När tycker ni att man skall börja med inridning av quarter?

P

prinsus

Ja, naturligtvis kan man börja hur tidigt som helst med en massa träning, miljö-, last-, NH- träning mm. Men vad har ni här på forumet för inställning till när det är dags att sitta upp på unghästens rygg? Själv tror jag att det är skillnad på olika raser när det är lagom. Barockfilosofin är ju att man inte ska sitta på en häst som är under fyra år medan andra menar att hästen inte utvecklar muskler, hjärta och lungor ordentligt om man inte börjar redan i tvåårsåldern. Att quartrar rids in så tidigt har jag alltid trott beror på att det är tradition i USA eftersom det är så mycket pengar inblandat i quarterhästindustrin.
Fram med åsikterna nu!
/Prinsus

Jag satt på min häst när han hade fyllt 2. Satt på honom ca 10 ggr och endast 5 min åt gången. Sen blev han inriden när han hade fyllt 3 år.

Tror definitivt inte att man skall rida in quarterhästar tidigare än andra. Dock är det skillnad på att rida sin häst och att bara sitta på, bli sadelvan, styrbar osv. Denna hets att bli färdig tidigt med quarterhästar tror jag kommer från USA och alla tävlingar där finns för väldigt unga hästar. Det här med stångbettsreglerna har nog också en del med detta att göra.
Nä, skynda långsammt även med era quarters, det finns mycket kul att göra med unghästarna ändå.
Skall vi sedan börja diskutera om quartern växer snabbare än andra raser så vill jag bara säga att skelettet växer inte fortare hos dem än hos andra raser. De kanske ser färdigare ut än andra men dock behöver skelettet lika mycket tid på sig. ( Detta kan ju skilja sig från individ till individ. Men dock inte som många vill tro att alla inom samma ras växer lika fort )

Tror definitivt inte att man skall rida in quarterhästar tidigare än andra. Dock är det skillnad på att rida sin häst och att bara sitta på, bli sadelvan, styrbar osv. Denna hets att bli färdig tidigt med quarterhästar tror jag kommer från USA och alla tävlingar där finns för väldigt unga hästar. Det här med stångbettsreglerna har nog också en del med detta att göra.
Nä, skynda långsammt även med era quarters, det finns mycket kul att göra med unghästarna ändå.
Skall vi sedan börja diskutera om quartern växer snabbare än andra raser så vill jag bara säga att skelettet växer inte fortare hos dem än hos andra raser. De kanske ser färdigare ut än andra men dock behöver skelettet lika mycket tid på sig. ( Detta kan ju skilja sig från individ till individ. Men dock inte som många vill tro att alla inom samma ras växer lika fort )

Det här är ett av mina favoritämnen eftersom jag tror på att börja träna hästar i tid. Titta på travet, titta på galoppen där hästarna utsätts för enorma påfrestningar. Enda chansen att dessa hästar ska hålla är att börja i tid, men göra det mycket genomtänkt och välplanerat. Öka träningen succesivt, varierad träning på olika underlag. Självklart är alla hästar individer och är olika mogna i skallen och även fysiskt. Har jag en väldigt stor häst, brukar jag ta det lugnare. Handlar det om en ganska liten modell börjar jag tidigt. Vi rider på min 3:åring ( 3 år vid årskiftet) och hon går cirka 4 dagar i veckan + att jag en dag i veckan brukar gå ut och gå i villaområdet här runt knuten mest för att utsätta oss för diverse läskiga saker ssåsom blinkande trädgårdstomtar, hysteriska hundar och lastbilar = social träning.
Har en 5:åring också som jag tagit det betydligt lugnare med. Han är jättestor och valpig i kroppen. Han hade aldrig kunnat utföra det 3:åringen gör idag.
3:åringen klarar både skritt, trav och galopp, skänkelvikning och går i form. Vi kör inga långa stenhårda ridpass, undviker att jobba för mycket på volt utan mer på rakspår.
C

Visst finns det massa kul och viktiga saker att göra innan man hoppar upp på ryggen på hästen. Jag tror snarare att det är en fördel att rida in sent eftersom man troligen slarvar lite med andra viktiga träningsmoment tex lastträning om man fixerar sig vid ridningen. Anledningen till att jag tar upp detta ämne är att jag har en quarter som är född i maj -02 och jag hade inte haft en tanke på att sitta på honom innan hans tre eller kanske fyraårsdag om inte jag hade börjat fråga runt bland kloka och rutinerade vänner och grannar och då fick jag höra detta att det rentav inte är bra att börja rida för sent just för att det är bra att börja träna hästens "bära ryttare-muskler" innan de är helt färdigväxta. Ett annat argument var att: om man börjar tidigt så har man gott om tid att skynda långsamt dvs rida korta-korta stunder varje dag i ett par veckor och sedan låta hästen vila från vikt på ryggen ett par veckor, på så sätt blir det en skonsam start. Hästar som rids in som treåringar får kanske ofta en rivstart à la "nu är du färdig att ridas, giddyup!" :bump:

Så nu fick jag lite eld i rumpan faktiskt! Vi har börjat miljöträna mycket mer, med långpromenader, tränar honom på att ha pad och täckesgjord på sig mm. Om ett tag får han väl gå på promenader med sadel på sig för att vänja sig vid vikt (ja, jag vet att jag skall vara försiktig när jag vänjer honom vid sadeln bla, bla, bla). Så fram i maj någongång kanske det är dags att börja sitta upp så smått. Å vad spännande det ska bli :love:

hej! har du en hingst eller en valack? lite kul att veta...jag har en quarterhingst på två år nu som jag ska börja rida lite smått på till sommaren

Liknande trådar

C
Western Det är väl fler än mig inom western gebitet som efter årsskiftet ska börja rida in sin unghäst. Efter nyår ska jag börja sitta in Jack...
2
Svar
37
· Visningar
2 498
Senast: arizona
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Gifted
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama