När täcka på och med vad?

loobah

Trådstartare
Nu vet jag inte om jag har lagt den här tråden fel, men jag kör ändå. Jo, snart börjar det nog bli dags för mitt fullblod att sova i pyamas igen. Har ett Bucastäcke med 50 g fyllning som han ska få ha över vintern. Han ska troligtvis inte klippas.

Men eftersom att han ska ha det täcket när det blir kallt ute, tänkte jag köpa ett tunnare att ha först. Men då till frågan, om jag köper ett vanligt typ "bomullstäcke" kommer det då att platta till hans päls så att den inte kan resa sig. Vilket då resulterar i att han fryser? eller ska han få stå naken längre? hur gör ni?

Försöker hålla täckena på en normal nivå och ha honom otäckad så länge det går. Men han har tunn päls och blir lätt kall. Speciellt om det regnar. Fast det gör det ju inte inne såklart.. :angel:

Sv: När täcka på och med vad?

Svårt att säga vad du ska ha för täcke...men du lär ju iaf märka om ahn fryser, så du kan sätta på tjockare. Tror dock att ett flecce täcke är bättre än bomull då det transportterar bort fukten från hästen på ett effektivare sätt samt är lite varmare...tror inte att det kan platta till pälsen dock...
hade min fullblodskorsning upstalald underca 2 veckor (för ca 2 veckorsedan) hon fick då ett fleccetäcke på om natten, men hon är ju lite frussen av sig.
Nu går hon ute igen och har ylle och regntäcke på.

Ber om ursäkt för mkt slarvig svenska, skyller på den sena timmen ;)

Haha inga problem..
Fast jag gillar ju inte Fleecetäcken, för jag tycker att det blir statiskt under dem och att de liksom åker bak och sätter sig så dåligt.. hmm får väl gå till hästaffären och fnula lite då...:grin:

Behöver du verkligen ett tunnare först? Inte menat som kritik, utan bara en stilla fundering. 50 gram låter inte särskilt mycket, det hade jag glatt kunnat slänga på utan att "vänja in" med tunnare täcke först. Själv står min häst utan täcke tills det blir så kallt att han fryser och då börjar jag täcka med ett 100 g stalltäcke på sig och ökar om/när det behövs.

Ett ulltäcke kan kanske vara ett alternativ till fleece?

Senast ändrad:

Haha, nä det är ju det jag undrar.. om jag borde göra det eller om jag ska gå på honom direkt. :) men då kanske jag inte behöver det alltså.. utan kanske bör satsa på ett varmare innetäcke?:bump:

Jag känner ju inte din häst alls, men jag hade börjat med 50 g och köpt ett tjockare sen ifall han visar sig behöva det. Själv har jag bara ett 100 g och blir det snorkallt så får pållen ha vintertäcket på sig både inne och ute.

Startar själv täckningen på min häst med ett 100g täcke. Däremot kan jag använda ett helt ofodrat regntäcke ute de dagar det regnar och blåser, innan jag börjar använda 100gtäcket. Tycker hästen sätter mindre tjock päls tidigt då. Inne har de ofta ett tunnare täcke än de har ute då det blir varmt i stallet.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
5 023
Senast: Mia_R
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 986
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka