Näring i fjolårshö

Yrrol69

Trådstartare
Vi har så ruskigt mycket hö kvar från förra året, det kommer räcka för alla våra 5 hästar hela denna vintern också.
Nu undrar jag när jag ska räkna på foderstat: Hur mycket av näringen försvinner under året?
Ska man skicka in hö igen för analys? Eller vilka mineraler etc går alltid ner på fjolårshöet? Vårat hö ligger plastat i rundbalar.
Jag har feta ponnyer och två av dem är fånghästar. Plus en ettåring och det är väl henne jag mest vill ha koll på.

Sv: Näring i fjolårshö

Det som försvinner ur hö´t är vitaminer så det behöver du tillsätta. Energi och protein är detsamma, det försämras inte.

Energi, protein och mineraler finns kvar (kompletterar TWs svar)

Tack för svaren.
Okej. då blir det multivitamin på shoppinglistan nu då. Ger man extra B vitamin, eller ingår dagsdoserna där tro? Har gett B vitamin och E vitamin + mineraler. Men då kanske jag ska gå över till multivitamin + mineraler?

B-vitamin behöver man normalt inte tillföra, då de tillverkar sina egna med hjälp av mikroberna i grovtarmen...
Men det lär finnas i multivitaminerna ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 921
Senast: Edla
·
Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
1 070
Foder & Strö Efter att ha suttit och läst om russen som har ingått i ett forskningsprojekt utanför Uppsala så börjar jag fundera på mina egna... 2
Svar
30
· Visningar
2 887
Senast: cello
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka