När veterinären inte vet!

Albatross

Trådstartare
Vad gör man när ens häst är halt och veterinären inte vet varför hästen har ont eller ens vad man kan göra åt det. Det enda som veterinären lyckats med är att precisera var hästen har ont någonstans, men inte vad smärtan beror på eller vad man kan göra åt det.

Idag var min stackars häst halt igen, rejält halt (så halt har han inte varit tidigare). Så inatt får han stå i boxen, blir det inte något bättre tills imorgon ringer jag veterinären (vad han nu kan göra åt det).

Jag har redan varit på två olika kliniker - totalt har fyra olika veterinärer tittat på honom. Hästen är röntgad (samtliga leder i båda frambenen) och ultraljudad. Det enda som de har sett på röntgen är att han har pålagringar - men enligt veterinärerna är inte dessa orsaken till hältan.

Hästen har varit halt, från och till, i drygt 2,5 år. Det är alltid samma ben som han har ont i.

Blev lite paff när jag läste din fråga, för i "min värld" är det självklart att åka till klinik, röntga och göra en riktig hältutredning när hästen halt. Det är så självklart att jag inte ens tyckte det var nödvändigt skriva det.

Det gäller i "min värld" också när ett sådant här problem uppstår. Har veterinär eller annan undersökt hästen utöver benen? Det är inte ovanligt att hältor kommer från ex. rygg, kors eller annat. Som exempel: om hästen gör en "vurpa" i hagen och får en sträckning i ryggmuskelaturen kan detta först uttrycka sig som hälta, och även senare. Felaktigt anpassad sadel kan vara ett annat problem. Tandproblem ett annat.

Mitt råd är att du låter undersöka HELA hästen om hältan inte kan förklaras med sedvanlig hältundersökning.

Hoppas det går bra och att du får svar! :)

Gör en skintrtg. :idea:Jag hade problem med en utav mina hästar förut .Ex antal vet.undersökningar med alla möjliga svar och behandlingar.inget hjälpte.
Hade ut en kiropraktor,massör,hästpratare.(heilare),Jag tog hårprov.blodprov. :crazy:Och jag vart inte klokare.
När jag väl tog ut en som körde med värme kamera förstodd jag hur omfattade muskelskadad han var.

Har dom även röntgat hovarna (eller det kanske ingår i en benröntgen, vad vet jag? :crazy:). (Misstolka nu inte min fråga... :smirk:)

Tänkte på vår ena häst. Vår egen veterinär trodde att hältan satt någonstans i bakknäet men efter röntgen kunde vi konstatera att hästen hade hovbensrotation.

Ta det inte som kritik, men det finns faktiskt många här inne som inte tar klinik i första hand utan hellre tar en "gårdsbesiktning". Om det är av ekonomiska skäl vet jag inte.

Därav mitt tidigare inlägg.

Vilket ben är han halt på? Kan det vara ett framben, iså fall ta en titt på digonala bakbenet. Ofta kommer störningar därifrån, då kan det sitta högt upp i ryggen är ju inte ovanligt vi dessa oförklarliga hältor.

Tack!!! :)

Tänderna kollas varje år och han har alltid fått beröm för bra bett och tänder. Det där med att hältan kan bero på något i ryggen eller liknande har jag också varit inne på. Tyvärr har inte alla veterinärer varit lika pigga på det, utan sagt ”Nu behandlar vi först denna hälta och så får vi se sen”. Efter x antal sprutningar blir hästen ohalt och veterinären anser att det inte är någon idé att gå vidare nu ”när hästen är frisk". Sen är allt frid och fröjd ett tag innan hästen blir halt på nytt. Vid nästa besök säger veterinären åter ”Nu skall vi först behandla denna hälta så får vi se sen”. Men tack vare ett bra tips från mandalaki :bow: har jag fått nytt hopp.

Ja, hovarna är röntgade (fler gånger) och ser fina ut (sulan har de också tittat på, men den är varken sliten eller tunn). Det enda som de har sett är pålagringar, men de skall som sagt (enligt veterinärerna) inte vara orsaken till hältan.

Ingen fara :). Och jag borde ha skrivit att jag redan varit på klinik. För alla är det ju inte lika självklart...

Jag undrar: Hur sätter du igång hästen efter avslutad behandling och vila? Det kan vara något med ridningen/träningen som behöver ändras. Om det som orsakar hältan inte åtgärdas kommer den bara att återkomma. Ledinflammationer uppkommer sas inte på egen hand utan orsakas av att något annnat är fel. Mitt tips är att kolla över all utrustning så att den verkligen är helt ok, kolla över din ridning om det är något som felbelastar hästen, kolla över skoningen, skorna, underlaget du rider på... allt! Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka