Nära person med problem

pepp

Trådstartare
Idag fick jag agera tröst mot en person jag känner.
Hen bröt ihop totalt.
Hen har det extremt jobbigt hemma, en mamma som kallar hen olika saker, puttar och slår hen.

Hen har även en bror hen är (våldsam, samt har hotat hen med elpistol..)

Vars kan hen vända sig?
Jag kan tyvärr inget om sånt här, men för mig låter det ohållbart. Tycker hen ska flytta hemifrån, men lönen tillåter tyvärr inte det i dagsläget.

Personen det gäller är 25 år.
 
Behöver man akut skydd kan man få hjälp av socialtjänsten att hitta tillfällig plats på t ex vandrarhem, men har man inkomst får man betala en del av det själv. Har man inte det kan man kolla om man har rätt till försörjningsstöd.

Permanent boende får man ordna själv. Har man låga inkomster får man försöka se till att öka dem eller hitta ett hyresrum eller bostad på annan ort. Krasst men det ligger på egenansvaret att hitta fast boende.
 
Vars kan hen vända sig?
Jag kan tyvärr inget om sånt här, men för mig låter det ohållbart. Tycker hen ska flytta hemifrån, men lönen tillåter tyvärr inte det i dagsläget.
Socialen är bäst ifall läget är såpass akut. Tycker personen att den kan bo kvar lite till utan risk för liv och lem så peppa att byta jobb till något som genererar en lön man kan leva på.

Ibland har man tur och någon erbjuder ett rum, eller en bostad, mot att man jobbar lite på tex gården. Kan det vara ett alternativ?
 
Socialen är bäst ifall läget är såpass akut. Tycker personen att den kan bo kvar lite till utan risk för liv och lem så peppa att byta jobb till något som genererar en lön man kan leva på.

Ibland har man tur och någon erbjuder ett rum, eller en bostad, mot att man jobbar lite på tex gården. Kan det vara ett alternativ?

Hen ringde precis och sa att hen blivit misshandlad av sin mamma :(

Jag har gett hen numret till akut soc samt erbjudit mig att följa till polisen. Inget svar ännu...
 
Utöver soc och polisen hade jag erbjudit personen att bo hos mig. Oavsett hur mycket det hade påverkat mig och mitt privatliv. Ibland måste man "offra" något för att hjälpa. Speciellt om situationen är så akut som den verkar.

Jag har blivit avrådd från detta för att inte bli mer indragen... det är ingen nära vän, då hade jag aldrig tvekat!
 
Hen tog sig iväg till en vän.
Har inte ringt än, hen är orolig att hen inte kommer få ta med sig sin hund.
 
Hen skrev nu hela historien.
Det bultar i hens huvud, öra och svårt att se på ena ögat.
Har rått till att åka in till akuten så hen får det dokumenterat.
Så hemskt! Absolut bra att få det dokumenterat. Det borde även polisanmälas. Det är ju inte mindre misshandel eller ett ringare brott för att det är familjen som hotar och skadar.

Jag hoppas att personen snabbt kan få hjälp att komma därifrån och få en bättre levnadssituation! :( Finns det kanske andra vettiga släktingar att temporärt flytta till?
 
Hen tog sig iväg till en vän.
Har inte ringt än, hen är orolig att hen inte kommer få ta med sig sin hund.
Om det behövs ett jourhem åt hunden för att hon ska kunna ta sig därifrån kanske de här kan hjälpa?
http://voov.nu/behov-av-hjalp-med-jourhem-djur/. De får i och för sig sina uppdrag via brottsofferjouren och liknande, men kanske är det bra för din vän att veta att det kan gå att ordna jourhem åt hunden i värsta fall?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 424
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 916
Senast: Zaria
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 568
Senast: Explorer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp