När spekulanter provrider era hästar

N

Nina85

Jag har ingen aning om denna ligger rätt eller om det finns en liknande tråd. Hänvisa mig gärna eller så får mod flytta tråden.

Nåväl, jag har en undran.

Jag har inte ridit på vad är det nu 6år och innan dess så har jag haft egna hästar sedan barnsben.

Nu är jag sugen på att skaffa mig en häst igen. En läromästare har kommit på tapeten. Fast nu till problemet. Jag känner mig ringrostig efter uppehållet och jag är livrädd för att åka och provrida hästar. Tänk om jag faller för någon och ägaren tänker - herregud hur rider människan?

Hur tänker ni när ni säljer era hästar och har ute människor på provridning?

Alltså detta stoppar hela min känsla av att hitta häst för jag tänker att de ska döma mig direkt.

Jag vet att jag inte rider dåligt, men självförtroendet åker ju i botten när man varit ifrån det ett tag. Tips?
 
Sv: När spekulanter provrider era hästar

Berätta det för den du ska provrida hos!:) Då vet dem ju hur det ligger till:)
Du har ju ändå hållit på med hästar hela livet, dock gjort ett 6 års uppehåll! Men jag antar att kunskapen finns där:)
 
Sv: När spekulanter provrider era hästar

Säg som det är, det är det bästa. Om säljaren då inte tycker att hästen är tillräckligt säker för dig då du är ovan så är det ju ändå ingen häst för dig :)
 
Sv: När spekulanter provrider era hästar

Jag tittar främst på hur spekulanten hanterar hästen från marken, hur kemin stämmer mellan häst och ryttare och hur spekulanten är i sin ridning - alltså om denne är mjuk, hård i handen, vänlig, burdus, mjäkig, krävande, nervös, lugn, stabil, fladdrig etc etc. Alltså inte speciellt mycket på sitsen, hälarna, flaxande armbågar etc - hoppas du förstår skillnanden! :)
Om personen dessutom skulle förklara för mig att den haft ett långt uppehåll så skulle jag vara än mer "förlåtande". I min värld så är det viktigaste att kemin stämmer och att jag kan läsa på hästen att den trivs med personen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 002
Senast: Mickizz
·
Träning Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade...
2
Svar
38
· Visningar
4 342
Senast: walkyria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp