när täcker ni era hästar efter bete?

Sv: när täcker ni era hästar efter bete?

Min fick också på sig täcke idag för vi har samma skitväder här. Häststackarn var så kall om ryggen så han knäade när jag tog i honom :crazy:.

*KL*

Täcken på här idag med, det regnar på tvären, 13 grader och nordlig vind. Dock, mina skulle nog reda sig utmärkt om de inte stod i små minihagar. De har iofs lösdrifter att gå in i, men för att slippa stå därinne och häck så L fick ofodrat regntäcke med hals. E skulle fått regntäcke men hmm, det passade inte längre, han har bantat för mycket för det =)

Hej alla!!

Tack för svar!! :)

När jag åkte ut igår så stod hon och skakade så det fleecefodrade åkte på. Denna sommaren har hon klarat av regnet men vi har oxå blåst nu så det fick vara på.
Nu ser hon mkt nöjd och belåten ut :)

11 grader och spöregn var det här. Plockade in alla tre araberna varav ett föl för dom stod och darrade klockan 10 i morse. Mkt nöjda kom dom in och fick fleecetäcken på sej. Spöregnar fortfarande men jag ska nog släppa ut dom om en stund i hagen med vindskydd, kanske täcke?? Dom var mkt tacksamma för att komma in.

Samma här!! Herrn blir snabbt öm i ryggen av kombinationen regn och blåst, blir inte bättre av att temperaturen ligger på 13 grader. Så idag åkte fleccefodrat täcke på! Folk får säga vad de vill, ska vi kunna göra något tillsammans idag är det en fördel att han inte fryser så han skakar när jag kommer!

*kl*
Skulle vilja haft täcke på min pålle igår, men har inget täcke som skulle klarat av allt det regn som kom (120mm) och hellre då naken än gå med ett täcke som är genom blött. + att han delar för stunden hage med en unghingst som slaktar täcken :p . Dom har en skog i hagen som jag hoppas dom sökte skydd i iaf.

Mina pållar går inte på gräs, men fodras flera ggr om dagen med hö. De har alltså inte fri tillgång till mat. Antar att det också gör skillnad när man försöker avväga om pållarna fryser? Nu när jag kom ut för att fodra för en stund sedan frös shettisen så hon skakade:crazy:. Det har jag ALDRIG sett henne göra förut! Det var ju smällkallt i vintras, men aldrig att hon frös det minsta då... Det var bara till att hämta regntäcket! Det kan väl kanske vara kontrasten mellan 25-30 grader och sol i flera dagar och idag 12 grader och ösregn som gör det också?

Nej det har inget med det att göra utan det är ett välkänt faktum att kalla vindar och nederbörd påverkar hästen hundra gånger mer än kalla torra temperaturer. När vätan går igenom pälsen förlorar hästen försvaret att hålla värmen. Köldgrader och torr luft: pälsen helt opåverkad och isolerar fantastiskt : )

KL
vi har haft ett fint tunt ihållande regn hela dagen här, men 17 grader ute. Väldigt behagligt, samtliga hästar gick ute i hagarna och betade i godan ro, väldigt nöjda med både temperaturen och frånvaron av insekter.

Senast ändrad:

Gå på din magkänsla!! Är det längre regn och kallt åker jag ut och lägger på täcke även om hästen går på bete. Hon blir öm i ryggen står å spänner sig och då är koliken som ett brev på posten.

*kl*
Jag håller med, täcka om de behöver det. Mitt gamla arabsto fick också komma in och torka, sen ut med regntäcke, fleecefodrat. Men jag har dock möjlighet att ta av direkt, eftersom de går på gården där jag bor. Unghästen blir inte fullt lika frusen, men hon stod och spände sig så hon fick täcke hon med. Tack och lov att hon inte är en täckesmarodör :D

Min häst är av den frusna sorten, så natten till igår, igår och natten till idag gick hon med 100 g fodrat regntäcke. Det var då ca 13 grader och regn. Jag känner ju henne väl så jag vet att en förkylning kommer som ett brev på posten om jag inte täckar.

Lägger man på täcke så här mitt på sommaren måste man ju kunna ta av det också, så jag är inte orolig för att hästen ska bli för varm. Det tar mig tio minuter med bil till stallet om täcket behöver komma av.

Vad är det för skillnad på hästens sätt att frysa gentemot männsikans? Detta påstås av många men ingen har hitills kunnat förklara skillnaden.

Största skillnaden är att om en häst är på väg att bli kall kan den hålla värmen genom rörelse (skaka, gå, springa) eller äta. Människor som börjar bli kalla kan förvisso börja röra på sig för att hålla värmen men då räcker det inte med att skaka, en människa som skakar fryser redan och blir egentligen inte varmare av själva skakandet. Om en människa äter blir den inte varmare av det, den slappnar kanske av och därmed fryser mindre men den blir inte varmare. En häst som äter producerar värme av själva ätandet och därmed behåller den kroppen varm.

Om en häst med underhudsfett/fett skakar förbränner den fettet vilket i sin tur håller hästen varm. Därav fryser inte hästar som människor.

Dessutom har hästar en komfortzon på ca 20 grader. Det innebär att är hästens nedre kritiska temperatur (där hästen måste göra något tex äta eller röra sig för att hålla sig varm) tex 5+ (med kort sommarpäls) så är den lika bekväm med 25+ som 15+ och 5+. För människor är komfortzonen oftast mellan 18+ till 28+. När vi har kläder på oss. Så när människor (de flesta) börjar bli kalla vid under 20+ börjar hästarna bli kalla vid MINST 15 grader kallare. = vi fryser inte på samma sätt.

Sen kan hästar anpassa sin päls efter klimatet det kan inte vi. Är hästen van vid vinterklimat sätter den en päls som står emot vädret. Människor ändrar inte sin hud efter klimatet.

Dock anser jag (och de flesta tror jag) att om hästen behöver skaka är den för kall och behöver då fri tillgång på mat/vindskydd och tak över huvudet/täcke beroende på vad man anser bäst själv.

Många tror dessutom att detta att hästen känns/blir stel beror på att den fryser vilket inte stämmer. Om hästen börjar bli sval/kall så först spänner den musklerna för att skydda sig mot vädret. Det kan den göra i flera timmar innan den börjar skaka. Om man då ska göra något med hästen tex borsta, rida och dylikt märker man att "det kryper" i hela hästen. Det beror på att den yttersta blodcirkulationen och blodgenomströmningen inte är lika effektiv som när hästen är lagom. Då tror de flesta att hästen frusit och sätter på täcke, då kommer den ytliga blodgenomströmningen igång igen och de flesta tror att eftersom "problemet" försvann med täcke måste hästen ha frusit utan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ridskoleryttare
  • Vilka mineralfoder finns det?
Tillbaka