När sterilisera?

fialotta40

Trådstartare
Olika veterinärer säger olika saker, så nu blir jag förvirrad. Jag har två honkatter som är födda i augusti 2004. Jag vill absolut inte ha kattungar så de ska givetvis steriliseras, frågan är när? En veterinär sa att det borde göras i februari, en annan säger framåt maj, juni, en djurskötare hos veterinär nr 1 sa på telefon att mars, april vore lämpligt medans min svärmor säger att jag ska vänta tills de är ett år, men då hinner de väl för sjutton bli dräktiga???

Hjälp, vad säger ni?

/Anna

Sv: När sterilisera?

Månad spelar ingen roll, förutom att man ska undvika sånna ingrepp under rötmånaden.
Men katten bör vara 6 mån innan, efter 6 mån är dte fritt fram. Vissa säger att hon bör ha löpt, men andra säger att det inte alls är nödvändigt. Så beställ tid du, dom är ju 6 mån.

De flesta veterinärer kastrerar numera från 6 månaders ålder på katter, både honor och hanar.
Tycker det kan göras snarast möjligt, så slipper du oroa dig för kattungar!
(De flesta vet. kastrerar numera, inte steriliserar....)

Går de ute blir de garanterat på smällen om du väntar, ja. Så även jag tycker att du kan beställa tid redan nu.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 135
Senast: Sol
·
Avel Skriv in ditt sto på beräknad datum med namn, stam och vilken hingst hon är dräktig med. Februari Mars April Maj... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 857
Senast: Angel
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
4 071
Senast: turbofling
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 330
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur