När vaknade "the Horseman" i dig?

T

Tee Showah

Satt här och tänkte - det skulle vara roligt att höra lite "vittnesbörd" från NH-Bukarna om hur det började för er!

När jag började med Natural Horsemanship visste jag inte alls vad det var. :confused: Men efter att ha sett en tjej hålla på med något som jag trodde var "en mild form av western" ramlade jag så småningom på en PNH-studerande. Snart hade jag boken Natural Horse-Man-Ship av Pat Parelli och videon 7 Games i min ägo och något väcktes i mig! Plötsligt såg jag vad min häst i ett helt annat perspektiv och i mig vaknade en liten horseman!

Jag kommer ihåg första gången jag klev ut i hagen och viftade lite mot min hästs bak och hästen....hästen flyttade den på en gång! Där stod jag tre meter ifrån och blinkade storögt och tittade på mina händer som om det var "trollstoft" på dem! WOW! Där började mitt liv med hästar helt från scratch igen...

Från den dagen har jag haft så roligt! Ibland tror nog folk att man är lite väck i roten som springer med en häst i ett rep och skrattar, men det bjuder jag på!

Det bästa är, tycker jag, att man inte behöver vara perfekt från början! Man bygger steg för steg ( i alla fall som jag utövar det ) och lägger till mer avancerade manövrar varefter - stencoolt! Man får vara med från början och lära hästen saker som hör till de höga dressyrklasserna och sådant som brukar visas på cirkus! Detta på vilken häst som helst - hemma på bakgården...

Wow - vilken värld Natural Horsemanship är!

Sv: När vaknade "the Horseman" i dig?

Jag vaknade upp när jag lyckades som enda i stallet (travstall)hantera hingsten som egentligen var livsfarlig.
Då var jag 12 år, och NH fanns inte i denna utsträckning i världen.

Det var då jag begrep att det var bättre att lyssna och kommunicera än att som de andra gjorde, skrek och gormade samt använde spöet mycket flitigt.
Denna hingst ledde jag som en hund, och HAN kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.

I dag, vet jag att jag inte kränkte hans värdighet som hingst, samt var snäll mot han, detta resulterade i att jag inte var något hot mot han. Därför kunde jag, två skit hög, hantera han...

Ja, de säger att upp till en 12 års ålder är man väldigt naturlig med hästar - sen har det en tendens att övergå till normal hästhantering av någon anledning. Kanske på grund av omgivningen? Eller den vuxnes attityd av att producera resultat - vad vet jag...

När jag var yngre skötte jag ett gäng travhästar. Ägaren sa att jag "verkligen hade hand om hästar" - fast jag fattade inte alls vad de menade! :confused: Jag hade aldrig gått någon ridskola eller så så jag hade några "ramar" för hur man skulle sköta eller ens rida häst! Så jag "bara gjorde"!

Det har varit fränt att se vilka hemligheter man faktiskt redan tillämpade från både marken och ryggen innan man började med NH. Det var som att man hade hittat några nycklar redan innan - men att NH har visat till hur många lås de går! Och dessutom visat "nycklarna som låg bredvid" tillsammans med en karta (helhetsperspektivet över hästen och hanteringen...)

Oj, lång igen. :angel:

Eftersom jag är hemma och är krasslig för tillfället har jag verkligen tid att läsa Era inlägg - så jag ser fram emot fler!

Jag hade börjat tröttna på allt inlärt "gormande och skrikande" åt hästarna och hade börjat komma in lite på western- spåret, hade fattat att det fanns nåt som hette natural horsemanship efter en veckas praktik hos en tränare.
sen en dag satt det en lapp på ridskolans anslagstavla där det stog något om en nh kväll (teori) med en ev. uppföljande "studiecirkel" om intresse fanns. jag anmälde mig och blev frälst:)
synd bara att man inte kommit in på det spåret tidigare, då endel reflexer sitter kvar fortfarande.....:(

Det märkliga är att jag har alltid gjort det utan att det har haft något namn. Jag blev väldigt förvånad när jag läste min första NH-bok och väldigt mycket var så som jag redan gjorde...

Att slå och gapa åt hästar har jag aldrig riktigt förstått

Åh, äntligen en enkel fråga :D

Det var för snart 4,5 år sen, när Malte helt enkelt sa "Lär dig att uppföra dig eller så slår jag ihjäl dig". :devil: Fick nys om Seven Games, hittade ett fantastiskt bollplank här på Buke :love:, började experimentera and the rest is history.

Jag vill inte förknippas med "grenen Nh", men det jag gör är i princip detsamma som det som en gång var PNH.

Jag har, så länge jag kan minnas, haft en drift att få umgås med hästar från marken - utan att egentligen veta varför. Det har bara känts natuligt. Jag har alltid velat "prata" med hästar, och det kan ju vara en del av orsaken, att jag ville få kontakt med hästen. Men som liten ridskoleunge fick man ju inte någon möjlighet till sånt. Då jag egentligen började få en medveten kontakt med hästar var när jag var 12 år och kom i kontakt i en ganska illa behandlad häst som ridläraren fått billigt till ridskolan. Hon var väldigt öppen och tydlig.

Det var då någon gång som jag för första gången fick se begreppet "Natural horsemanship", här på buke faktist. Läste något bifogat dokument i forumet men det var på engelska - nh var så nytt i sverige då - så jag förstod inte så mycket utan la ner det. Sedan började jag hantera hästar jag kom i kontakt med, på mitt eget sätt. Började läsa böcker om den hästhanteringen som jag sysslade med och började följa speciellt Klaus Ferdinand Hempfling, och hans filosofi. Läste även lite om "NH", både här och på andra ställen, men insåg att det inte var något jag ville stå för. Dock blev jag snart utpekad som "nh-människa" fast jag egentligen var emot allt det begreppet symbolicerade för mig.

tintilar skrev:
Jag vill inte förknippas med "grenen Nh", men det jag gör är i princip detsamma som det som en gång var PNH.

Läste även lite om "NH", både här och på andra ställen, men insåg att det inte var något jag ville stå för. Dock blev jag snart utpekad som "nh-människa" fast jag egentligen var emot allt det begreppet symbolicerade för mig.

Tyvärr är det tråkigt :cry: att det gått inflation i namnet NH, när det egentligen är något fantastiskt - eller hur?....

Ja, och det värsta är nog, tycker jag, att även den filosofi det en gång representerade fått dåligt rykte då man nu förknippar den med "dagens Nh". Ibland undrar jag om hästhanteringen sett lite anurlunda ut om Nh använts på rätt sätt.

Sen ska man kanske inte kasta begreppet helt i smutsen. Det finns folk, som står för begreppet "nh" som är vettiga. Dessutom ser det antagligen anurlunda ut i andra länder. Nh är väll på vissa ställen, vad det var från början, även om vi har lyckats trassla till det här i sverige.

tintilar skrev:
Ja, och det värsta är nog, tycker jag, att även den filosofi det en gång representerade fått dåligt rykte då man nu förknippar den med "dagens Nh". Ibland undrar jag om hästhanteringen sett lite anurlunda ut om Nh använts på rätt sätt.

Sen ska man kanske inte kasta begreppet helt i smutsen. Det finns folk, som står för begreppet "nh" som är vettiga. Dessutom ser det antagligen anurlunda ut i andra länder. Nh är väll på vissa ställen, vad det var från början, även om vi har lyckats trassla till det här i sverige.

Jag tror att det beror på att vi i Sverie har för få "NH-gurus" som sätter ribban tillräckligt högt! Har skrivit i andra inlägg om det, men säger det gärna igen. Det finns mycket böcker att läsa i ämnet och en del videos som faktiskt ger många ekipage en nystart i relationen. Och det är jättebra! Det behövs för att väcka "the horseman" som bor därinne...

Men det många gör är att lära sig lite grundprinciper och snart börjar man exprimentera själv och hitta lite "knappar" på sin häst, eftersom grundprinciperna i sig fort ger resultaten i relationen med häst. Det här är många börjar göra sina egna NH-principer/filosofi eller vad man vill kalla det...och det är ganska många som blir instruktörer så småningom...

Många NH-utövare säger om de större olika NH-inriktningarna: "det passar inte för alla" och "det fungerar inte på min häst" - och det efter att ha läst en bok (...man kanke inte förstått?) eller kanske gått någon kurs. Men man tror att ens hemmagjorda NH ska ge större framgångar!

Det är ju självklart att det tar tid att ta in ett nytt sätt att tänka och hantera sin häst på. Och bara för att man inte klarar av det eller kanske inte klarar av det på en gång så säger många att: "det passar inte för mig" eller "det fungerar inte på min häst". Men går man för en instruktör eller betar av en utbildning från grunden så är det ju självklart att man får hjälp med det man inte klarar av! Sen kanske man får slipa på saker som man själv helst skulle slippa, men det är ju det som ger "exellens"!

Jag tror att vi behöver mer högre utbildade NH-instruktörer som kan ge den vidare bilden av NH och hur man tillämpar det på ett bredare sätt och på högre nivåer! Det är bra att det finns ett utbud av olika NH-inriktningar och att folk provar sig fram! Jättekul! Jag är inte emot exprimenterandet i sig, faktum är att det är ju fantasin som man ger utlopp för vilket är ett mycket viktigt inslag!

Men det verkar som att många surfar på NH-vågen och utnyttjar att det inte finns någon mätsticka som säger hur långt man har kommit på vägen. (En del menar nog också att det inte går att mäta). Men jag tror att synen på NH kommer att förändras så snart vi får lite fler högre utbildade NH-instruktörer i Sverige. Så jag hejjar fram alla som vill utbilda sig inom NH och hoppas på högklassiga NH-skolor framöver som kommer lyfta all hästhantering till en högre nivå!

NH-Students Greatest Fan and Supporter!
:bump:
Camilla

Det var en dag när jag skulle rida en islandshäst för första gången i hela mitt liv.. o ägaren hade sakt "ut me benene annars skenar han" :D o jag gjorde juh de.. o inte fick ja hästen att gå framåt..
sen kom de en tjej (som senare fick upp ögonen på mig ) som tog ut sin häst o börja svinga me rep o ja.. hela baletten... ja tyckte juh de såg jätte konstigt ut... men ja... fast ja blev fachinerad .. även fast ja inte fatta va hon höll på me .. men min nyfikenhet tog vell över o jag bad henne om hjälp å på den vägen är de.. :D hon har hhjälpt mig mycket.. först me ett surt liten shaya arab på 23 bast :D sen fick ja "hålla på" med hennes häst o lära mig mer där.. (hennes häst va den största häst jag någonsin sett.. inte kul o bli trampad av en häst me 5or till skor:D hehe men han va from som ett lam .. på den vägen e de som sakt .. :D

(handlar juh självklart om dig Tee showah :P)

NH är ett helt nytt sätt att tänka o se på en häst... o ja har fått mycket nytta av de lilla jag kan när ja håller på med min häst..

hällst av allt skulle jaag vilja kunna rida min häst barbacka med ett rep runt halsen... men de e en dröm ja inte vet om jag varken kan el vill förvärkliga... tänk allas blickar :D haha.. de blir isof en annana dag nått annat år.. :D kanske borde bli lite mer motiverad att hålla på me NH först.. så tråkit bara o hålla på själv.. ingen som kan hjälpa en me va för fel man gör m.m *titta på Tee showah* hehe.. aja..

bajj bajj :D

Aha! Är det du?!

Det lät inte bra det där med "svinga repet och hela baletten" :crazy: Nu kommer jag gå under benämningen "repviftare" :rofl:

Din kuse rider du nog snart med rep runt halsen - har är ju väldigt mjuk och fin och lyhörd!

Jadu, intresset har alltid funnits där.
Och har ända sen vi flyttade hit för 6 år sen haft en (väldigt bra :bow: ) ridlärare med stort intresse och stor kunskap inom nh så vi har gjort det mycket på lektionerna. Men började väl på allvar med det när jag hade min första (foder) häst. Ett nervöst hispigt vbl sto som krävde enormt med markarbete. Så har lärt mig hemskt mycket av henne också. Var så illa tvungen helt enkelt :D
Sen har det fortsatt med andra hästar. Läser altl jag kommer över och håller just nu på med Herman. Går riktigt bra (tränar dock för tränare) Min lilla vilde börjar lugna ner sig en aning ;)

Tuxana skrev:
(hennes häst va den största häst jag någonsin sett.. inte kul o bli trampad av en häst me 5or till skor:D hehe men han va from som ett lam .. på den vägen e de som sakt .. :D

bajj bajj :D
hehe tänk dig då att bli trampad av Moses med utställda åttor i skor :crazy:

Jag har det nog i blodet. Morfar och hans pappa var s.k. hästviskare som var kända vida ikring dit folk gick med problemhästar. Ingen såg egentligen vad som hände men i händerna på dessa gubbar bara funkade allt. Synd bara att jag inte själv fick se det.
Själv har jag alltid studerat hästar och tagit till mig deras sätt i min hantering. På ridskolan där jag mer eller mindre är uppväxt var jag ensam om att sitta i hagen och studera hästarna redan som 7 åring. Där gick alla hästar tillsammans i en stor hage...ca 25 hästar...och det var hur intressant som helst att studera dom.
Att jag har lätt att kommunicera med hästar fick jag tidigt bevis på då jag som lektionsryttare alltid fått tilldelat mig hästar med för mycket nerv och oro då dom varit lugna med mig. Även hästar med trasiga munnar fick jag rida då jag har stadig och lätt hand. Hästar med tufft yttre har på nåt sätt alltid kommit i min väg och det har alltid funnits en "mjukis" innanför det hårda skalet.
Sen hjälper det ju till att alla i familjen varit i kontakt med hästar på ett eller annat sätt. Kavallerister, dressyr- och hopptränare, jord- och skogsbruk, trav- och galopptränare m.m.m.m....mina föräldrar träffades på ridskolan :cool:

Eftersom jag hållit på med häst i över 35 år så är NH ett rätt nytt begrepp men som teknik känns det inte så annorlunda från det jag gjort hela livet.

När min pålle började krångla och jag inte visste hur jag skulle hantera honom. det var väl år 2002 på våren någon gång som jag var iväg på min första kurs..

nu den 11 ska jag iväg igen och hoppas att det går bra..

jag är alldelens grön på detta område men jag tycker att det är ett bra sätt att hantera hästen på och de lyssnar ju!
Jag kan knappt något ännu, men det är ju därför jag åker iväg på kurser..

ja det avr väl hur "horsemanen" vaknade i mig,...

Den vaknade för kanske 1½ år sedan (eller är det närmare 2 år? kommer inte exakt ihåg) då jag kom till ett vägskäl i mitt hästande, antingen ändra riktning totalt och få saker att funka, eller så lägga ner...
Minns att jag skrev en tråd här och bad om tips och hjälp, och fick riktigt snabbt två erbjudanden jag inte kunde motså :D
Det var Irrelevante och Tassen som inroducerade mig för Horsemanshipen, och jag kan säga att jag aldrig har ångrat mig!

Börjarde bli intresserad av nya vägar när jag hade min foderponny som inte gicka tt rida (typ). Är väl 5 år sedan tror jag. Red en lektion på ridskolan i repgrimma (alla var tvungna) på en häst som i vanliga fall ångade på som ett lokomotiv och inte gick att stoppa. I repgrimma var han hur lyhörd som helst. Så insåg jag att vissa saker gör mer skada än nytta och började söka mig utöver det "traditionella" för att hitta något som passade mig bättre. Ren Nh vet jag inte om jag praktiserar. Men jag har läst mycket om många olika metoder och tagit till mig det jag tycker om och skapat mig en ny syn och sätt att hantera hästar.
Och foderpållan blev ridbar och glad :-)

det var faktiskt min häst som ledde mig in på denna väg..
En liten nyfikenhet vaknade när jag fick min häst, en arab, för fyra år sen, jag var då 14 år.. ägaren sade att hon var inriden av en tjej i hagen utan hjälpmedel som sadel, träns eller grimskaft.. hon var ochså alltid så försiktig och "duktig".
senare så jag en tjej som red sin häst på "ring" och det blev en dröm för mig.. att någon gång i livet kunna göra nåt sånt..

när jag läste peer verner Wogels bok om NH, så förstod jag att det var så här min häst var tränad.. sen har det bara rullat på..
jag kan nu rida hästen med rep runt halsen, utan sadel, och hon går fint i form.. även ute i skogen.. Jag har aldrig gåt någon kurs, utan läst en del och provat mig fram hur det går bra.. sedan jag började inse vad hästen hållt på med hela tiden, har vi lärt oss tillsammans, och har nu en kontakt långt utöver det vanliga..

det är helt otroligt vad man kan göra TILLSAMMANS med hästen!!

Hej!
Jag upptäckte det intressanta i det, när jag köpte min första islänning han var ny importerad.
Skulle ut o rida hade haft honom i en vecka han var jätte snäll tyckte jag, men sedan drog han med mig tre gånger på en tur så jag kan erkänna att jag blev lite rädd för honom.(jag var beredd att lämna tillbaka honom)
Men tjejen som ägde stallet visade mig lite övningar o det vände på en vecka han blev hur go som helst en helt annan häst.
Sedan började jag läsa böcker om ämnet är lite av amatör men jag ser att det fungerar o det är samtidigt lte roligt att se förändringen hos hästen.
På den vägen är det!! :)

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 748
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·
Hästvård Lång klinikrapport ang valacken & åringen Imorse gick jag upp klockan fyra, och strax innan sex började vi lasta. Och idag var det den...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 074
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar