När släppa på bete?

nexxa

Trådstartare
Jag hade hoppats på att kunna släppa hästarna på bete så snart som möjligt..Men frågan är hur kallt det som mest "får" vara på natten? Min vbls valack har varit utan täcke sedan april förra året och har därför rejäl päls + att han är rätt så härdad.Mitt sto har ju i stort sätt gått utan täcke hela tiden också men har mindre päls.
Så hur många grader? Har inte riktigt kollat vad det ligger på om nätterna här i allafall.Tidiga mornar (06.00) är det än sålänge +5

Sv: När släppa på bete?

För att gräset ska växa krävs en dygnsmedeltemp på minst 10 grader, men när man ska släppa ut hästen på bete vet jag inte å mina inte kan gå på bete.

Hästen klarar mycket mer än de flesta tror. Mitt halvblod och hennes sällskap (vbl/nf) har i stort sett gått ute dygnet runt hela vintern utan täcke och endast tagits in vid nederbörd och dåligt underlag så att dom kan få ligga lite. Bra vindskydd är a- och o!
:cool:

Våra går ute dygnet runt redan nu. Så länge det inte är pissväder förståss...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 936
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka