När tycker ni?

T

Tiggertjejen

När tycker ni att man ska rida in en häst? Jag har hört så olika senast i förra veckan var det en som sa till mig att om jag sitter på min häst före han har fyllt 4år kommer han att ha problem med ryggen resten av livet! Är inte det inviduellt? Tittar man inte på hur hästen växer? Eller är det en tumregel att man rider inte in någon ridhäst under 4år?

Vill inte ha kritik nu på när jag ska rida in min häst utan detta är en rent generell fråga!

Sv: När tycker ni?

Eftersom jag vet att du ska köra in din häst innan du sitter på honom så kommer han att vara väl förberedd att ridas in när han är tre år!
Jag tror snarare att hästar som INTE succesivt vänjs vid ökad belastning i unga år får mera problem än dom som inte gör någonting innan dom är fyra........

Jag har en treåring hemma som jag inte börjat med ännu. Han är just nu som en stor hundvalp han tycker allt är kul. Livet är fortfarande en lek för honom. Han har växt mycket det sista och är omedveten om hur stor han blivit och är därför ganska klumpig. Jag tycker med andra ord att han fortfarande är omogen både till kropp och själ. Det gör att jag tänker rida in honom först efter nästa sommar, alltså när han är fyra. Jag tycker att det är bättre att vänta tills han mognat lite mer.

Hej!!

Det där är ju en ganska individuell fråga! Vissa hästar "mognar" senare än andra och bör därför inte ridas på lika tidigt som andra! I normala fall anser jag att man kan sitta in en tvååring på hösten, vila under vintern för att sedan ridas in som treåring!!

Om man ser till hästar rent generellt och hur de växer så bör man egentligen inte sitta upp på dem förrän de är över fem år gamla (en del hästraser inte förrän de är över 7-8 år) eftersom de inte är helt färdigutvecklade i skelettet förrän dess. Men det är inte alla som vill vänta så länge :smirk: Jag tror inte heller att det alltid är bra att göra det, ju yngre hästen är när man lär den något desto bättre brukar det sedan sitta kvar. Så om man har en mycket lätt ryttare och hästen för tillfället har en bra kroppsbyggnad och är ganska mogen "i huvudet" tror jag inte att det är någon större fara att sitta upp någon gång på hästen, även om den bara är två-tre år gammal. Det handlar naturligtvis inte om att vara ute och rida på hästen utan helt enkelt vänja den vid att något kan finnas på ryggen på den. Själva uppsittningen bör man dock vara lite försiktig med eftersom det är den rörelse som är mest påfrestande för hästen. Hellre då att man "kastar upp" "ryttaren".

/Sara

Det beror på hur hästen växer. Jag tycker man ska se till varje individ och gå därifrån. Jag tycker omöjligt att man kan säga att man ska rida in en häst när den är tre eller fyra. Vissa hästar behöver kanske mer tid på sig eller så är dom redo redan som tvååringar att sittas på.

Oftast i mitt fall så har hästarna ridits in vid tre fyra års ålder inte tidigare men ibland senare. Då har dessa hästar gått i vagn innan sen dom var två. Det har fungerat hur bra som helst.

Din lilla Sweet Boy kommer inte få problem med ryggen om du sitter upp på honom när han är tre om hans kropp inte är allt för knacklig. Då får du vänta.

Man måste tänka på att bygga upp hästen för ändamålet. Gå ut med honom, gå i backar osv. Det kommer jag att göra med min unghäst. Du vet ju hur man gör med galopphästar. Dom rids in tidigt och byggs upp för det dom ska användas för. Samma med travhästar, dom körs in tidigt för att kunna byggas upp för påfrestningar som tävlingar/träningar är.

Jag får snart hem en fyraårig valack som endast är "sutten" på. Det innebär att han troligen inte har styrkan att bära en ryttare längre stunder. Så, jag börjar att jobba hästen vid handen och ser till att han söker sig framåt nedåt, trampar under sig samt böjer sig. Sen sitter jag upp och gör samma sak uppsuttet i ca 15-20 minuter. Sen ökar jag successivt kraven och tiden. Detta varvar jag med promenader ute i skogen vid handen först och sen uppsuttet...ibland tvärtom, rider en stund i skogen, sitter av och går hem. Jag hör till de som inte vill gå för fort fram men ändå ska jobbet bygga muskler och bidra till balans.
:cool:

Dels är det skillnad mellan olika raser. En del raser växer betydligt långsammare än andra. Sen är det också en stor individuell skillnad på hästar innom samma ras. Man börjar alltså med att göra en individuell bedömning hur mogen just "den här hästen" är.

Dessutom måste man ta med hur väl förberedd är den här hästen för att bära vikt av ryttaren. Det går med bra markarbete förbereda hästen för uppsuttet arbete.

Man skall heller inte harva långa stunder i början och där med riskera att hästen bli överansträngd. 5-15 minuter räcker gott i början.

Inte heller behöver man rida hästen varje dag. Ett par tre gånger i veckan räcker gott i början.

Nu vet jag inte vad det är för häst vi talar om i detta fallet. Dock tror jag att med rätt upplagd träning så kommer inte hästen att ta skada.

Som jag skrev innan så handlar detta inte om en viss häst utan om vilken häst som helst!

Mitt resonemang håller för alla hästar rent generellt...

Tänkte om det var något speciellt med just din häst... som gjorde att någon i förra veckan sa att den skulle få problem om du började före han fyllt fyra...

Just det begreppet som hon sa i förra veckan handlade om min häst, men hela vitsen med tråden handlade om rent generellt. Jag vet hur jag ska göra med min häst och jag vet att hans rygg inte kommer att lida (allting kan hända peppar peppar) men jag vill bara veta rent gennerellt om vad folk anser!

Min islandshäst red jag in när han var fyra, och hade inte börjat tidigare än så med någon islandshäst. Med en mindre välutvecklad häst hade jag väntat ytterligare ett år.

Stora hästar (typ halvblod) växer väl i allmänhet något tidigare, så där hade jag kunnat tänka mig att börja i treårsåldern.

Tycker mig se en trend att folk vill börja rida in allt tidigare, vilket kanske inte alltid är jättebra. Tror dock på att börja träning UTAN RIDNING hyfsat tidigt - ta med unghästen som handhäst, köra in etc.

P.R.E hästar i spanien blir inridna när de är mellan fem och sju år oftast för att hästen inte ska bli svankig när den blir omkring femton. men jag tror personligen att det är bäst att rida in en häst mellan tre och fem år. det kan ju inte vara så kul att vara tamhäst när man i sju år bara får knalla runt i en hage. jag tror att hästen tycker att det är roligare att bli stimulerad genom ridningen.

Min kille skall bli inriden som tidigst på hösten som tre årig men jag skall inte börja jobba honom fören hösten som fyar.

Men han kommer gå i stora kuperade hagar och i bland lösgalopperas om han inte rör sig så mycket i hagen.
Hade jag inte haft möjlighet till detta hade han fått följa med som hand häst, på promenader och köras in.

Ung hästar skall röra på sig men inte tränas tycker jag.

Kram

En häst blir inte svankig när den är 15 om man inte ställer av den och slutar rida. Min häst är 20 år och ser inte ut att vara äldre än 12 :D
Rids fortfarande för fullt och hon reds in när hon var 3 år.

beror helt på hur hästen är utvecklad. är den okej i kroppen o okej i huvudet så kör igång. men är den inte mogen antingen i huvudet eller i kroppen, eller båda, vänta.

jag rider in mina hästar tidigast vid 3 års ålder

det vanligaste är ju att man rider in hästar samma år som de fyller 3år, det tycker jag är helt OK! Men det är skillnad på att rida in en häst och träna eller rida en så pass ung häst konternuerligt... men jag anser inte att en häst börs börja tränas fören vid 4års ålder... det är förståss indivuduellt också, men nu menar jag en normal häst...

Majjijann skrev:
beror helt på hur hästen är utvecklad. är den okej i kroppen o okej i huvudet så kör igång. men är den inte mogen antingen i huvudet eller i kroppen, eller båda, vänta.

helt min åsikt :bow: ! sitter ibland på min 2,5 åring, tänker skritta korta sträckor i skogen någon gång ibland under sommaren. huvudsaken är att man är lyhörd när hästen går igenom sina växtfaser, både mentalt och fysiologiskt. sedan som tidgare inlägg påpekat; det är skillnad på TRÄNING och inridning/inskolning.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka