När släppa ut småttingarna i bostaden?

Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

mina kattungar växer upp tillsammans med övriga djur och får utforska livet utanför bolådan så fort de tar sig ur den=)
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Det beror lite på bostaden, men 5-7 veckor. Nuvarande lägenhet är ju väldigt liten, så här har hela alltet kattungeanpassats. I större lägenhet har jag behållit utrymmen där bara de vuxna katterna fått vara så de fortfarande kan använda sina fullhöga klösträd mm.
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Hur löser du det med kattungeanpassning? En femveckors kan ju mycket väl klättra upp på höjder som är livsfarliga för dem att ta sig ner ifrån. Små kattungar som trillat ner från gardiner eller golv-till-tak-träd är inte helt ovanliga hos vet, och skadorna blir allvarliga.
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Öhm hum hum, kan man inte få se lite bilder? :) Jag antar att det är britter? (Försöker övertala sambon att just en sån skulle passa oss så otroligt mycket bättre än en bengal.)

Ursäkta trådkap!
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Visst är det britter! Ni får väl ta en resa söderut och träffa dom IRL? ;)
Senaste bilden

182907_10151473456111158_1137503316_n.jpg
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Jag har ett golv-tak-träd och är lite fundersam på hur jag ska ha det? Bör jag ta ner det?
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Ah vad fina de är :love:

Det syns faktiskt lång väg att de vill komma ut och utforska världen.
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Speciellt den längst till höger, man kan nästan se listan på saker planerade att göra...
1. Klättra i gardinen.
2. Kolla bakom tvn vart de små gubbarna tar vägen.
3. Peta lite i blomkrukorna...
:P
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Jag har ett golv-tak-träd och är lite fundersam på hur jag ska ha det? Bör jag ta ner det?

Jag har ju ett galoppträd, och det får inga kattungar vara i. De tar sig 2,5 m upp ganska lätt, och ner kommer de genom att kasta sig handlöst i golvet :crazy:

Sen beror det väl på vad man har för katter. Mina små begränsar sig aldrig när det gäller klättrande uppåt, och med tanke på att dina är mutantbritter :cautious: kanske detsamma gäller dem?
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Hur löser du det med kattungeanpassning? En femveckors kan ju mycket väl klättra upp på höjder som är livsfarliga för dem att ta sig ner ifrån. Små kattungar som trillat ner från gardiner eller golv-till-tak-träd är inte helt ovanliga hos vet, och skadorna blir allvarliga.

Jag har inte mycket som behöver kattanpassa då jag har kull men kompostgaller var iaf livsfarliga hos mig och katterna lyckades ta sig över då de var ca 4v gammal eller krypa igenom med huvudet högst upp och försökt hänga sig. Nu har jag bolådan i ett hörn i allrummet och kattungarna håller sig nära boet till en början och utforskar successivt området i den takt de vågar. Går de för långt så hämtar mamma dem men brukar sluta då de är 6v då de börjar bli för stora att bära.
Vid ca 5v har de flesta lärt sig att krypa upp i sängen, på klöstunnan och i elementsängen. De stora klösträden brukar de vänta med och tar den våning för våning. Jag är hemma hela tiden så jag kan ju förhindra att vissa olyckor sker, visst har de ramlat från höjder men hitills har de klarat sig och skulle de behöva vård så tar jag dem till veterinären.
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

De stora klösträden brukar de vänta med och tar den våning för våning.

Då har dina helt klart mer självbevarelsedrift än mina. Mina klättra så fort de kan så högt de kan. Sen sitter de där och piper hysteriskt några sekunder innan de kastar sig rakt ut. Galoppträdet täcks med tjock plastduk så att de bara kommer 1,5 m upp, de vuxna katterna lär sig att klättra med kraft och slår klorna genom plasten.

Håller helt med om kompostgaller. Mina är plastade hela vägen upp numera, precis som babygrindarna jag använder för att inte råka klämma kattungar i dörren. (De gör strömhopp över grinden såklart, men då är de i bra "fångsthöjd" och man slipper klämma dem vid gångjärnen.

Snart 5 veckor gammal, hon har alltså hoppat för att komma upp till nivån över plasten (som sitter med den bruna tejpen). Och den valde jag att behålla... Hon går fortfarande på speed :D

Kunge3-0005.jpg
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Det har de (mig veterligen) varit i 2 v minst. Men jag är ändå orolig att de ska börja pinka i soffa eller säng :o
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Jorå, idag har jag jagat kattungar i lägenheten och på uteplatsen! Det står en stol i hagen för Malla att använda, men tydligen ansåg en av killarna att han likaväl kunde använda den. Så det var full rulle i sängen i morse och jag fattade först ingenting.

Sen lyckades dom trycka nätet åt sidan på ett ställe och släppa ut sig själva. Uppfödaren kommer på besök i morgon, tror jag släpper ut dom i helgen.
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Den till höger är den snyggaste av hanarna. Han är såld som avelshane, och har han ärvt Mallas idéer så kan det bli en helt ny linje bland britter :D
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Ja, inte 17 litar jag på avkommor till Malla inte :sneaky:
Jag får väl lägga ner trädet ett tag.
 
Sv: När släppa ut småttingarna i bostaden?

Sötnos!! :love:

Jag har mina nät på andra ledden (så jag kommer i) och plast till näst högsta nivån så att säga. Dit kommer dom inte. Än!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
597
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp