När tidigaste betäcka?

Iaraphel

Trådstartare
det finns ju de som betäcks redan som tvååringar, vilket inte kan vara speciellt bra då de absolut inte är färdigvä'xta, eller :confused:

Men när kan man tidigast betäcka ett hbl-sto?, visst det är säkert individuellt, men oftast?
De som betäcks som treåringar, utvecklas och håller de som de ska?
Och om man betäcker en häst som treåing så får den gå 4-årskvaliten när den är fem va?

att betäcka som fyraåring, kan dte vara förtidigt det med?

nå, berätta vad NI tycker och har för erfarenheter

/J

Sv: När tidigaste betäcka?

Precis som du skriver är det väldigt individuellt men "normalt" kan man betäcka dem som treåringar.

Att betäcka en fyraåring KAN vara för tidigt, det beror på stoet precis som du skriver själv. Jag har ett sto som betäcktes som tvååring i Holland och fick ett hingstföl som treåring, allt gick enligt uppgift bra. Där anser man att tar sig stoet så är hon mogen för ett föl, ligger något i det men inget jag tycker man ska ta efter.

Ok,
Jag har nu en tvååring (2,5, född maj) som när jag köpte henne som ettåring var väldigt sent utvecklad (pga inget foder), hon har under detta året utevcklats väldigt fort (nej det är inte heller bra men hon var väldigt svag så foder och spruter satte igång henne att växa), och är nu som vilken stark tvååring som helst.
Hade egentligen inte tänklt betäcka förren hon var 5-6år men det har visat sig att hon har väldigt extrema brunstar, och blir väldigt bråkig (men är ändå alltid glad och positiv), om det fortsätter såhär så är jag sugen på att betäcka henne så tidigt som möjligt (utan att hon kan ta skada förståss) för jag har hört att de "mognar" lite mer då ;)

Nu ska jag ju snacka med veterinär och andra som är kunniga på den fronten men som också sett och kan se denna hästen hur just hon är.

Men ville ändå gärna höra vad ni här har för erfarenheter :smirk:

Det att de int eblir med föl om de inte kan har jag också hört och det ligger nog som sagt något i det!
MEN, jag vet ett sto som var ett halvår och blev betäckt av en tvååring (självklart var det inga människor som valde detta), utan att någon människa visste detta så blev hon dräktig och fölade sedan ett dödfött föl :crazy:

Jag skulle nog tro att du lugnt kan betäcka henne till våren, då hon ju är 3 år, förutsatt att hon Då är välutvecklad och i gott hull. De allra flesta betäcker sina 3-åringar utan att blinka ens...

Jag själv har bara haft ett treårssto (shetland) som varit aktuellt för betäckning. Hon fölade alltså som 4-åring och den sommaren hade hon sina största utställningsframgångar! :) (hon dog tyvärr som 6-åring :cry:, så hon fick inte så många fler chanser) Alltså, hennes skick och utveckling hindrades INTE av fölningen.

Sen vill jag nog ifrågasätta att stoet är moget för att få föl om hon blir dräktig vid ung ålder... Jag har faktiskt haft ett ettårssto som blev tjuvbetäckt och dräktigt efter att hingsten varit på besök i hagen :crazy:. Och INGEN kan påstå att hon var särskilt mogen för att föda det föl hon sen fick som 2-åring... (Jag bad veterinären om prostaglandinsprutor till alla ungstona efter incidenten, men han ansåg sig bombis på att ettårsstona var riskfritt att låta bli att spruta. *suck* Och jag såg ju inte att hon var dräktig förrän ca 1½ månad innan fölningen :( ) Stoet ifråga kom naturligtvis lite efter i utvecklingen, i och med att hon inte ens fått extra tillskott under dräktigheten, eftersom jag inte visste att hon var dräktig. Men hon har kommit igen sen och som 3-åring var hon ikapp i utvecklingen. Men jag skulle inte ha drömt om att betäcka henne då ändå iofs... (och sen är hon utlånad till ponnytrav, så hon får gå tom i några år till! :) )

Oftast betacker man dem som 2-aring just for att de borjar bli lite stora, kanske forsoker man behalla ett sto under ponny-gransen?!
Det ar dock ingenting att rekommendera och jag skulle inte gora det. Dock har jag betackt mycket brakig 3-aring, och hon lugnade ner sej och blev en helt annan hast efterat.
Ror det sej om hormon-problem tycker jag att du ska betacka.

Som de andra skrivit, jag skulle också betäcka henne om du själv anser att hon "klarar" det, man kan ju också rådfråga sin veterinär.
Hoppas det går bra :)

jag skulle betäcka som treåring. Min erfarenhet är att de flesta(givetvis finns det undantag) mognar när de får föl, speciellt om de har lite humörs problem innan... :eek:
I ponnyaveln vet jag att et förekommer att man betäcker som tvååring för att de ska stanna av i växten, i de flesta fall så går det säkert bra men jag tycker nog inte att det är att rekommendera...
Jag vet ett sto som importerades från tyskland som tvååring och hon var då dräktig. Hon fick sedan virusabort och födde ett dött föl ca 3 veckor förtidigt. Hon fick kors problem efteråt plus att hon fick någon form av posttraumatisk stress, :( var helt apatisk och jätte konstig i flera månader efteråt. Änndå valde de att betäcka henne igen samma år, hur det gick med det vet jag inte, men man kan ju tycka att det var lite väl mycket för det stackars stoet....

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur