När vänds dygnet rätt??Kvällsgnällig baby!

daymint

Trådstartare
Min lilla kille blir två veckor imorgon, han sover rätt mycket på dagarna,från ca 19 på kvällen blir han dock pigg men inte särskilt lugn utan vill helst amma oavbrutet eller han ammar egentligen inte hela tiden utan ska bara ligga vid bröstet och ha det i munnen annars blir han skitförbannad.Har börjat testa med napp från och till då amningen fungerar bra, men nappen vill han bara ha ibland,har nu köpt nuk anatomiska napp och ska prova om han gillar den bättre.

Jag och min sambo hjölps åt att bära å tröst osv men detta är jättejobbigt för han blir hysterisk emellanåt och man vet ej vad man ska göra riktigt.Jag klarar inte att vara en levande napp och ha honom hela tiden vid bröstet, vet att småttingarna oftast har en tråkperiod under dagen och oftast då kvällstid, har era bebisar haft detta och hur länge har det hängt i??

Detta leder också till att han är jättesvår att få att somna på kvällen, men han behöver ju sin sömn även på dagen så man ska ju inte hålla dem vakna eller väcka dem det jag försöker göra är att ha mycket ljud under dagen te x radio och inte försöka vara extra tyst och när han väl är vaken att försöka ha honom med så mkt som möjligt så han håller sig lite pigg.

Det vi gör på kvällarna när han ska sova är att ha det så mörkt, lugntt försöka få honom och tyst som möjligt för att vända lite mer rätt på dygnet.

Har ni fler bra tips och snälla hur länge dröjde det för era småttingar att vända mer rätt på dygnet??

Vet att han bara är två veckor men kvällarna känns hemska när han blir så ledsen att ingenting hjälper, det värker i hjärtat, får nästan ångest för man vet vad som väntar på kvällen.
Tror ej han har ont i magen för fort han ligger med bröstet i munnen så är det lugna gatan.

Sv: När vänds dygnet rätt??Kvällsgnällig baby!

Mjölken är ju tunnare på kvällen, så de behöver äta mer då. Är du säker på att han inte helt enkelt är hungrig? När de ammar äter de ju olika intensivt. Ibland ligger de och småsnuttar, ibland dricker de med ihärdigt. Att de just då äter mindre intensivt, behöver inte betyda att de inte äter, eller att de inte är hugriga.
Om det är så att bebisen just nu håller på att ställa om mjölkproduktionen, så är de ofta lite missnöjda då, och äter såklart väldigt intensivt under en period. Värst blir ju då kvällarna.

Lycka till, det kan vara jobbigt att vara en vandrande napp, men man kommer in i det ganska snabbt!:)

Att han är svår att få att sova på kvällen, kan ju också bero på att han helt enkelt är hungrig. Ligger du och ammar? Om du gör det, somnar han inte då?

Jag tycker han inte verkar vara hungrig för han somnar ju ändå vid bröstet typ direkt, och jag kan ha ammat 1 ½ timme från å till innan och han blir ändå aldrig nöjd.Har pratat med Bvc sköterska och hon sa att barn ofta har en "bråkperiod" på kvällen då de vill vara nära och bara tutta, närhet får han ju men jag klarar helt enkelt inte av att sitta hur länge som helst jag somnar sittandes till slut, ligga och amma fungerar inget bra för mig, plus att han sover bäst i egen säng vi bara stör varandra annars.

Testat sjal? Vi bar Sam mycket "flygplan" funkade också. Men det var nog en period på ett par veckor i början när han gnällde varenda kväll, jättejobbigt, speciellt eftersom min sambo jobbar kväll/natt 4 kvällar i veckan.

Men testa sjal eller att låta honom amma om du kan.

Nu ska jag vara jättetråkig men jag tror inte du har annat val än att vara napp i början. Du kan prova ge flaska med utpumpad mjölk, men en del barn blir förvirrade och tappar amningen då.

Man BLIR desperat och få ågren. Vår kille slutade amma sig till sömns på kvällarna vid 3 veckor och gallskrek lätt 2-3 timmar innan han kom till ro. Vi bar, vaggade, gungade, vagnade och allt annat man får råd om. Vad händer om du verkligen försöker storvagga honom? Stora rörelser med hans kropp fixerad vid din. "Dansa" med honom i famnen. Det funkade på vår redan som yttepyttebebis. Gå ut i vagnen och gå? Är ju ljust och fint nu. Det gjorde vi ett tag.

Alice hade också en period runt 2 veckors ålder då jag var vandrande napp till henne, hon höll på som du beskriver.
Blev helt hysterisk om hon inte fick snutta och när hon tillslut fick snutta ( jag orkar inte med skrik så länge :angel: ) så somnade hon på två röda.
Jag hade alltid sprängfyllda bröst, så hunger var det inte.
Skaffa en bra kräm till bröstvårtorna så dom inte tar så mycket stryk...
Så höll vi på till och från i ca 1 ½ vecka. Napp gjorde bara saken värre. Vagnen likaså.

Det som fungerade ibland var att hon fick suga på vårat pekfinger, eller så tog vi en tur med bilen på grusvägar.

När hon har svårt att komma till ro nu ( hon är 11 veckor ) så har vi kommit på att vattenkranen är lugnande för henne. Alltså vi står i köket och vaggar henne med kranen på kraftigt.

Tyvärr tror jag inte det finns någon genväg utan man måste nog ta sig igenom den perioden innan bebisen hittar det som passar den och ni lär er varandras signaler och behov. Allt är nytt för er alla tre.

Lycka till och tappa inte modet!!! ;)

KL

Kom även på att många barn blir lugnade av schy schy osv. Ska visst låta som ljudet i magen. Funkade faktiskt på vårt troll :laugh:

Tack för era svar!Nej det finns nog inte några genvägar, man får härda ut helt enkelt, som tur är har sambon semester så vi kan hjälpas åt extra mycket just nu.

Ikväll fick han maraton amma i två timmar vilket verkar ha hjälpt lite.
Det värsta är att visst han somnar men vaknar superlätt så det bara är att börja om.På dagen kan man göra nästan vad som helst utan att han vaknar.

När började era sova bättre på kvällen dvs förstå dygnet lite bättre?

När började era sova bättre på kvällen dvs förstå dygnet lite bättre?

När mina var drygt två månader började de sova hela nätter. Den första månaden var det mycket vakentid på nätterna. Den andra månaden vaknade de fortfarande någon gång under natten och var på umgås-humör, men då var de lättare att söva om.

Ikväll fick han maraton amma i två timmar vilket verkar ha hjälpt lite.

Jag har samma erfarenhet. Ju mer vi kan tillgodose närhetsbehovet dagtid och kvällstid, desto snabbare lär de sig slappna av och slippa kämpa och skrika för att försäkra sig om att vi är där.

får nästan ångest för man vet vad som väntar på kvällen

Känner igen det där. Det blir lätt så att man försöker förebygga genom att styra upp dagtiden, och att man släcker ner och dämpar ljud på kvällen. Till viss del är det ju bra att göra så, för att lära dem skilja på dag och natt. Men jag tror inte man ska planera för mycket - då blir man bara besviken när det inte funkar. För som du själv har märkt finns det nästan inget som kan väcka en sovande bebis när den själv vill sova.

Min minsta sov som en stock på dagarna i början. Och då blev jag stressad och tänkte: "Jaha, då kommer han inte sova i natt." Och så blev jag orolig att han skulle fortsätta ha en sådan skev dygnsrytm i all evighet. Men, som jag skrev tidigare, han ställde om sig själv under de första två månaderna.

När han var tre månader var han som en klocka. Vid 19-tiden blev han trött och somnade - oavsett om det var dämpat eller högljutt och ljust runt honom.

Men vår närhet ville han förstås fortfarande ha. Nu är han sju månader och sover i vagnen bredvid datorn just nu. Men han behöver känna att jag finns här då och då, genom att jag gungar vagnen lite.

På dagen kan man göra nästan vad som helst utan att han vaknar.

Jag tror nästan att de gillar när det är ljud och rörelse runt dem. Min minsta vaknade i början runt ett, två på natten, när alla låg och sov. Det var som att han vaknade av tystnaden, typ "Hallå!!? Vad hände? Varför är det så tyst och stilla? HALLLÅÅÅ!?" Och sen hallåade han i två timmar (ibland längre:crazy:).:grin:

Försöker ni lägga er lilla i ett tyst rum, eller får han vara med där ni är, t ex i tv-soffan?

Det tror jag med, ljud gör (tror jag iallafall) att de känner sig trygga. Enligt Anna Wahlgren så är det för att bebisen vet att någon annan håller vakt och att bebisen kan koppla av.

Till TS: sonen har blivit successivt bättre på att sova och somna, men inte riktigt bra förrän efter ett år. Tyvärr är en del barn såna. Först när han fyllt ett år så började han sova hela nätter, men ännu långt ifrån varje natt (han är 14 månadern nu). Vid 5 månader kulminerade det, då sov han 45 min i stöten hela natten, däremellan satt jag med honom i soffan i allt från 30 minuter till 1,5 h.

För oss har det varit så att har vi sovit 3h i stöten så har det varit en bra natt.

Nu tror jag inte att erat barn är så, men man blir lätt bombarderad med barn som sover bra och alla är inte såna.

Hoppas det blir bättre för er snart! Många blir mycket lättare vid 3 månader!:)

Vid 5 månader kulminerade det, då sov han 45 min i stöten hela natten, däremellan satt jag med honom i soffan i allt från 30 minuter till 1,5 h.

Jag kom på att jag kanske skulle tillägga att våra, som alltså sov hela nätter när de var drygt två månader, började vakna igen vid 4, 5 månaders ålder. :grin: Men det var ändå skönt att få en period med stabil sömn och enkla nattningar.

LUGN, bara lugn.

När vår dotter blev 3 mån så gick det från att sova vid 22-23-tiden på kvällen till 19.00-tiden på 2-3 dagar. Innan det ville hon också amma jätte mycket på kvällen. De tankar upp inför natten liksom, jätte vanligt enligt BVC. Mitt råd är nog att bara hänga med bebben och låta sovrutiner komma när de kommer. Lycka till!

Försöker ni lägga er lilla i ett tyst rum, eller får han vara med där ni är, t ex i tv-soffan?

Vi har med honom vid tv´n osv på kvällen men försöker tona ned ljus och ljud. När han somnat så försöker vi vara så tysta som möjligt och lägga oss och sova så fort som möjligt för att hinna få några timmars sömn.
Men på dagen har vi radio osv på och försöker att låta allt bara rulla på som vanligt, han sover som en stock då.

LUGN, bara lugn.

När vår dotter blev 3 mån så gick det från att sova vid 22-23-tiden på kvällen till 19.00-tiden på 2-3 dagar. Innan det ville hon också amma jätte mycket på kvällen. De tankar upp inför natten liksom, jätte vanligt enligt BVC. Mitt råd är nog att bara hänga med bebben och låta sovrutiner komma när de kommer. Lycka till!

Tack för svaret, ja jag måste bara stå ut med dessa maratonamningar har jag förstått, fast man känner sig helt utsugen och sitter typ och somnar.Men klarar andra av det så ska väl jag också kunna stå ut :)
Längtar tills han vill somna tidigare , att gå upp och nattamma har jag inget emot det är dessa stökiga kvällar som tär på en mest.

Härda ut.

Min yngste hade skrikperiod från fyra till tio varje kväll tills han var fyra månader. Vid fyratiden på em började han bli missnöjd, det enda som fungerade då var bilåkning, men vid sex var det helt olidligt. Spelade ingen roll om jag bar honom, körde honom i vagnen eller vaggade honom. Sedan trappades det ner vartefter, så vid ett halvår ungefär var skriket helt borta.

Han hade förmodligen kolik, även om han inte passade in på någon beskrivning av det. BVC visste inte vad det var. Men snart vande vi oss, han fick skrika utan att jag fick panik, jag bar honom ändå och vjyssade och pratade. Sedan somnade han alltid mellan halv tio och tio och sov bra efter det.

Gud vad man glömmer, jag hade inte tänkt på den där perioden på väldigt länge *brr*

När bebisen bara är två veckor så tycker jag du kan vara en levande napp, i alla fall ett tag till. Två veckor är ju så litet, och det kommer absolut bli lättare med tiden.

Försök ladda med tv-serier, filmer på dvd etc och härda ut.
Det går över.
Kan du ligga ner och amma och slumra samtidigt?

För vår del var det stökigt i 3 månader ungefr, sen vände det!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar