När släpper ni med andra vuxna hästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 168

Tora

Trådstartare
Lite bakgrund:
Jag har ju ett sto med föl. Den lilla är nu 5 veckor gammal. Tanken var att hon skulle gå med ett annat sto och fölis men på grund av diverse omständigheter blev det inte så. Jag har letat efter nån annat sto med föl men ej hittat något såpass sent på sesongen. Vill ju inte heller skicka iväg henne långt bort.
Nu till själva saken: Nu verkar det som om en av tjejerna i stallet kan tänka sig att låta hennes 5 åriga valack gå i hop med flickorna. Hur pass gammla skall det vara innan de kan gå ihop med andra vuxna hästar. Kan tänka mig att det inte är så mycket problem med fölisen utan mer med mamman som är väldigt vaktig när det kommer andra hästar i närheten eller när fölisen visar intresse för andra hästar när vi tex går förbi boxarna.
Jag vill ju att hon skall vänja sig vid andra hästar och ha någon att leka med. 5-åringen är ganska lekfull och jag tror att han skulle kunna fungera som en lekfarbror. Den lilla stegrar sig och busar med mamma men mamma är ju så tråkig hon bryr sig inte ett dugg utan hon äter bara. Dessutom så måste den lilla lära sig lite "hästspråk" alla hästar har ju inte sånt tålamod som mamma.

Hur hade ni gjort och vad?

Tack på förhand

Tora

Sv: När släpper ni med andra vuxna hästar

Tora skrev:
Lite bakgrund:
Jag har ju ett sto med föl. Den lilla är nu 5 veckor gammal. Tanken var att hon skulle gå med ett annat sto och fölis men på grund av diverse omständigheter blev det inte så. Jag har letat efter nån annat sto med föl men ej hittat något såpass sent på sesongen. Vill ju inte heller skicka iväg henne långt bort.
Nu till själva saken: Nu verkar det som om en av tjejerna i stallet kan tänka sig att låta hennes 5 åriga valack gå i hop med flickorna. Hur pass gammla skall det vara innan de kan gå ihop med andra vuxna hästar. Kan tänka mig att det inte är så mycket problem med fölisen utan mer med mamman som är väldigt vaktig när det kommer andra hästar i närheten eller när fölisen visar intresse för andra hästar när vi tex går förbi boxarna.
Jag vill ju att hon skall vänja sig vid andra hästar och ha någon att leka med. 5-åringen är ganska lekfull och jag tror att han skulle kunna fungera som en lekfarbror. Den lilla stegrar sig och busar med mamma men mamma är ju så tråkig hon bryr sig inte ett dugg utan hon äter bara. Dessutom så måste den lilla lära sig lite "hästspråk" alla hästar har ju inte sånt tålamod som mamma.

Hur hade ni gjort och vad?

Tack på förhand

Tora

Släpper mina föl (och mamma givetvis) med andra hästar (= flocken som består av ston i åldrar från åring ochuppåt) när fölet är 14 dagar gammalt.
Fungerar alltid utmärkt.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Det som jag är rädd för det är att mamman kan vara en riktig ragata mot de andra hästarna. Inte för att hon är det i normala fall men nu när hon har en fölis att vakta så är hon inte riktigt sig själv. Ve den häst som råkar titta på den lilla i stallgången när vi går förbi för att inte prata om de fräcka hästarna (enligt mamman) som vågar komma fram till staketet när vi går förbi hagen. Det absolut värsta är när vi släpper henne och fölisen i hagen brevid två valacker (varav den ena då skulle gå tillsammans med flickorna) då står hon skriker och slår med frambenen som den värsta hingst när de kommer fram till staketet för att spana in den lilla.

Så det är inte fölisen jag är rädd om utan att mamman kaske får för sig att mörda den andra stackars hästen eftersom han råkade titta på fölisen.

Undrar om hon skulle vara lika agressiv mot ett annat sto med föl? Känns inte som om hon skulle se det andra stoet och fölet som en farlighet för sitt föl.

Hälsningar

Tora

Tora skrev:
Det som jag är rädd för det är att mamman kan vara en riktig ragata mot de andra hästarna. Inte för att hon är det i normala fall men nu när hon har en fölis att vakta så är hon inte riktigt sig själv. Ve den häst som råkar titta på den lilla i stallgången när vi går förbi för att inte prata om de fräcka hästarna (enligt mamman) som vågar komma fram till staketet när vi går förbi hagen. Det absolut värsta är när vi släpper henne och fölisen i hagen brevid två valacker (varav den ena då skulle gå tillsammans med flickorna) då står hon skriker och slår med frambenen som den värsta hingst när de kommer fram till staketet för att spana in den lilla.

Så det är inte fölisen jag är rädd om utan att mamman kaske får för sig att mörda den andra stackars hästen eftersom han råkade titta på fölisen.

Undrar om hon skulle vara lika agressiv mot ett annat sto med föl? Känns inte som om hon skulle se det andra stoet och fölet som en farlighet för sitt föl.

Hälsningar

Tora

Ston mördar inte sina föl!
Ston passar mot andra hästar i början men sedan brukar det coola ner sig....
Så aaaaaaandas vet jag!

mvh
Carina på Cesam Arabians....

Slapp ihop dem i en stor hage, da kan de halla sej pa sina egna kanter medans de varmer upp infor varandra.
Det kommer sakerligen att ga jattebra, och gor det inte det ar det ju inte varre an att du kan ta ut valacken igen.

Vara fol fods in i en flock, dar gar alla med alla, ibland kommer en ny och ibland aker en gammal.....annu har vi inte haft nagon olycka och jag ar mer eller mindre saker pa att vi inte kommer att ha nagon heller.

Vid ca tre veckors ålder(om allt är normalt) I så stor och plan hage som möjligt. Bra är ju om dom kanske stått och "kikat" på varandra över staketen ett tag innan(eller box i box om de står stallade på nätterna....

Mitt gamla sto har i år lämnat över sitt "huliganbarn" till den betydligt yngre Cortez märren, och det fungerar aldalles perfekt. Mammahäst får vila och kan äta i lugn och ro, Cortezstoet får lära sig att fostra och ta hand om ev kommande egna föl... och Hulliganen själv får busa och leka i lagon doser...

Har en treåring E Chapman på inridningen i flocken också... Den terroriserar han , snart är svansen helt av,manen är v'äldigt välryckt "ala föltänder"... och han kan minsann klättra på hennes rygg också...

Jag menade inte att hon skulle mörda sitt föl utan den andra vuxna stackars hästen om den hade fräckheten att titta på hennes fölunge :D

Vi provade att släppa ihop hästarna (den 5 årige valacken och sto med föl). Mamman var direkt som en huggorm mot honom "håll dig på avstånd, kom inte i närheten av min fölis". Hon gav sig inte på honom utan gjorde bara utfall och måttade med fram och bakben men hon försökete inte träffa honom utan bara måttade. Han sprang då iväg. Tyvärr så råkade fölisen komma framför honom (det hela var ganska tummultartat) detta resulterade i att mamman trodde att han jagade fölisen vilket gjorde att hon sprang efter honom i sin tur och han fortsatte springa för att hon jagade honom. Så först sprang fölisen därefter sprang valacken och sen kom mamma. Sen råkade staketet komma i vägen. Där blev det stopp på den lilla. Denne var nu så uppjagad för att hon trodde att valacken jagade henne när han i själva verkade försökte komma bort från mamman att hon sprang in i staketet och därefter hoppade ut från hagen mellan trådarna. Så där sprang mamman på ena sidan av staketet och ropade på sin fölis som sprang på andra sidan staketer och svarade sin mamma. Den stackars valacken hann äntligen springa till andra sidan av hagen och där sprang han fram och tillbaka (han var inte det minsta stressad utan verkade tycka det hela var lite roligt :confused:) och visde upp den värsta ökade traven och en helt otroligt passage med jättehöga ben lyft.
Innan vi han fram till fölet (stor hage) så hade hon tagit saken i egna händer (hovar?) och hoppat tillbaka in i hagen mellan trådarna igen. Mamman var nu överlycklig och fölungen väldigt spak. Men nu tyckte jag faktiskt att det hela verkade lugna ner sig. Valacken fortsatte att visa upp sig dock med en hel del pausande för att äta lite gräs. Mammahäst behövde bara sura till lite mot honom när han (enligt henne) kom för nära. Men hon förföljde inte honom på något sätt utan det var bara när han själv kom för nära som hon gjorde ett litet utfall och surade mot honom. Tyvärr började ägarna till valacken att dra öronen åt sig och de tog in sin häst (när de väl fick tag i honom). Hoppas att de vågar prova igen för jag tyckte ändå att den hela gick ganska bra. Hoppas bara att den lilla inte har fått en alltför traumatisk upplevelse när hon blev jagad ut från hagen av den andra hästen. Vilken hon igentligen inte blev utan han sprang bara bort från mamman som i sin tur trodde att han jagade den lilla.

Mvh

Tora som önskar att hon hade några mer sto med föl att släppa ihop dem med. Tror att det skulle vara lugnast så speciellt för ägarna till valacken :D

Nu är jag mkt dålig på sverigekartan men vill du så kan du alltid skicka ditt sto till mig, ;) ,bor i Sörmland
jag har alldeles för mkt bete kvar och två märrar med föl som jag för övrigt släppte ihop dag 2.

Såg att det fanns två trådar, så jag ställer min fråga i denna tråden också.
Vart i halland bor du?

Jag har bete över hemma där det går en liten flock på 6 hästar, från 2 månaders ålder till 20år.

amkm skrev:
Nu är jag mkt dålig på sverigekartan men vill du så kan du alltid skicka ditt sto till mig, ;) ,bor i Sörmland
jag har alldeles för mkt bete kvar och två märrar med föl som jag för övrigt släppte ihop dag 2.

Jag bor ca 2,5 mil söder om Göteborg. Sörmland ligger väl ovanför Stockholm om jag inte är helt ute och cyklar.

Kan vara att det är liiiiiiite långt att åka. Men tack så mycket.

Mvh

Tora

Xenox skrev:
Såg att det fanns två trådar, så jag ställer min fråga i denna tråden också.
Vart i halland bor du?

Jag har bete över hemma där det går en liten flock på 6 hästar, från 2 månaders ålder till 20år.

I Kungsbacka. Vart i Halland bor du någonstans?

Finns denna tråden en gång till? Har jag lyckats dubbelposta den?

Mvh

Tora

Suck!!!!! Provade att släppa i hop dem igen. Denna gången gick det jättebra. Torana tillät inte valacken att komm närmare än 2 meter till fölis. Men det var inga problem för han accepterade det utan problem. Problemet är att nu har ägarna av någon anledning ångrat sig och vill ej ha valacken i hop med Torana och hennes fölis. Det är så typiskt nu när det funkade så jättebra.

Vet inte riktigt vad jag skall göra nu. Några förslag?

Mvh

Tora

Vi släpper våra föl med andra hästar vid 10-14 dagar (under förutsättning att de är pigga och friska, i år fick vi en prematur som fick vänta lite längre). Det har aldrig varit några problem, stona tar hand om sina föl och hästarna känner varandra sedan tidigare.

Mitt sto fölade i flocken hon går i. Det har de flesta fölston jag träffat på gjort också. I de fall som de inte har fölat i flocken har de blivit tillbakasläppta dit inom tre dygn. Det har aldrig varit några problem.

Vi har bete i Falkenberg om det inte funkar för dig så är du välkommen till oss, vi har ett sto föl (3 mån) som går med några andra dräktiga ston.

Ja jag har svarat i två trådar iaf.
Jag bor i fjärås. Jag kan snacka med mamma om du vill?
Vem är du? Du kan PMa om du vill, för nu blir jag nyfiken. Vi borde väll ha sett varandra nång gång iaf.
MVH Xenox

Tack det var väldigt snällt. Måste ju hitta sällskap till flickorna. Antar att det inte är speciellt nyttigt att de bara går de två ihop utan andra hästar i samma hage (det finns ju hästar i hagen brevid och i stallet men det är ju inte riktigt samma sak).

Falkenberg ligger ju i alla fall hyfsat nära. Vill ju inte släppa iväg dem alltför långt. Man måste ju titta till dem var och varannan dag. Suck jag är allt en riktig hönsmamma. Skall se lite vad som händer med Xenox för det ligger bara någon kilometer från mig. Men nu måste det lösa sig snart. Börjar bli lite desperat. Har mardrömar om att jag helt förstör för den lilla pga hon bara fick gå ensam med mamma hela sin uppväxt.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 198
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 502
Senast: liiinnea
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 360
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka