När släpper ni ut i vanlig hage igen?

ankic

Trådstartare
Efter skada ? Våran har fått gå själv i egen hage nu fr. midsommar pga gaffelbandsskada, han blev friskförklarad i November.
Har nu börjat fundera på att släppa honom i våran stora skogshage där han alltid har gått ( undantag från när han varit skadad) Nu går 2 st 5-åringar+ en gammelponny där. Han har lyckas rymma dit några gånger i vinter genom att trycka ur bräder, eller fått hjälp av de på andra sidan att trycka eller knäcka . Jag vet att han skulle bli lycklig att få gå in dit på heltid. Så hur länge hade ni väntat?

Sv: När släpper ni ut i vanlig hage igen?

Jag hade släppt ut NU, med tanke på att det ändå är tre månader sedan den blev friskförklarad, och att dessutom skaderisken är ganska stor om han bryter sig in där själv. För som jag förstod det går han ändå i hage nu? Om det är en liten sjukhage han står i nu så hade jag försökt släppa honom i en mellanstor hage med en kompis några dagar/någon vecka först, men om han redan går i en vanlig hage och dessutom känner kompisarna i den andra, släpp dit honom nu. Man vill ju så gärna skydda dem när de varit skadade, men någon gång måste de ju börja leva sitt normala hästliv igen.

Lycka till :)!

Han har fått gå i vanlig hage hela skadeperioden pga att veterinären vet att han bara blir knäpp i boxhage och håller sig lungnare i vanlig hage.
Du har rätt- det går inte att linda in dom i bomull fastän det är det man vill, så dom aldrig kan bli skadade.
Vi har haft otur med skador de sista 2åren.
Men det lutar åt att släppa in honom i veckan, försöker tänka att det är ju det han vill annars så hade han ju inte hållit på att fara in dit -han kan ju inte tala om det tydligare egentligen

Har du jobbat hästen än? Det kan nog vara bra att stärka upp hästen lite innan den släpps i hagen med lekkompisarna.

säger som susanne.

har själv haft långvarigt skadad häst och känner många andra. i samtliga fall har veterinärerna kommenterat vikten av att hästen är fullt igång och stärkt rid och muskle mässigt, innan man släpper ut den "som vanligt", samt att stor försiktighet vidtas gällande introduktion till vanlig hage igen. gärna väldigt successivt utökande av storleken på hage osv osv. Enligt dessa veterinärer är det just utsläpp i hage som är den största risken runt ett ev. återfall/återuppkomst av skada.

skulle konsultera din veterinär och fråga om detta, utifrån hur just denna häst beter sig i hage, med kompisar osv osv! Ha INTE för bråttom utan kolla med veterinären först - mycket mer värt än råd här på buke!

Nej han är inte jobbad med än, vi har valt att sätta igång honom lungt,har just lagt in lite galopp varannan dag . Han rids bara på rakt spår ( ridslinga)
Ang. hage så har han som sagt var gått ensam i stor hage hela skadeperioden, hagen är byggd i den stora skogshagen som han annars går i .
Det jobbiga är att han håller på och ta sig in till den stora hagen hela tiden, det brukar inte vara så mycket spring han verkar helst vilja vandra i skogen-han älskar det.
Men som sagt så vet man ju aldrig hur mycket dom kommer att springa under dagen.
Veterinären vet hur han är, en upprepande fråga är :Vad har han hunnit hitta på ?Har haft återbesök 1 gång i månaden
Väntar kanske till våren

Kommer just från stallet , nu var han inne i skogshagen igen . Fördelen är att snart är alla bräder utbytta till nya.Den översta var knäckt( fattar inte att han inte får ont,dom är ju rejält tjocka)sedan har han nog hoppat eller tagit höga kliv över den understa.
Vissa hästar är inte gjorda för att stängas in, det är jobbigt att det händer så ofta , direkt telefonen ringer så tar man förgivet att det är från stallet och att han är inne där igen.Man står nästan redo med hammare och spik.

HeJ!

Jag släpper alltid så fort vet. sagt det är ok. Min tjej tröttnar på att stå själv efter kanske (ca) 2 månader och då är det bättre att hon går i stor hage med kompisar och tar det lugnt än att hon spränger staket och far runt i tokyra själv..

/ Lavinia, som överlevt knäledsinflammation, hasbensfraktur, diverse sårskador och ryggproblem..

Kommer just från stallet , nu var han inne i skogshagen igen . Fördelen är att snart är alla bräder utbytta till nya.Den översta var knäckt( fattar inte att han inte får ont,dom är ju rejält tjocka)sedan har han nog hoppat eller tagit höga kliv över den understa.
Vissa hästar är inte gjorda för att stängas in, det är jobbigt att det händer så ofta , direkt telefonen ringer så tar man förgivet att det är från stallet och att han är inne där igen.Man står nästan redo med hammare och spik.

Då är ju redan största risken över- han har ju redan gått med kompisarna. Och, som sagt, skaderisken vid hagutbrytninge lär ju vara större.

Jag hade som sagt släppt nu. Tror inte det spelar någon roll om du börjar jobba honom innan, med tanke på att han dessutom höjer sin kondition om han börjar jobba- ALLTSÅ ORKAR BUSA ÄNNU MER :crazy:...

Då är ju redan största risken över- han har ju redan gått med kompisarna. Och, som sagt, skaderisken vid hagutbrytninge lär ju vara större.

Jag hade som sagt släppt nu. Tror inte det spelar någon roll om du börjar jobba honom innan, med tanke på att han dessutom höjer sin kondition om han börjar jobba- ALLTSÅ ORKAR BUSA ÄNNU MER :crazy:...

Fast enligt veterinär är det en vesäntlig skillnad. En häst som stärkts i leder, ledband, ledfästen, muskulatur löper mindre risk att skada sig om den lever om kraftigt efter att långvarigt ha hållts i stillhet. Handlar inte bara om första dan hästen släpps i hagen utan dess hållbarhet om den busar rent allmänt. dag 2,3,4,5 och vecka 2,3 osv.

sen beror det givetvis på vilken typ av skada det rör sig om.
El är det enda som brukar hålla utbrytare inne.

skulle som sagt checka med veterinären vad denna anser i frågan.

Tack för era synpunkter.
Vi provade att släppa in honom idag ,allt var lungt nästan för lungt.
Men tyvärr så kändes det i magen(oro) så vi är nog inte redo själv för ett ihop släpp.Han såg så liten ut bredvid de stora ( han är en nordlandshäst) och han var mer gossig med oss människor som stod vid hagen än intresserad av att kolla läget.
Allt grundar sig i att vi vet att håller han inte nu så är det nog tyvärr "kört" , det är tredje gången han sätts igång efter hälta på höger fram på ca 1 1/2år. Veterinären trodde inte att han skulle bli bra nu sista gången men han gick från 1grads hälta till 1/2 grad till ren, men fick tillbaka 1/2 grad som blev 1 markering och blev friskförklarad i nov( hade då varit ren 2mån)
Tror nog att jag ska köpa massor av bomull och linda in honom i:phan är mitt allt

skulle som sagt checka med veterinären vad denna anser i frågan.

Ja, för 17, det är klart, men det tog jag för givet att det redan var gjort, med tanke på att hästen var friskförklarad? Läste för slarvigt annars...

Kan du inte släppa honom med en snäll kompis då? Om han nu bryter sig in till de andra så trivs han ju uppenbarligen inte med att gå helt ensam, och det är ju stor skillnad i busnivå på att ha två hästar ihop än en hel flock.

Lycka till hur som helst!

Tack ! I vårat stall är det tyvärr så att de flesta vill ha sin häst själv i hagen pga skaderisken( broddar ).De som vill ha tillsammans är de som har unghästar,
Självklart har jag pratat med veterinären om hagen, hon menade att när vi känner att det känns dax´s så är det ok.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 391
Senast: Sleepy
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 416
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Hej! Skulle vilja ha lite tips och råd om hur vi ska göra med ihop släppet av min nya häst som vi ska hämta i april... Lite bakgrund...
Svar
0
· Visningar
1 000
Senast: Hogstorp
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka