne längre men det är mest på grund av mina jobbtider och att det inte finns något ljus vid betet.

skulle tro som föregående talare att det inte finns mycket näring kvar eftersom gräset börjat sluta växa nu, det ger mest bukfylla, stor mage o revben som syns till slut.

Hm jag tänkte väl det. Att det inte är mkt näring kvar alltså.
Ja vi ska nog prova ge dom lite hö nu, även om dom inte går in så vill jag nog att dom ska ha hö.
Vårt hö har ju värden som rent lusern :D Så det kan vara ett bra komplement.

Har mina ute utan hö också fortfarande. Har testat att höfodra dem men det var inte alls av intresse. Så jag ger dem ett par kilo lusern om dagen istället.

Så länge detta fina väder håller i sig har jag ingen lust alls att ta in dem.

Jag fodrar mina hästar med hösilage.
Betet innehåller vatten och fibrer och några MJ.
Det brukar behövas proteiner vid den här tiden.

Vi har ganska mycket bete kvar, men hästarna är iallafall hungriga när de kommer in. Jag tror inte heller det finns så mycket näring kvar i betet, så jag ger mina nästan full ranson med hö och kraftfoder nu.

Gräset som finns kvar i våran hage innehåller inte mycket näring alls längre.
Ena hästen börjar tappa hull har jag märkt.
Nu fodrar jag hästarna 4 ggr/dag och stödfordar med extra lusern till varmbloden också.

La ut ett par kg hö i dag, hann inte stanna och kolla om dom åt upp men åt av det gjorde dom i alla fall.

Våra hästar har inte tappat något hull, och dom är pigga och glada, men som sagt så oroar jag mig lite för proteinet.

Mina hästar har gått ute ända tills igår, då var jag tvungen att ta in dem eftersom valacken har en hovböld och ska ha boxvila.
Annars hade de fått fortsätta gå ute hela dygnet. Jag har provat ge dem hö i hagen de senaste veckorna, men de har klart visat att de föredrar gräs. De är runda och har inte fallit ur det minsta lilla.
Gräset växer fortfarande, det gör det tills dygnsmedeltemperaturen är under 5 plusgrader. Förra året växte gräset fram till jul här hos oss (och vi bor ju inte såvärst långt ifrån dej).

Immer

Nej det är ju klart, det är ju inte direkt kallt ute. 12 grader här på dagarna. Men eftersom det var bara ett par grader härom veckan så tänkte jag att gräset kanske avtagit redan då.

Ja vi får se, har dom ätit upp höet så provar vi att ge dom igen.

Jag har också funderat på det här. Vi har mer gräs i hagen nu än det var under torktiden i somras, gräsmattan växer men inte lika mycket som för några veckor sedan (snart dax att klippa, var en vecka sedan sist).

Min häst går ute från ca 9 till 17.30, hur mycket gräs kan han tänkas få i sig under den tiden?

Han får hö/ensilage morgon, kväll och "natt", totalt ca 4 kg per dag. Han är ett halvblod ca 520 kg, som nu är jättefin i hullet, pigg att rida (dock skrittar jag bara pga skada). De senaste åren har han varit alldeles för överviktig, så jag skall försöka hålla hullet nu och bara fodra så att han kan bygga muskler - hur jag nu skall lyckas med det... Han står på halm så vill han tugga i sig mer under natten så finns det möjlighet. Det jag är rädd för är att han helt plötsligt skall rasa och tappa de muskler han har pga proteinbrist, men förhoppningsvis har stallägaren snart gjort en analys på höet och ensilaget så att jag kan räkna ut en forderstat.

Jag tror inte att du behöver vara orolig att han får för lite mat. Däremot om du är orolig över proteinvärdet så kanske du kan fodra med lite lucern. Min gamleman hade tyvärr tappat en hel del vikt pga torkan i sommar. Nu ger jag honom hackad strå och han har verkligen blivit jättefin. Äter det dessutom med den största förtjusning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har två hästar som går på gräs. Båda två väljer bort höt och vill istället äta gräs i hagen tills dom kommer in runt 5 och får sin...
Svar
4
· Visningar
1 094
Senast: Chili
·
Foder & Strö Jag vet inte hur jag ska göra med min gamling, han är 25 år och vi har honom som sällskapshäst och nån tur i skogen då o då. Han...
2
Svar
33
· Visningar
3 205
Senast: Glimris
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 821
Senast: Eliin98
·
Foder & Strö Jaa, som rubriken lyder. Har 1 häst och 1 ponny som skulle behöva byta hage, på grund av att deras nuvarande är så totalt lerig så de...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår