När startade Stallet/Bukefalos över huvud taget?

Det nya forumet måste ha fötts 00:00 01/07/2001 eftersom alla "gamla" medlemmar flyttades över då och det därför står att de blev medlemmar det datumet.

Men Buke har bytt forum flera gånger och om man dessutom ska räkna med stallet.com-tiden så är buke betydligt äldre.

kollar du länst ner på sidan står det:
Copyright © 1996-2004, Gunnar Eriksson, Shero.net

Så alltså borde den här sidan vara 6 år...

Ja -96 vet jag att den fanns, men hur länge hade den funnits då?
Och vilken dag fyller den år?

Vi måste ju fira födelsedagen, Buke-helgdag, eller hur?

Efter lite detektivarbete har jag kommit fram till följande viktiga datum i Bukefalos historia:

14 Maj 1996 - Gunnars webbsidor läggs ut på user.wineasy.se/gunnar (Stämmer adressen? Vad fanns innan?)
10 Augusti 1996 - Annonssidan startas
12 Augisti 1996 - Första annonsen läggs ut
12 November 1996 - Hästlänksidan startas
26 Januari 1997 - Gästboken startas
15 Mars 1997 - Gästboken byter namn till "Öppet forum"
13 April - Snacksidan startar
10 juli 1997 - Hästdelen av sidan byter namn till www.stallet.com
8 Januari 1998 - Ett trådat forumsystem införs
Juni 2001 - Efter lite strul flyttar sidan till www.shero.net, men den flyttar snart vidare till www.bukefalos.com
26 mars 2004 - Annonssidorna läggs ned. Istället inleds sammarbete med AnnonsDirekt

Källa

Nu är bara frågan, vilken av dessa dagar ska vi räkna som födelsedag?

Åh, tack du är en perla!

Födelsedagen måste ju vara 14 maj 1996, och då så var det bara en bäbis.
Bäbisen lärde sig sedan gå och prata.

Häftigt! Du är en bra detektiv! Konstigt att inte Gunnar har svarat? Han borde ju kunna svara på sånt här?

Undra hur många av oss som var med redan då? Och fortfarande är beroende?

:bow:

En rolig sak är att e hel del av de inlägg som skrevs på "öppet forum" 1997-1998 finns sparade här (längst ner på sidan).

Hästdiskussionerna som startade 1998 finns tyvär inte sparade i lika stor omfattning. Enstaka trådar kan gå att hitta, men det går att se en hel del rubriker och användarnamn.

Faktum är att jag med flit lät bli att svara :devil:
Ville se om någon hittade på detta på nätet. Var själv inne och kollade detta när den här tråden kom upp :p

Dessutom kan man tolka vilket som är födelsedagen lite olika.
Men jag gör nog samma tolkning som ni gjort. Innan den 14 maj 1996 har jag inte haft några webbsidor på nätet.
Lite kul att folk varit säkra på att de varit inne på sidorna i början av 1996, tror de tagit miste på ett år i så fall :D

Lite synd att jag inte har lika bra dokumentation om vad som hänt de senaste åren, som i början.

En sak som jag inte håller med om är att annonssidorna skall ha lagts ned. De har inte lagts ned, de sköts tills vidare av AnnonsDirekt, så länge de sköter dem kommer de att vara tillgängliga härifrån Bukefalos.
Med största sannolikhet kommer dessutom era och mina åsikter om förbättringar av annonssidorna beaktas av AnnonsDirekt.
Att lägga över själva driften av annonssidorna var i detta läget det absolut bästa.

Som ni kanske sett har det hänt en del med sidorna under åren. Som jag sagt tidigare om jag varje gång någon bett mig ändra rillbaka till det gamla hade gjort detta, tror jag inte många hade varit nöjda med sidorna. :bow:

Åh, va roligt!
Den där sidan hade jag glömt bort att den fanns (Web Archive alltså).

Hittade iaf inlägg som jag hade skrivit från 2000!

Ja, varför göra en massa jobb och svara på trådar själv när man kan låta någon annan göra det åt en? :D

Det kanske var lite väl drastiskt av mig att skriva att annonssidorna på Bukefalos lagts ned. Men för mig känns det faktiskt så eftersom man så tydligt kommer till en helt annan sajt när man går till annonserna.

Men jag förstår att du Gunnar behöver avlastning, och jag tror säkert att även denna förändring kommer föra med sig mycket positivt så småningom. :)

14 maj kan väl ändå räknas till "i början av 1996"?
Jag vet att jag gjorde en sökning på olika hästrelaterade ord direkt när jag fick internet på jobbet och dåvarande "Shero" (skrev t.o.m. upp adressen i min almanacka) kom upp direkt.

Sv: När startade Stallet/Bukefalos över huvud taget?

Vilken kul tråd, gammal som gatan men jag måste ha missat den.

Tillhör skaran som varit helt säker på att jag var här redan tidigt på våren 96 men jag måste väl tagit fel på ett år då, men om det nu inte är Gunnar som är ett år fel ;) (knappast troligt iofs).

Vet att jag tog mitt nick Tulip efter påsktulpanerna som stod på bordet bredvid datorn, inte trodde jag att jag skulle dras med det så här länge :)

Sv: När startade Stallet/Bukefalos över huvud taget?

Herrejisses, kan inte någon SLÄNGA alla dessa gamla inlägg en gång för alla tack! :o De har en tendens att dyka upp med jämna mellanrum.
Jag har haft samma nick på shero/stallet/buke sen jag var 16 år (är numera 25 år) och känner inte igen mig i allt jag skrivit direkt *hehe*.
Dock är det ofta samma häst jag skriver inlägg om fortfarande!

Stackars Gunnar hade det jobbigt då i början när han själv var med på forumen allt som oftast och diskuterade och fick höra alla våra "goda" idéer om hur han borde utveckla sidan... Tack för att du stått ut!
Numer skriver jag inte så mycket på buke, men jag läser flera gånger i veckan, har ju hittat en del vänner här!

Sv: Re: När startade Stallet/Bukefalos över huvud taget?

gern skrev:
[12 November 1996 - Hästlänksidan startas

Nu är bara frågan, vilken av dessa dagar ska vi räkna som födelsedag?

Jag tycker den 12 november, för det är min födelsedag :D

Sv: Re: När startade Stallet/Bukefalos över huvud taget?

pmm skrev:
kollar du länst ner på sidan står det:
Copyright © 1996-2004, Gunnar Eriksson, Shero.net

Så alltså borde den här sidan vara 6 år...

Copyright © 1996-2006, Gunnar Eriksson, så står det när jag läser :confused: = 10 år :D

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 556
Senast: Tilly_85
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka