• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare renatechampion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 394
R

renatechampion

Mitt halvblods päls vill inte återgå till det normala, det vill den aldrig. (nu menar jag efter fällningar och så)

Är det någon som vet exakt när jag ska klippa henne?
Har klippt henne många gånger, men pälsen vill liksom inte riktigt arta sig..
Tacksam för svar!
/Sofie

Sv: NÄr?!

Det måste vara något annat som är fel. Hon behöver kanske en rejäl dos b-vitamin? Jag har inte varit med om att någon klippt häst fått problem med återväxten, det brukar snarare vara tvärtom.

Sv: NÄR?!

Hon får b-vitamin dagligen. Får tillochmed som spruta hos veterinären på årliga kontrollen.

Problemet är att pälsen aldrig slutar växa efter klippning, och sen fäller hon det inte som hon ska. När de andra har tunn påls, har hon tjock och vice versa.

ok, låter lite konstigt faktiskt. Men det är väl bara att fortsätta klippa med jämna mellanrum så att pälsen hålls kort och lättskött? Allternativt att inte klippa alls denna vintern och helt enkelt se hur det hela utvecklar sig, om hon får en fin sommarpäls nästa vår.

Linfröolja är en annan bra pälskur. Vars i landet bor du? Har du täcke på hästen, och i sådanafall i vilken utsträckning?

Ger henne linfrö regelbundet också..
Jag bor i Skåne,och jag börjar använda täcke när det är under 12 grader ungefär. Om det regnar har hon oftast regntäcke,för hon har ganska känslig rygg.

Hur gammal är hon?

Ja hon är ju 19, så att allt inte är regelbundet längre kanske är förståeligt.
Men det är just därför jag undrar när jag ska klippa henne, för gör jag det precis i rätt tid, så kanske det finns en liten chans att det blir någorlunda tillslut i alla fall?

Ja hon är ju 19, så att allt inte är regelbundet längre kanske är förståeligt.

Om hon är 19 år och inte släpper pälsen är min fråga om hon har några andra besvär? Min 31-åring blev nyligen diagnosticerad med Cushings syndrom. Där är ett av symptomen att de har "ständig vinterpäls".

Om hon är 19 år och inte släpper pälsen är min fråga om hon har några andra besvär? Min 31-åring blev nyligen diagnosticerad med Cushings syndrom. Där är ett av symptomen att de har "ständig vinterpäls".

"släpper" pälsen gör hon ju. Men inte vid rätt tillfällen,eller vad man ska säga..
Hon har inga andra besvär,om det inte är något veterinären har missat förstås. Vi går på hälsokoll regelbundet.

Jag har ingen aning om varför hon fäller när man inte ska, och jag vet inte varför hon sätter vinterpäls när de andra fäller?

Vad är Cushings syndrom?

I den här tråden finns en massa bra information om Cushings: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=604202

Det är en godartad tumör på hypofysen som leder till diverse rubbningar i ämnesomsättningen (ursäkta om jag inte uttrycker mig helt korrekt så här mitt i natten ...), bl.a. kan de få fång, ögonsår, fettansamlingar runt ögonen, päronmage, mjölk i juvret och en massa annat. Ofta tror man att det bara beror på att de blivit gamla. Många cushings-hästar dricker och kissar mycket, och pälsen blir ofta lång, släpper inte som den ska o.s.v. Det finns medicin som fungerar bra för många.

Hoppas nu att din häst inte är sjuk utan bara kommit i otakt! Lycka till!

I den här tråden finns en massa bra information om Cushings: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=604202

Det är en godartad tumör på hypofysen som leder till diverse rubbningar i ämnesomsättningen (ursäkta om jag inte uttrycker mig helt korrekt så här mitt i natten ...), bl.a. kan de få fång, ögonsår, fettansamlingar runt ögonen, päronmage, mjölk i juvret och en massa annat. Ofta tror man att det bara beror på att de blivit gamla. Många cushings-hästar dricker och kissar mycket, och pälsen blir ofta lång, släpper inte som den ska o.s.v. Det finns medicin som fungerar bra för många.

Hoppas nu att din häst inte är sjuk utan bara kommit i otakt! Lycka till!

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Ska kolla upp detta lite närmare, men det är nog inte troligt. Det är ju bara hennes päls som inte växer och faller av som den ska. Hon har inga andra symptomer.
Men vet du när jag ska klippa henne?
För i vilket fall som helst så behövs det ju.

Senast ändrad av en moderator:

Ingen aning tyvärr! Köpte själv en klippmaskin för någon månad sen och klippte min 31-åring. Första gången hon blev klippt vad jag vet, och DEFINITIVT första gången jag klippte en häst! Men det blev ganska prydligt till slut i alla fall ... Med min pålla var det viktiga att få bort pälsen så snabbt som möjligt, eftersom det var så varmt.

Det kan också vara så att just klippningen stört fälling/sättning, för att få bukt med det måste man avstå från att klippa 1-2 år annars får man leva med det.

Det kan också vara så att just klippningen stört fälling/sättning, för att få bukt med det måste man avstå från att klippa 1-2 år annars får man leva med det.

Jag har också tänkt på det.
Tyvärr så kan jag inte avstå ifrån att klippa henne,med tanke på att hon svettar ihjäl på sommaren annars. Dessutom börjar hon komma upp i ålder och det är inte bra att hon blir för varm, för då kan hon få svårt att andas och blir väldigt anfådd.

Mitt halvblods diagnos är Cushings syndrom. Hon är 20 år.
Har nyligen varit på Strömsholmshästklinik och fått det konstaterat. Hon skall få äta medicin som dem importerar från Spanien för den inte tillverkas i Sverige längre.

Hovslagaren på Strömsholm såg det direkt när vi kom in med henne att hon lider av Cushings syndrom "mycket päls och tjur nacke", och hon har fång som bara återkommer.
Han sa att vi har två alternativ och det är antingen avlivar vi henne eller så kommer hon få äta medicin resten av sitt liv. Det är vad man har råd med det kommer kosta ca 20:-/dagen för att hon ska få fortsätta sin levnadstid.

Han sa även att det är oftast 18-20+ åringar som drabbas.

"Cushings syndrom är en endokrin sjukdom som innebär en överproduktion av kortisol i binjurebarken. Binjurebarksadenom, cancer, hypofystumörer med ACTH-produktion eller ACTH-produktion annorstädes kan alla vara orsaker. Cushings kan även utlösas hos patienter med höga kortisondoser.

Symtom:

Patienten får bålfetma, månansikte och "buffalo hump", dvs en fettknöl på nackens nedre del. Huden blir skör och svårläkt och tillväxten hos växande individer hämmas. Skört skelett och högt blodtryck är vanligt. Depression förekommer. På grund av de ständigt höga glukosnivåerna i blodet utsöndras insulin oftare och i högre halt. Det leder i sin tur till insulinresistens och typ 2 Diabetes mellitus. Kortisolnivån kan vara normal på morgonen."

Fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida

/R

kanske ska låta pälsen vara och inte klippa den alls så all fällning osv blir normal igen.

har hört många gånger att klippning kan störa sommar/vinterpäls och att den aldrig blir som den va innan..så de kanske stämmer..?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
687
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 154
Senast: Jeps
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka