När ställer ni unghästarna?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Postar på islandshäst för jag tror min fråga är väldigt aktuell inom i-hästvärlden men vet ej inom "övriga".

Ni som har unghästar (kanske 3-5-år) som grundridits - hur länge tränar ni dem och till vilken nivå innan ni låter dem gå på vila?

Hur länge låter ni dem vila?

Vad gör ni med dem under vilan? eller gör ni inget alls?

Håller på att rida in med 4åring och tänkte bolla lite tankar gällande dettaO_o

Sv: När ställer ni unghästarna?

Jag har ingen unghäst i träning nu men Laukur är 6 år så jag har hyffsat färsk i minne hur jag gjorde med honom så jag kan berätta det iallafall :)

Började sitta in honom i början av november då han var 3,5 år. Hade gjort lite markarbete mm under sommaren från han fyllde 3 år, men inte så mycket. Hade som mål från det att jag suttit på honom första gången att jag skulle kunna rida ut en kort tur ensam med honom innan nyår. Start, stopp och svänga lärdes in och vi skritta, trava och galoppera och red ut med sambon och min andra häst några ggr och innan nyår red jag en ensam tur på honom så målet var uppnått! Från årsskiftet fick han 2 månaders helvila då jag inte gjorde någonting med honom mer än den dagliga skötseln :) Fortsatte sen med träningen från början av mars, red första kursen med honom i början av maj.

Så la jag upp det och det funkade jättebra för både mig och Laukur och har idag en mycket positiv och arbetsglad kille :)

När dom framåtdrivande, förhållande, vändande och kanske börjat nosa på sidförande tycker jag att det är en bra tid att låta dom stå, minst 1 mån iaf, gärna mer!

Från att jag börjar hantera hästarna, så har jag en period på ca 10-12 veckor med ridning/hantering och utbildning. Sen får dom vila.
När man sen sätter igång dom igen känner man ganska lätt när det är dags för en ny vila, dom är duktiga på att visa när det är fullt i huvudet ;)

Jag börjar när hästen är 3 1/2 år. Den tränas 8-10 veckor och på den tiden lär den sig förstå fram, broms, svänga, påbörja sidförande, rida ut kortare turer ensam. Sedan får hästen vila 2-3månader och under den här tiden hanteras den inte alls förutom vid verkning/skoning & kollas såklart regelbundet.
När hästen sätts igång igen tränas den i sidförande och töltsättning. Vila beror på individ, man får känna av hästen när den behöver vila. :)
På unghästar rider jag ute mycket och fokus hela tiden på att hästen ska bjuda framåt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar