När vet man?

M

My Beauty

Jo nu frågar jag er här på buke om när vet man om isis fölet är en femgångare lr fyrgångare?

Sen man det i stam tävlan lr hur ser man?

Sen så undrar jag om man inte kan lära en fyrgångare att passa?

Sv: När vet man?

Du kan väl aldrig vara riktigt säker förän du sett hästen röra sig i alla gångarterna. Hästens stam har självklart del i om hästen blir fyr- eller femgångare, så det är ju en sak man kan titta på. Hästens exteriör är en annan. Brant, stupande kors brukar vara femgångare, medan en rund sumpa, med ett inte så sluttande kors brukar vara en fyrgångare. Genom att studera hur hästen rör sig kan man också få hintar om hur många gångarter en häst har. En flack galopp kan t ex tyda på att hästen är en femgångare, liksom svårigheter och ojämnheter i traven. om hästen grisepassar i hagen är den troligtvis femgångare, även om många fyrgångare också kan grisepassa. Fyrgångare har ofta en väldigt stark trav och upplevs ibland som lite tyngre. De har ofta en större galopp, men även det är högst individuellt. Många femgångare, eller 4,5 gångare, har lätt för tölten och upplevs mycket bäriga i tölten (många femgångare tävlas i T2 t ex), men även fyrgångare kan självmant välja tölten och ha lätt för den.

Det är alltså ganska komplicerat, så det är bara att vänta och se hur det utvecklar sig. Ofta kan man känna det ganska snabbt när man rider hästen.

//Julia

Man kan aldrig se på ett föl om den är 4 eller 5 gånare om den inte visar gångarterna, en ledtråd kan vara att 5 gångare brukar tölta i hagen vilket ärmer ovanligt bland 4 gångare.
Visserligen kan man som det står, kolla hur korset på hästen ser ut men eftersom föl inte är fullt utvecklade exteriört så är det alldeles för tidigt för att bedöma sånt.
Sedan kan en häst med 5 gångsanlag vara en 4 gångare för att den har för dålig bjudning för att gå flygande pass, man kan även rida en 5 gångare som 4 gångare men om det verkligen är en 4 gångaren så kan den nite lära sig mer än grisepass:angel:

OKay...

Men varför kan inte alla isisar tölta?

Det är ju ändå samma ras liskom

I stort sett alla islandshästar kan lära sig att tölta, dvs de bär ju allihop på "töltanlag" och "passanlag", om än i varierande grad. Ibland krävs det en ryttare/tränare som "töltsätter" hästen för att den skall börja tölta, medan vissa hästar töltar av sig själva från början utan att det krävs särskild träning för det. En del hästar töltar i hagen, andra inte. Att döma av de hästar jag sett, så är det vanligast att föl töltar i hagen, vuxna hästar använder oftast de tre grundgångarterna, och ibland grisepass.

Jag håller väl inte riktigt med att en femgångare töltar, medan en fyrgångare travar.

Själv har jag en utpräglad femgångare som nu är 4 år, han har i princip travat sig genom hela sin uppväxt så när som på de första 4 månaderna då han uppvisade alla gångarter klockrent.

Medan kompisen har en utpräglad 4 gångare som inte gjort annat än griespassat sig genom sin uppväxt, skillnaden här är att den hästen idag är 6 år och det går inte att få ett enda steg i pass av honom.

Det finns också en annan myt som är ack så felaktig, nämligen att utpräglade femgångare ej kan bli travtaktiga. Det vet jag på det bestämdaste att det är fel, min donna är bedömd med en passpoäng av 9,5 men likafullt kunde hon bli travtaktig i tölten i början av sin ungdom.

Jag skrev att det är vanligare att 5 gångare töltar i hagen, men jag skrev inte att 4 gångare inte töltar, beror på vilken gångart som är mest dominerande.Ingen har skrivit att en 5 gångare endast behöver tölta i hagen.

Men jag hoppas det är knapplån för jag har själv en 5gångare som kan vara travtaktig(& både travar & töltar i hagen) & ridit många 4 gångare som grisepassar så jag har aldrig nämnt att så inte är fallet:smirk:

Jag skulle säga att de flesta kan lära sig tölta men så finns det 3,5 gångare som har väldigt svårt för tölten & kanske aldrig får en bra tölt ens i arbetstempo(träffat några såna oxå), där har ägarna bara ridit dem som 4 gångare.
På vissa hästar kan det bero på en gammal skada, tex utstickande tornutskott osv, att den får ont av att tölta eller inte kan, pga ryggproblem.
Kan finnas många orsaker.

För att de kanske inte har nog med anlag eller "framåtanda", det krävs mkt vilja av en häst för att kunna gå flygande pass.Alla islandshästar har ju lite anlag för pass, annars hade inte tölten funkat, men inte så mkt anlag att passen nånsin visar sig.Många av de "4 gångarna" man rider skulle mkt väl kunna gå flygande pass men har helt enkelt inte sinnet för det, viljan.
Sen finns ju 3,5 gångarna som inte har det minsta pass i sig.

Man kan aldrig se på ett föl om den är 4 eller 5 gånare om den inte visar gångarterna, en ledtråd kan vara att 5 gångare brukar tölta i hagen vilket ärmer ovanligt bland 4 gångare.
Visserligen kan man som det står, kolla hur korset på hästen ser ut men eftersom föl inte är fullt utvecklade exteriört så är det alldeles för tidigt för att bedöma sånt.
Sedan kan en häst med 5 gångsanlag vara en 4 gångare för att den har för dålig bjudning för att gå flygande pass, man kan även rida en 5 gångare som 4 gångare men om det verkligen är en 4 gångaren så kan den nite lära sig mer än grisepass:angel:

min häst har väldigt sluttande kors (som jag har hört att femgångare brukar ha). men han är ändå helt ren fyrgångare. så jag menar att det kanske inte är helt säkert att kolla på korset, eller jag vet ju inte om det var det du menade i ditt inlägg iofs :p

Jag skrev som sagt att amn inte kan kolla på korset på föl men att det kan vara lite vägledande med vuxna hästar, jag har inte skrivit att det gäller alla.:smirk:
Har oxå en valack som är byggd som en 5 gångare men inte har ens grisepass i sig.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
365
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 756
Senast: xfie
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka