När skaffa hund nr. 2?

G

Gisburne

Jag har hört så olika, vissa säger att man inte kan skaffa hund nr. 2 innan hund nr. 1 blivit minst 4 år, andra säger 3 år och några säger 2 år. Har träffat en som inte rekommenderade att ha två hundar samtidigt alls, och någon som tyckte att man bör vänta åtminstone tills hund nr. 1 är 5-6 år gammal.

Så vad tycker ni? Spelar det roll vilket kön det är på de två hundarna? Ska det vara samma eller olika?

Åsikter, åsikter! :bump:

Sv: När skaffa hund nr. 2?

Jag skaffade hund nr 2 då tiken var lite över året. Och det har funkat rätt så bra, fast det är ju lite jobbigt att ha två "tonårshundar" i huset. Dom har däremot hittills fungerat väldigt bra tillsammans. Det blir väldigt mycket bus och vi tillåter inget bus inne men då man åker bort passar dom såklart på så numera delar vi av lägenheten så dom får varsin halva.
Jag tycker dock att man ska vänta lite innan man skaffar hund nr 2. iaf tills hund nr 1 har fyllt 4 år.

Tycker nog att man kan skaffa en till hund när den hundan man har hunnit bli 2 år..så den är vuxen.
Kön spelar inte så stor roll men du får tänka på om du har en tik och en hane så måste du kunna lämna bort hanen/tiken under löpet. Eller kastrering. Annars är det inte roligt för nån av er.

Ålder är väl inte så viktigt men den hunden man redan har bör ju vara "färdig". Det är inte så kul att ha två hundar som går igenom olika mognadsperioder och de äldre ska ju ha bra grundlydnad för två halvlydiga hundar är pest. Det gör ju att det inte lämpar sig att skaffa valp innan den hund man redan har blivit minst två år. Ska man dessutom ha samma kön av en ras där det finns dominans och könsaggressivitet är rejält ålderskillnad bara bra. Då minskar man risken för rangtjafs och sådant.

En valp tar ju efter den äldre hunden i allt, både bra och dåligt beteende. Det är därför den äldre hunden ska ha blivit av med så mycket tokigheter som möjligt.

Jadzia skrev:
Ålder är väl inte så viktigt men den hunden man redan har bör ju vara "färdig". Det är inte så kul att ha två hundar som går igenom olika mognadsperioder och de äldre ska ju ha bra grundlydnad för två halvlydiga hundar är pest. Det gör ju att det inte lämpar sig att skaffa valp innan den hund man redan har blivit minst två år. Ska man dessutom ha samma kön av en ras där det finns dominans och könsaggressivitet är rejält ålderskillnad bara bra. Då minskar man risken för rangtjafs och sådant.

En valp tar ju efter den äldre hunden i allt, både bra och dåligt beteende. Det är därför den äldre hunden ska ha blivit av med så mycket tokigheter som möjligt.

Måste bara fråga dig... Ser att du bor i Örebro. Tänkte höra med dig om du vet några bra lydnads/spår kurser som är på G här runt Västmanland. Har nämligen inte hittat nåt alls. Knasig fråga kanske men vill bara kolla ;)

Har ingen koll alls på Västmanland men Västerås borde väl ha något. De borde väl köra igång nu när snön börjar försvinna. Vi har en spårkurs som startar nu direkt snön är borta, men i övrigt är det dåligt. Samma gäller lydnadskurser. Vi har 140 stycken på kö så vi får prioritera valpar och allmänlydnad. Resten finns inte instruktörer till och det ser ut likadant på många andra klubbar.

Alltså kan man säga att det beror på individen som hund nr. 1 är? Om den är helt mogen vid 2 års ålder så kan den alltså vara en lika bra förebild för en valp, som en hund som mognat först vid 4 års ålder? Eller? Jag menar, ska man titta främst på sin hunds mognad eller på sin hunds ålder? Jag vet ju vad jag väljer *hihi* men som du säger, åldersskillnaden kan ju vara av godo.

Jadzia skrev:
Har ingen koll alls på Västmanland men Västerås borde väl ha något. De borde väl köra igång nu när snön börjar försvinna. Vi har en spårkurs som startar nu direkt snön är borta, men i övrigt är det dåligt. Samma gäller lydnadskurser. Vi har 140 stycken på kö så vi får prioritera valpar och allmänlydnad. Resten finns inte instruktörer till och det ser ut likadant på många andra klubbar.

Ah oki..Tack iaf :)

Beror ju helt på hur mkt jobb du är villig att lägga ner på hundarna också.

Mina hundars åldrar
Hund 1: 8 år
Hund 2: 2 år
Hund 3: 2 år
Hund 4: 2 år
Hund 5: 1 år
Hund 6: 1 år
Hund 7: 11 månader
Hund 8: 9 månader
Hund 9: 3 månader

Tycker inte det är några problem, men det är ju jag det ;)

Och jag blir svettig bara av att läsa det :smirk:
Mina hundar är 5år & 2,5år. Och DET tycker jag är jobbigt då de har en förmåga att dra igång varandra (på diverse hyss, dumheter osv)
Men sen har ju jag iof två småbarn också.. de tar ju ut sin rätt de med :smirk:

Gnist skrev:

Mina hundars åldrar

MIna barn är 15, 12 och 4½ år :)

:eek: :o Glömde ju en hund :o Har ju en hane till, som är 4 år också :o

Men hur orkar du människa?? :o
går du på uppåttjack? ;)
Jaja..all heder åt dig som orkar med både barn & 10 (?) hundar..:bow:
Gnist skrev:
MIna barn är 15, 12 och 4½ år :)

:eek: :o Glömde ju en hund :o Har ju en hane till, som är 4 år också :o

Jag orkar för att jag vill orka ;)
Dessutom sköter jag ju Inte all fysisk träning av hundarna helt ensam tack och lov..
Maken är den som vintertid spänner på sig skidorna och sticker iväg 3-4 timmar med hundarna. Sommartid så är det han som är ute 4-5 timmar och går med hundarna :love: :bow:

Lydnadsbiten och den dagliga skötseln etc. tar dock jag hand om :cool:

Flinisen skrev:
Måste bara fråga dig... Ser att du bor i Örebro. Tänkte höra med dig om du vet några bra lydnads/spår kurser som är på G här runt Västmanland. Har nämligen inte hittat nåt alls. Knasig fråga kanske men vill bara kolla ;)

pm dig.. kanske blir reklam annars. *ler*

Jaghar haft två hundar mktlänge..den äldsta,Sarah,nu 11 år har varit konstant,och däremellan har det varit William som dog 3 år gammal,och Faith som kom veckan efter hans död och dog nu i november..
då opererade jag mig och veckan efter operationen kom Sheridan,Hovawart,som nu är 5,5 månader.

veckan inna jul kom Aragorn,1,5 år och "problemhund" (dvs Ferrari-Flat med ägare som bara kund e kör amoppe)

NU har jag fått en hund till,en nära släkting till William och Faith, namnlös än så länge e n hane som kommer den 3 maj.

jjag hopas då på att omplacera Aragrn till ett vetigt hem(han är inte problemhund längre,utan en bra hund med bra potential)

jag kommer under ett tag g alltså ha 4 hundar, då jag hellre väntar ut et bra hem till aragorn än bara slänger iväg honom.sneglar lite på en av mina assistenter som skall bo in sig på sin skola först.

Jag har numera dock bestämt mig för att söka sponsring av foder...:)

osämja och eländ eo olydiga hundar är jag inte rädd för..3 är Flattar,Flat är piece of cake så länge de inte heter Sarah..dne 4 är hoffe,och för att vara hoffe har jag förstått synnerligen städad o trevli o stadig.

dessutom är vi 3 kärringar i hushållet varje dag,Sarah,jag och en sur assistent så ingen kommer undan med något.

Sheridan är mörk för att vara smt så hanskall få en spruta i nacken så han håller sig trevlig.vill kunna kora,därav sprutan.

nya hanen skall gå in som avelshane om han duger så den får jag behålla intakt.

Sarah dör väl framöver så då var vi nere på hanterligt hundantal igen..
gnist-hur fixar du det?!?!?!

jisses-och folk tycker jag är energisk!
(jag är som en flat-antingen on eller off:) )

Thina

T.Alsterfeldt skrev:
Sarah dör väl framöver så då var vi nere på hanterligt hundantal igen..
gnist-hur fixar du det?!?!?!
Thina

Jag fixar det för att hundar är mitt liv, min hobby, mitt allt (efter familjen då naturligtvis)
Sedan bor vi ju på så vis att vi kan ha många hundar också rent utrymmesmässigt.
Hundarna är ju också uppdelade i olika användningsområden.

2 st Border Collie för att kunna flytta fåren smidigt
2 st Jämthundar för älgjakt och eftersök
1 st Finsk Spets till fågeljakt
5(snart 6 hoppas jag)st Australiska Terriers bara för att jag :love: dem. Det är ju dessutom i första hand terrierna som utgör själva kenneln.

Gnist skrev:

Mina hundars åldrar

Jag håller med Gnist...

våra hunder är:
Hund 1: 4 år
Hund 2: 2 ½
Hund 4: 1 år
Hund 6: 4 månder

Hund 7 vänta vi på sen tiken tog inte vid parning:cry: .

Men det är helt up till dig när du känner att det är tid. Jag har inte nångång sätt att en av våra hunder har haft nåt problem med att vi har haft en valp. Tvärt om alla har hjälpt på ett sätt med att ta hand om och upfostra valpen.

Min/vår rekommendation är att inte ha mindre än 3 år mellan hundarna. Vi har haft två hanhundar med ca 1,5 år mellan och det var för tätt. Tror man slipper en del konflikter och tjafs om det är lite större skillnad mellan dom.

Min hund blir 3 år i juni och nån gång runt augusti-september kommer den nya valpen. :love:

Kompisen har en hund på knappt ett år å får en ny valp nu i påsk.

Som många andra skriver så beror det ju på hur mkt man orkar lägga ner på sina hundar.
:)

Nästa hund kan man skaffa när man känner att man har tid och ork, helt enkelt. Helst bör den första hunden inte ha några stora problembeteenden förstås, med tanke på risken för att valpen/unghunden tar efter detta och det extra arbetet som det lär innebära att undvika att unghunden inte tar intryck av den äldre - men även där handlar det om hur mycket arbete man vill/kan/orkar lägga ner på hundarna. Ju närmare de är i ålder, desto mer extra arbete som man förmodligen skulle ha sluppit om det varit större åldersskillnad på dem blir det. Men så länge man är medveten om det och vet att man har möjlighet att ge samtliga hundar det de behöver så finns det ingenting som säger att de "måste" vara så och så gamla innan man kan ta hem en valp till. Mina hundar är i dagsläget (alla är jack russell):

5,5 årig hane
4 årig tik
3 årig tik
1,5 årig tik
16 månaders tik
15 månaders hane
12 månaders hane
9 månaders tik
6 månaders tik

5,5 åringen tog jag hem när dåvarande hunden var 17 månader. Ringo var dessutom ingen idealisk "mentor" på något sätt, osäker på både människor och hundar och fullt beredd att bita både det ena och det andra i situationer han tyckte var pressade, men det gick mycket bra ändå. De levde tillsammans tills Cassio (som är 5,5 år idag alltså) var 2 år då jag tillslut fick ta bort Ringo på grund av hans mentala problem. Cassio är nog bland de stabilaste, tryggaste russllar man kan hitta och det fanns aldrig några spänningar mellan honom och Ringo. Det är inte en situation jag skulle rekommendera, för det kan sluta helt annorlunda, men visst kan det fungera bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 444
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 513
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka