När var ni på hästryggen igen efter knäoperation?

B

Buppisen

på måndag ska jag operera menisken med titthålskirurgi. Hur länge tog det för er som har gjort samma operation att återhämta sig?

Sv: När var ni på hästryggen igen efter knäoperation?

Hej!

Jag tror att sjukgymnasten sa att det tar ung 1 mån att läka ihop bra efter operationen och det är dumt att riskera att något händer under den tiden. Fråga vad som gäller för dig!

Sen får man gå lite efter hur det känns. Känner man sin häst och vet hur den fungerar så kanske man kan gå på det tidigare...
Jag hoppade upp en vecka efter opererationen och började m en skrittur. Denna veckan har jag börjat trava lite lätt och det verkar fungera bra med :)

Trots långvariga knäproblem har ändå ridningen varit det som fungerat bäst för mig. Kan tipsa om ledade stigbyglar, de är jättesköna!

Lycka till!

så du gjorde alltså denna operation rätt nyligen då? Har du haft mycket ont? Är det svullet? Hur pass ont hade du innan operationen?

Tack för dina lyckönskningar... Nu närmar det sig ju, jag LÄNGTAR efter att bli frisk!

Jag var uppe ganska så snabbt, trots det komplicerade ingeppet de gjorde på mig (titthål, men komplicerat). Men det bror på hur allt känns, men ta det lugnt i början, jag hade oturen att trilla av på det nyopererade knäet, men jag lever idag ;)

Jag stapplade på kryckor ett tag pga att jag gick mycket om dagarna, men jag tog bort kryckorna pö om pö. Tyvärr är jag inte bra i mitt knä idag, och jag har fortfarandet stora problem när jag rider, men om man verkligen brukar största möjliga allvar med sjukgymnastiken tror jag att det blir kanon för dig.

Lycka till !! :)

Operades för 2 veckor sen. Jag har haft problem m knäet i ca 10 år (spelat fotboll innan) och har sen innan tagit bort främre menisken och ett trasigt främre korsband. Tyvärr har det aldrig blivit bra, säkert mkt pga av att jag tycker det är sååååå tråkigt m sjukgymnastik. :o

Sista halvåret har jag inte kunnat gå ngra längre sträckor utan att det svullnat och gjort ont och har vridit det ur led bara jag stått rakt upp och ner. Vid operationen hittade de en stor bit brosk som lossnat och lagt sig dumt på baksidan av knäet + 30 små lösa broskbitar som de spolade ur (förslitningar). Peppar, peppar så känns det nu faktiskt riktigt bra! :banana: Slutade anv. kryckor efter bara 4dgr och denna veckan har jag börjat jobba lite smått och det har kännts bra.

Har inte haft ont en gång efter op. Du får med dig ett paket m smärtstillande att ta de närmaste dagarna och sen klarar man sig bra m vanliga alvedon (jag behövde inte ens det).

Har fått väldigt klart för mig att nu är det bara träning som gäller om jag inte ska sluta som invalid om 10 år. Just nu är jag motiverad när allt går framåt i sån fart...
Hoppas du orkar kämpa på med att träna upp dig efter, det sorgliga är ju att har ett knä väl börjat krångla så är risken att det håller i sig.
Vi kanske kan peppa varandra :)

Jag spelade fotboll igen efter 4 veckor tror jag, men då hade jag tränat för fullt fram tills operationen och hade inte tappat så mkt styrka.
Gick inte på kryckor och hade ont i några dagar. För att förebygga svullnad och påskynda läkningen är det bra med rörelser utan belastning, typ sitt med foten på en skatebord och rulla, så får du rörelse och cirkulation utan att belasta leden.

Och gör som sjukgymnasten säger;)

Jag var igång några dagar efteråt. Jag gick direkt från sjukhuset när jag vaknade. Hade lite ont första minuterna, eller det kändes mest ovant men sen var det bra. men jag ville inte rida dom närmaste dagarna för säkerhetens skull. Viktigt: tänk på att träna knäna varje dag. jag gjorde inte det och ångrar det stort nu. Ha det som en regel att alltid träna knäna innan du går och lägger dig eller nått. Jag lovar, det hjälper jätte mkt. Lycka till!

I november opereradej ag korsbandet som helt gått av.... Musklerna var helt förtvinade i benet då det varit av sedan juli månad.
Det var itne så lätt att rida då det var av då de knappt gick att använda benet.

Nu är de knappt så jag kommer ihåg med efter två månader var jag tillbaks i sadeln! kunde inte låta bli. Jag fick rida om jag ahde en snäll häst o om jag slapp hoppa upp från marken (vänster ben).
med snäll häst menade han en häst smo bara går lugnt o snällt rakt fram *hihi*
Det gjorde rätt ont dom första tre fyra ridturerna, men sen gick det bra. Men nån kraft det hade jag inte återfått.
Jag tränar än idag o funderar på att åka o kolla upp benet då jag tykcer de sviktar o håller på som de gjorde när det var av.

Hoppas att din operation gick bra. Är du uppe i sadeln ännu?

Jag har gjort den här operationen två gånger på samma knä.
Just då hade jag inte häst som jag red på men 1:a gången tog det en och en halv vecka innan jag kunde gå normalt på knäet igen.
Då skrapade dom minisken då den hade skadats i en ridolycka och dom gjorde också en sköljning.
Eftersom jag fortfarande hade problem efter första operationen så gjordes en till men den gick det mycket fortare att tillfriskna från.
3-4 dagar bara.

Tyvärr har jag sviter än idag och mitt knä är inte helt bra. Tyvärr har det blivit värre nu senaste månaderna så jag vet inte om det blir fler ingrepp framöver.

Lycka till i alla fall.........

Jag har gjort den här operationen två gånger på samma knä.
Just då hade jag inte häst som jag red på men 1:a gången tog det en och en halv vecka innan jag kunde gå normalt på knäet igen.
Då skrapade dom minisken då den hade skadats i en ridolycka och dom gjorde också en sköljning.
Eftersom jag fortfarande hade problem efter första operationen så gjordes en till men den gick det mycket fortare att tillfriskna från.
3-4 dagar bara.

Tyvärr har jag sviter än idag och mitt knä är inte helt bra. Tyvärr har det blivit värre nu senaste månaderna så jag vet inte om det blir fler ingrepp framöver.

Lycka till i alla fall.........
du har PM!

2 dagar, eftersom det vara i högerknä kolliderade det inte vid uppsittning. Annars brukar jag sitta upp från bägge sidor, men det blev jag tvungen att vänta med lite längre.
Läkaren var helt inne på att jag kunde rida så snart det kändes bra, för mig var det rena himmelriket redan när jag gick hem efter operationen.

Med tanke på infektionsrisken och att man gått in i leden bör själva såren ha läkt ihop innan du donar med hästar igen;)...

Opererade mitt knä i maj 2006. Skulle vara en liten titthålsoperation för att ta ut en lös benbit som hittats. hade haft problem med mitt knä i 9 år och alla läkare hade avfärdat det som växtvärk. Det var skönt att vi ändligen hade hittat orsaken. Men när jag vaknade efter operationen så var jag gipsad från fotled upp över halva låret. De sa att det hade varit värre än det trott. Min knäled satt i stort sätt helt lös, 3 lösa benbitar och broskbildning på hela knäskålen. hade väldigt lång rehabtid på det knät. Var uppe på hästen igen efter ca 2 mån och blev aldrig erbjuden någon sjukgymnastik. Knär blev aldrig bra så fick opereras igen och ta ut 2 av 5 stift som höll knäleden på plats. Denna operation var i Feberuari i år. Denna operation har inte heller lyckats utan har fortfarande smärtor i knät så en tredje omfattande operation är nog att vänta. Rider men med smärta ibland men ibland inte. har nu en häst med stora fina gångarter och det gör det mycket lättare för mig! Lycka till !!!:banana:

jisses så hemskt. Lycka till!

Jag blev inte heller erbjuden sjukgymnastik... Mitt tillfälle blev inställt och jag erbjöds ingen ersättningstid. Rätt kasst va?

Nu har det gått 2 månader och jag har fortfarande problem som kommer och går. Man undrar ju om de opererade rätt grej. De sa själva att de inte riktigt visste...

Liknande trådar

Kropp & Själ En skidolycka år 2000 har gjort att min menisk är trasig. Nu tycker ortopeden att jag är så dålig att det är dags för operation. Någon...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: alazzi
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama