Näring i betet ??

Sv: Näring i betet ??

är mest prteinet jag undrade över, eftersom han fick proteinbrist i vintras... För har föstått det som att för dåligt bete kan vara en orsak till det.

blev avmaskad i våras och tänderna kollade för typ 2 veckor sen, är inte så att han börjar falla ur utan vill mer vara på säkra sidan... han äter tyvärr inte lusern, har ätit krafft protein hela våren fdärför, emn skulle nu inte äta pellets sa tandläkarn...

hm kan hålla med dej om att det ofta förekmmer lite tråkig ton och elaka svar, men inte i den här tråden vad jag märkt...

Äsch jag överreagerade nog, men om någon skriver "jag har hört augusti men det beror på väder och vind" och man får ett svar att gräset inte vet vad det är för årstid och citatet enbart är utkilppt "jag har hört augusti", då har man antingen inte läst allt eller så är man bara ute för att mucka känns det som. Det är tråkigt tycker jag! Om det hade varit en smiley bakom det svaret hade jag inte reagerat alls för alla vet väl redan att gräset inte vet vad det är för månad?! ;)

Förvirringen när det gäller beten/vallars näringsinnehåll bland många hästägare (och en del bönder) är stor. Gräsets näringsinnehåll styrs av en lång rad faktorer såsom sort, gödning, utvecklingsfas, jordmån, klimat....

Att näringsvärdena faktiskt inte sjunker under sommaren styrks av bland annat av analysresultat från skördar man tar under året. Se exempelvis http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Förra året togs den sista vallskörden i oktober av mina grannar!

Tyvärr missköter hästägare ofta sina beten så att näringen faller ganska snart och man bjuder in parasiter så man tvingas avmaska. Ett välputsat bete, betesputs eller växelbeta med andra djurslag, kommer att erbjuda bra och näringsrikt bete långt in på hösten.

ja ibland kanske man får lite kortare svar som kanske kan verka otrevliga. Men vet ju sjävl att man inte orkar skriva en hel uppsats jämt, man kankse tänker att man kan skriva mer sen i sånnafall, så bruakr iaf jag tänka :) är då inget jag har tagit illa upp på i den här disskusionen och hoppas inge nanna heller har gjort det.

är mest prteinet jag undrade över, eftersom han fick proteinbrist i vintras... För har föstått det som att för dåligt bete kan vara en orsak till det.

Vid första anblicken så ser det inte ut som om det skulle vara så högt smbr men det kan ju vara så att nya strån börjar växa upp under det gamla gräset och dom är det rejält med kräm i. Det bästa är ju om man har möjlighet att aldrig låta gräset bli övervuxet. Har man ingen möjlighet att klippa gräset så är ju det näst bästa att låta hästarna beta ner det lite genom att tex ofta skifta hagar. Dock skall det ju inte bli helt nerbetat utan bara så att det aldrig går i blom.

Fördelen med att klippa gräset är förutom exaktheten att man samtidigt gödslar det på ett naturligt sätt om man låter avklippet ligga kvar.

Mvh

Tora

Förvirringen när det gäller beten/vallars näringsinnehåll bland många hästägare (och en del bönder) är stor.

Tyvärr missköter hästägare ofta sina beten så att näringen faller ganska snart och man bjuder in parasiter så man tvingas avmaska. Ett välputsat bete, betesputs eller växelbeta med andra djurslag, kommer att erbjuda bra och näringsrikt bete långt in på hösten.

Så sant så.

Mvh

Tora

ja ibland kanske man får lite kortare svar som kanske kan verka otrevliga. Men vet ju sjävl att man inte orkar skriva en hel uppsats jämt, man kankse tänker att man kan skriva mer sen i sånnafall, så bruakr iaf jag tänka :) är då inget jag har tagit illa upp på i den här disskusionen och hoppas inge nanna heller har gjort det.

svarar både dig och trollungen

jag håller med dig. Det blir jobbigt att skriva hur mkt som helst. Det ex med augusti är säkert så. På något sätt får man nog utgå från att e flesta faktiskt är trevliga. Så brukar jag tänka.

blev avmaskad i våras och tänderna kollade för typ 2 veckor sen, är inte så att han börjar falla ur utan vill mer vara på säkra sidan... han äter tyvärr inte lusern, har ätit krafft protein hela våren fdärför, emn skulle nu inte äta pellets sa tandläkarn...

Nu vet jag inte varför din tandläkare ej rekommenderade pellets. Jag gissar lite men det brukar ju alltid vara av samma orsaker.

Ett sätt att komma runt det är att blöta upp pelletsen och sedan blanda det i hackad lucern med en del betfor. Har man en häst som inte är så förtjust i lucernet så brukar betforen göra så att det slinker ned utan problem.

Mvh

Tora

ja det har ju växt upp lite nyttt udner och är väl det han äter mest, gick två hästar där innan han fick börja gå där. så det kanske räcker iaf ser ingen skillnad på musklerna och han har stått typ 2 månader nu men bara ca 3 veckor i den hagen.

fast är just det blöta pelltsen han inte tycker om :crazy: så det funkar tyvärr inte han åt lsuernpellts typ en månad innan han slutade äta det totalt. fick då lite lusern hack som var kvar från en annan, men såg inte så förtjust ut i det heller. fick då krafft protein, men han har början till en lös tand för tandköttet har börjat dragit sej tillabks och skulle därför inte äta hård mat som pellets. skulle äta spanmål och betfor. Betfor får han redan med salt och brännässlor (inte överförtjust i det heller) får se hur grovofderanalysen ser ut för sitt hösilage gillar han då iaf :) är väl tur det ;)

Det förstår jag inte hur kan spannmål vara mjukare än pellets?

Min lilla var inte så förtjust i vare sig hacken eller pelletsen. Däremot så åt hon hacken med mycket god aptit när jag hade blandat i betforen.

Det bästa är ju bra grovfodervärden. Det brukar vara enklast så.

Mvh

Tora

svarar både dig och trollungen

jag håller med dig. Det blir jobbigt att skriva hur mkt som helst. Det ex med augusti är säkert så. På något sätt får man nog utgå från att e flesta faktiskt är trevliga. Så brukar jag tänka.

Jag brukar också utgå från att de flesta är trevliga, men det känns inte så kul att skriva något och bli "påhoppad" eller vad jag ska kalla det gällande bara en mycket liten del av det som skrivits. Om man inte orkar skriva mer än bara "snork" då kan man vänta tills man orkar skriva mer och besvara det tråden gäller, istället för att haka upp sig på ett par ord i ett inlägg. Men men, jag är inte långsint så nu lämnar vi det ämnet och pratar vidare om det tråden gäller tycker jag! :)

TS jag var lite inne på samma bana som Tora, att du kanske kan blanda lusern med lite betfor. Å andra sidan har ju lusernpriset stuckit iväg rätt rejält i mina trakter (vet inte hur det är där du bor) och då är det ju dyrt att köpa en säck bara för att prova igen när det inte funkat förut... Jag har inte några andra tips på lager tyvärr ;) Kanske lite linfrö eller soja? Har för mig att det är högt protein i det, men kolla upp för jag är inte säker...

Jag håller med dig.

så för att återgå till ts.
Om det finns grönt gräs också så är det säkert det han äter. Sedan beror det ju på hur mkt det finns naturligtvis. Våra stora hästar som går ute på vallen har inte några problem att behålla hullet och då är den ena en gammal svårfödd travare. Nu ser inte vår vall ut som på ditt kort utan där finns en hel del nytt grönt gräs. Men jag menar att det kan kanske vara lite som du bara oroar dig.

Annars är ju soja som trollungen föreslår ngt som innehåller mkt protein. Om du undrar över det så finns det ju andra trådar här (det vet du säkert, jag orkar inte diskutera det fodret en gång till). Han gillar kanske olja ? Du kan ju prova att hälla på lite rapsolja över så att det inte blir så torrt. Nu är ju soja ett proteinkoncentrat så jag hade varit försiktig med det, inte gett så mkt och vant honom vid det sakta. Olja bör man också vänja långsamt vid. Det innehåller ju en hel del energi.

neä jag förstod inte heller det där riktigt men han sa att han skulle vara rädd om sina tänder så känns väl bäst att göra som han säger.
Ska ju vara vad jag förstått en bra hästtandläakre oxå har gått utbildning i USA, tror det var mer för att det inte skulle fastna rester vid tandköttet där...

var en bra tråd :) trodde aldrig det kunde vara så mkt kvar i november, så kanske borde sluta orora mej för min häst :P han rids ju som sagt inte nu heller och de flesta andra klagar jku på att deras hästar är feta tkr de väl att min är oxå emd sin gärsmage i och för sej :grin:

Jag tror att så länge det finns grönt gräs i hagen så kan det nog vara OK. Det beror väl på om det blir en torr fortsättning på sommaren eller så.

Har dom bara tillräckligt stor hage så tror jag dom klarar sig alldeles utmärkt på gräs långt in på hösten:) Hoppas på att kunna släppa mina där grannen tagit hö senare i höst. Där kommer dom ha höstbete i några veckor utan problem:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka