Nära fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare varbergs_elin
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
V

varbergs_elin

Vill ha alla så kallade tips på när det börjar närma sig fölning..
har nu vakat över mitt sto ett tag och hon verkar inte vilja föla.. hon har gått över tiden med så är jätte glad om alla vill ge mig lite mer att gå efter.. detta är hennes andra föl och första gången va det bara att mjölken hann bli lite grå aktig så kom den men nu är den grumlig och har vart d i flera dagar..

Tacksam för svar:p

Sv: Nära fölning

Vill ha alla så kallade tips på när det börjar närma sig fölning..
har nu vakat över mitt sto ett tag och hon verkar inte vilja föla.. hon har gått över tiden med så är jätte glad om alla vill ge mig lite mer att gå efter.. detta är hennes andra föl och första gången va det bara att mjölken hann bli lite grå aktig så kom den men nu är den grumlig och har vart d i flera dagar..

Tacksam för svar:p

Det finns bra trådar som handlar om detta. Dels Stora juvertråden 2009 och I väntans tider. Leta dessa på avelsgnägg tror jag det är. Annars får du använda dig av sökfunktionen.

Hej.

Tidigare år har mina ston alltid satt vaxproppar 1 - 3 dagar innan fölning. I år hade jag ett nytt sto som just har fölat och henne har vi mjölkat morgon och kväll i handen lite granna. När det är gult så är det dax inom tio dagar kanske... Hon hade gult i ca 1 vecka och det blev gulare och gulare. På morgonen innan hon fölade följande natt så var mjölken genomskinlig igen, för att sedan bli vitare och vitare under dagen... Kl 3.15 på natten fölade hon sedan 10 dagar över tiden!
Mjölkar även sto 2 nu som också är ny i stallet... denna mjölk är jätte jätte gul så det är nog dax snart... :D

Lycka till!!

ja hon har haft gul mjölk länge men inget har hänt hon har även blitt slapp och lyfter svansen. mjölken idag är gul genomskinlig så hoppas väl det kommer snart:banana:

Vår har varken fått vaxproppar eller lämnat gul/vit mjölk och hon har fölat ändå. Sist (2 veckor sedan) gick hon en vecka över tiden. 22.45 gav vi hästarna natthö och då visade hon inga tecken på att något var på G. Klockan 01.00 gick jag ut för att kolla inför natten - då låg där ett föl!!!:o:bump: ca 15 minuter gammalt. Så det kommer när det kommer oavsett tecken.

haha ja där ser man fy dte är svårt sånt här:p har vart med om det en gång innan för två år sen med samma häst och hon visade inte heller några vidare täcken då.. men nu när hon endå har gått över kan jag juh fortsätta mitt vakande=) hoppas hoppas hoppas det kommer snart.. hon har vart väldigt stilla stående idag med kan det ha något med det att göra?? :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka