När ultraljuda?

devilsdaughter

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja veta varför man ultraljudar ett dräktigt sto vid just 45 och 90 dygn, har googlat lite, men hittar inte riktigt det jag söker efter..

Sv: När ultraljuda?

Hej!
Jag skulle vilja veta varför man ultraljudar ett dräktigt sto vid just 45 och 90 dygn, har googlat lite, men hittar inte riktigt det jag söker efter..
.

Jag ultraljudar på 45 dygn för att se så att fostret är kvar, och om inte ha chans att seminera om, ultraljudade förra året på 90-dygn för att veta att fostret fanns kvar inför hösten, så att man kunde lägga om ridningen och foderstaten när det blev dags. Stoet fick ett fint hingstföl nu i april, och hon ska semineras om nu nästa vecka, den hingsten har 90-dygns avgift, så därför kan man också få behöva ultraljuda på 90-dygn

För många hingstar har 45 eller 90 dygns avgift och då måste man inkomma senast 5 dygn senare med rapport till dem stoet är dräktigt för faktureras rätt. Annars hamnar man på en levande fölavgift som är högre :)

Förutom vissa hingstars dygnsavgifter så har ju försäkringsbolagen sina gränser för föl o foster försäkring, oftast 40 eller 45 dygn. Då är också den känsligaste delen avklarad och fosterblåsan har fäst sig på livmoderväggen, därför kollar man gärna då för att se att det fortfarande är kvar.

90 dygn eller däromkring har jag fått uppfattningen är en bra tid att kolla om man vill kolla så sent som möjligt, blir fostret för stort kan man inte se det på UL längre.

Senast ändrad:

Tusen tack för svar! Jag ska kolla med mitt försäkringsbolag hur sent man kan teckna.. Vi betalar levande fölavgift så för hingsthållaren behövs det inte kollas vid något speciellt dygn..

Mitt sto ULades vid 40 dygn för att jag skulle kunna teckna försäkring. Sen givetvis för att veta att fölis satt kvar så jag visste om hon skulle behöva semineras om. Tror inte jag kommer göra en till UL.

Ok, pratade nyss med försäkringsbolaget och man kan försäkra så sent som 30 dagar innan beräknad fölning. Så det lutar mot att vi hoppar UL nu och väntar till runt 90 dygn. Någon som vet om det är för sent vid 100 dygn att UL:a?

Av ren nyfikenhet, varför vill du försäkra så sent som möjligt?

Jag har någon gång UL:at ett av ponnystona runt 100 dygn, funkade bra.

Dels för att jag endast betalar levande-föl-avgift och då inte har lagt ut några kostnader som försäkringen täcker innan fölet kommer. Meningen med försäkringen för mig är alltså om fölet skulle behöva veterinärvård när det föds.
Dels så hade jag tänkt mig att bara göra ett ultraljud till och gör det hellre vid 90 dygn än 45 eftersom jag då vet med större säkerhet att hon behåller fölet. Och eftersom man behöver göra ultraljud i samband med att man tecknar försäkringen så tänkte vi ta alltihop runt 90 dygn..
Om det nu inte finns någon annan anledning till att man borde teckna försäkring tidigare som jag inte vet om? Berätta i så fall gärna :))Pratade med försäkringsbolaget igår och enligt dem var enda anledningen om det skulle hända något nu under dräktigheten så får man pengar tillbaka om man lagt ut mkt på betäckning/inseminering, uppstallning på semistationer osv.. Men som sagt har vi inte lagt ut några sådana pengar..

Fast å andra sidan är väl en fölförsäkring bara en fölförsäkring och kostar lika mycket (lite) när man än tecknar den under dräktigheten?

Jag hade bara levandeföl-avgift o skippade alla UL efter konstaterad dräktighet.

Hos agria är försäkringen billigare om du tecknar den efter 90 dagar..
Men då vi bestämde oss för att bara göra ett UL till så vill vi gärna göra det så sent som möjligt för då vet vi ju med större säkerhet att hon är dräktig över hösten/vintern och man måste ju göra ett UL när man försäkrar, så därför gör vi allt samtidigt längre fram i dräktigheten..

Inte alla ultraljudas på de dygn du nämner. Mitt sto ultraljudades på dygn 31, bästa "dygnet" om hon inte var dräktigt och behövdes semineras igen enligt veterinären.

Sedan blev det ultraljud igen dygn 40 för att jag skulle få försäkra fostret.

Dygn 90 (strax innan) kommer jag att ultraljuda för att se att mitt sto fortfarande är dräktigt, jag vill ju inte betala 90-dygnsavgiften om stoet är tomt.

Det bolag jag har skiljer på foster och fölförsäkring. Däremot gäller fosterförsäkringen tom fölet är 30 dagar, alternativt får en fölförsäkring.

Det var också noga med att få med alla mina kostnader, allt från sperman, stationsavgift, bensinpengar mm mm när jag tecknade fosterförsäkringen.

wrangler: jodå, vi har gjort ett UL redan, men vi ska bara göra ett till.

kopparberg: ok, har inte så stor koll på skillnaden mellan fosterförsäkring och fölförsäkring.. Kan man teckna fölförsäkring först efter att fölet kommit ut och man ser att det är ok? Tror det är fosterförsäkring då som vi pratade med vårt försäkringsbolag om eftersom den gäller till fölet är 30 dagar.
Hingsten vi använde bor ganska nära så det är inte mkt bensinpengar att tala om, 1000 kostade betäckningen, och i den ingick att hon var inackorderad där under tiden. Så vi betalar för levande föl, alltså inga avgifter under dräktigheten. Hade vi betalat vid något särskilt dygn till hingstägaren så hade vi såklart tänkt annorlunda gällande UL. Men nu känns 3 UL onödigt när det isåfall inte är så lång tid mellan andra och tredje.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar