När ska vi avmaska ?

P

ponnymamma

Har pprecis köpt en ny häst som kommit hem och går själv i en hage som tidigare använts som vinterhage åt två hästar.
vår andra häst går i en vinterhage modell större där den andra hästen snart ska åka på bete. Då har vi tänkt släppa in den nya hästen där och de får gå där till 1 juli då de förhoppningsvis får gå i en sommarhage som inte använts på ett år.
Ska vi vänta med att avmaska till dess vi byter hage ?
När i förhållandet till bytet avmaskar man ?
Hur påverkar det om den andra hästen som ska åka på bete nu avmaskas i "vår" hage där vi ska vara kvar i en månad ?

Tacksam för råd.

Vad ska ni använda för medel i år? Det som gör att det är viktigt att avmaska alla i hagen är för att den som ÄR avmaskad inte ska behöva få i sig de andras smitta (de som inte avmaskas). Ska den avmaskade ändå flytta så är det ju lugnt.

Vänta till 1 juli, det är helt ok.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
857
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka